Z deszczowego lata mogą cieszyć się tylko sprzedawcy parasoli

Katarzyna Domagała
Tomasz Hołod
Zła pogoda podczas wakacji pokrzyżowała plany nie tylko urlopowiczom. Na ciągły deszcz i pluchę bardziej niż turyści mogli narzekać przedsiębiorcy oferujący sezonowe usługi i sprzęt. Dla nich deszczowe lato oznacza pustki w portfelu.

- O tegorocznym lecie w Polsce mówi się, że było chłodne i bardzo wilgotne - wyjaśnia Grażyna Bebłot z katowickiego oddziału Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. - Jednak w całkowitym bilansie nie odbiega ono szczególnie od tak zwanej średniej z wielolecia.

Mimo że czerwiec był słoneczny, nie wystarczył, by opróżnić magazyny ze stosów okularów przeciwsłonecznych czy dmuchanych basenów dla dzieci. W deszczowym lipcu ich sprzedaż była znikoma. Nikt też nie planował rodzinnego wypadu rowerkiem wodnym po zalewie.

Listę strat pogodowych minionego lata otwiera nieodzowny atrybut wakacji - okulary przeciwsłoneczne. Sprawdziliśmy, jak sprzedawały się w żyjącej z turystyki Wiśle.

- Słabiutko - przyznaje Gustaw Fuchs, który prowadzi zakład optyczny w centrum miasta. Zaś Zbigniew Winter, który jest właścicielem konkurencyjnego salonu dyplomatycznie dodaje. - Jak jest słońce, to jest też zainteresowanie okularami przeciwsłonecznymi, kiedy go zabraknie wtedy sprzedaje się ich mniej. O ile dokładnie, nie chce zdradzić.

Za to wiadomo, że w firmie Water - Grass SC z Bielska-Białej obroty ze sprzedaży basenów dmuchanych spadły o 15 proc.

- Przez dwa tygodnie lipca ruchu nie było w ogóle, pracownicy siedzieli i nudzili się - mówi Radosław Masny z bielskiej firmy.

Na koniec mamy dobrą wiadomość. - Jest szansa, że sierpień będzie cieplejszy niż przeciętny. W nadchodzącym tygodniu prognozowana jest temperatura, nawet do 30 stopni Celsjusza - mówi Grażyna Bebłot.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Rzeczy, na których w te wakacje nie dało się zarobić

Ogródki piwne
W porównaniu do słonecznego czerwca w deszczowym lipcu odnotowaliśmy ponad 30 proc. spadek w ruchu - przyznaje Renata Bieńko, menadżer restauracji Patio w samym centrum Katowic.

Trampoliny
W tym roku firmy oferujące ten wakacyjny hit odnotowały ok. 5 - 10 proc. spadek sprzedaży.

Ogrodowe baseny
Mniejsze zainteresowanie klientów dotyczyło zarówno basenów dmuchanych (ok. 15 proc. spadek) jak i pomp, filtrów czy środków czyszczących zabudowane baseny ogrodowe (10 proc. spadek sprzedaży)

Wypożyczalnie sprzętu wodnego
Tragicznie nie było, ale bywało lepiej - przyznaje Robert Dusza, właściciel przystani wodnej na zaporze w Tresnej koło Żywca, gdzie można wypożyczyć rowerki wodne czy wybrać się w rejs statkiem po jeziorze Żywieckim.

Kosiarki
Największy spadek sprzedaży sprzętu ogrodniczego firma Water - Grass SC z Bielska-Białej odnotowała przez dwa tygodnie deszczowego lipca. W porównaniu do zeszłego roku wynosił on ponad 10 proc.

Okulary przeciwsłoneczne
W tym sezonie było słabiutko - przyznaje Gustaw Fusch, który prowadzi zakład optyczny w centrum Wisły.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Pensjonaty i pokoje gościnne
Sprawdziliśmy w Żywcu, Wiśle i w Podlesicach czy są wolne noclegi. Dużego ruchu nie ma - miejsca znajdziemy bez problemu.

Lody
W cukierniach, które w swojej ofercie mają także lody, w lipcu odnotowano nawet 50 proc. spadek sprzedaży.

Biznes jest jak pogoda, raz słońce, raz deszcz

Rozmowa z Wiolettą Żukowską ekspertem z Pracodawcy RP

Miesiąc niepogody może doprowadzić firmy do bankructwa?
Niekoniecznie. Na pewno gorzej mają przedsiębiorcy specjalizujący się w towarze wakacyjnym, którzy działają na małą skalę. Oni pogodowy przestój mogą odczuć mocniej. Jednak trzeba pamiętać, że biznes można porównać do pogody. Raz wiszą nad nami czarne chmury, innym razem świeci słońce. Dlatego tak ważne jest racjonalne podejście do prowadzenia firmy. Wtedy ewentualny przestój w ruchu powinniśmy przewidzieć i przygotować się na mniejsze zyski.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Czy przedsiębiorcy będą mieli szansę nadrobić straty w najbliższych miesiącach?
Wszystko zależy od tego, jak bardzo specjalistyczną branżę reprezentują. Ważne jest też to, czy pracują przez cały rok. Jeśli tak, na pewno uda im się nadrobić miesięczne czy dwumiesięczne straty. W tej kwestii znów gorzej będą mieli ci przedsiębiorcy, którzy pracują wyłącznie w sezonie wakacyjnym.

A jest jakiś sposób, aby w najbliższych miesiącach odrobili straty?
Już muszą zacząć myśleć o przyszłości. Opracowywać strategie promocyjne na przyszły sezon, w którym przecież też może być załamanie pogody.

A gdyby tak pomyśleli o obniżkach cen? Zwiększy się ruch?
Nie sądzę. Kiedy na dworze jest zimno i pada deszcz, nikt nie będzie zainteresowany kupnem lodu za złotówkę a nie dwa złote. Tak samo jest z dmuchanymi basenami.

Jakie typowo letnie biznesy nie są zależne od pogody?

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

X
XYZ

Jak jest piękna pogoda jest inne życie ale cóż nie mamy na to wpływu. Trzeba chwalić to co jest i umieć dostosować się do każdej sytuacji i pogody. Nawet podczas deszczu można miło i fajnie spędzić czas.

Dodaj ogłoszenie