Z Katowic do Sosnowca i Jaworzna nową DTŚ i... ścieżką rowerową

Tomasz Szymczyk
Sosnowiec, Jaworzno i Mysłowice cały czas przygotowują się do budowy wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Tak naprawdę będą to dwa odrębne odcinki: do Jaworzna i do Sosnowca
Sosnowiec, Jaworzno i Mysłowice cały czas przygotowują się do budowy wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Tak naprawdę będą to dwa odrębne odcinki: do Jaworzna i do Sosnowca materiały Urzędu Miejskiego w Sosnowcu
Tunel na Jęzorze, linia kolejowa na Radosze w wykopie i ścieżka rowerowa tuż przy trasie - to najciekawsze elementy wschodniej części DTŚ.

Najprawdopodobniej na przełomie 2017 i 2018 roku uda się rozpocząć budowę wschodniej części Drogowej Trasy Średnicowej. Długo oczekiwana trasa do tej pory rozwijała się głównie w kierunku zachodnim, odcinek z Katowic do Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna wciąż pozostawał w sferze planów. Trzy ostatnie miasta kilka lat temu połączyły siły w sprawie DTŚ. Liderem projektu jest Jaworzno, które wzięło na siebie główne siły związane z opracowaniem koncepcji i dokumentacji tej inwestycji. W tej chwili opracowane jest już studium komunikacyjne. Wykonano też m.in. pomiary ruchu.

- Wszystkie te dokumenty były nam potrzebne, aby wykazać faktyczny sens budowy wschodniej części Drogowej Trasy Średnicowej. To jedno z lepszych opracowań, które powstały w Polsce. Przebadano prawie 13 tysięcy gospodarstw - mówi Dariusz Pieczka, naczelnik Wydziału Inwestycji Miejskich w sosnowieckim Urzędzie Miasta.

Opracowane na podstawie wyników badań studium pokazało, jaki powinien być przebieg nowej części DTŚ. Stworzono już też koncepcję projektową obejmującą odcinek od węzła Janów w Mysłowicach do węzła Jęzor na pograniczu Sosnowca i Jaworzna. Trasa poprowadzona zostanie po śladzie obecnej ul. Obrzeżnej Zachodniej, a potem wzdłuż towarowej linii kolejowej w kierunku ul. Oświęcimskiej i wspomnianego węzła Jęzor, który całkowicie zmieni swoje oblicze.

- Węzeł będzie bardziej rozbudowany. Z uwagi na duże natężenie ruchu z kierunku S1 na nową trasę w kierunku Katowic, skrzyżowanie będzie dwupoziomowe. Najbardziej obciążona relacja przebiegać będzie tunelem. W przypadku skrzyżowania jednopoziomowego istniała groźba, że samochody jadące z kierunku Warszawy i czekające na wjazd na DTŚ będą blokowały ruch na trasie S1 - zaznacza Pieczka.

W najbliższych tygodniach ogłoszone ma być postępowanie przetargowe dotyczące stworzenia dokumentacji projektowej tego odcinka, który realizowany będzie w pierwszej kolejności. Ogłoszą je urzędnicy z Jaworzna.

Kolejną realizowaną częścią DTŚ ma być odcinek od węzła Janów do węzła Bór na trasie S1. Pobiegnie po śladzie obecnej ul. Obrzeżnej Północnej w Mysłowicach, koło wodociągów w Sosnowcu, przez węzły z ul. Mikołajczyka i Watta, pod ul. Wojska Polskiego, a następnie przez teren dawnego ruchu Niwka kopalni Niwka-Modrzejów aż do węzła na trasie S1. - To przebieg, który nie generuje wyburzeń - mówi Dariusz Pieczka.

Koncepcja projektowa tego odcinka ma być gotowa w maju tego roku. W związku z budową tej części Drogowej Trasy Średnicowej miasto czekają jeszcze dwie inne inwestycje: konieczne będzie bowiem poszerzenie poprzez rozbudowę do dwóch pasów ul. Ostrogór-skiej od Drogowej Trasy Średnicowej do ronda Gierka i ul. Mikołajczyka od trasy do ronda Ludwik. W obecnym kształcie obie po prostu by się zatkały. Zniknąć ma również przejazd kolejowy na linii Sosnowiec - Olkusz w ciągu ul. Ostrogórs-kiej. Tory w tym miejscu zostaną poprowadzone najpewniej w wykopie. I to na razie byłoby tyle, bo Będzin i Dąbrowa Górnicza nie są aktualnie zainteresowane budową trasy - jak mówiono kilka lat temu - po śladzie sosnowieckich ul. Narutowicza, Staszica.

Południowa część trasy prowadzona po śladzie ul. Obrzeżnej Zachodniej ma być dwupasmowa (to trasa prowadząca również do węzła na autostradzie A4), dalej - jednojezdniowa, część północna w całości będzie trasą dwupasmową. Nowością w sferze budowy dróg ma być fakt, że wzdłuż całej trasy ma powstać ścieżka rowerowa, która łączyć się będzie z systemem ścieżek w każdym z miast, przez które przebiega.

Budowa odcinka w kierunku Jaworzna szacowana jest na 300 milionów złotych, tego do Sosnowca - na 600 milionów złotych. Odcinek do węzła Jęzor ma być finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego, ten do węzła Bór - z Kontraktu Terytorialnego.

Zachód prawie do końca

Budowę Drogowej Trasy Średnicowej rozpoczęto w 1979 roku. Wykonano wówczas część planowanych prac ziemnych, jednak dwa lata później roboty zostały przerwane. Wznowiono je w 1986 r., ale budowa całej arterii komunikacyjnej trwa do dzisiaj.

Wiosną tego roku ma zostać otwarty ostatni odcinek DTŚ-ki, wówczas cała trasa z Katowic (od skrzyżowania alei Roździeńskiego i alei Murckowskiej) przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze do Gliwic liczyć będzie 31 kilometrów. Na razie trasa kończy się w rejonie ul. Kujawskiej w Gliwicach.

(TOS, MAO)


*Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy NA ŻYWO + ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kierowca

Koniecznie musi te odcinki robić wykonawca odcinka Zabrze-Gliwice będzie się jeździć jak po stole

Z
Zadowolony

Brakuje jeszcze wydzielenia miejsca pod linie tramwajowa z Katowic do Jaworzna.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3