Z Katowic do Sosnowca i Jaworzna nową DTŚ i... ścieżką rowerową

Tomasz Szymczyk
Sosnowiec, Jaworzno i Mysłowice cały czas przygotowują się do budowy wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Tak naprawdę będą to dwa odrębne odcinki: do Jaworzna i do Sosnowca
Sosnowiec, Jaworzno i Mysłowice cały czas przygotowują się do budowy wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Tak naprawdę będą to dwa odrębne odcinki: do Jaworzna i do Sosnowca materiały Urzędu Miejskiego w Sosnowcu
Tunel na Jęzorze, linia kolejowa na Radosze w wykopie i ścieżka rowerowa tuż przy trasie - to najciekawsze elementy wschodniej części DTŚ.

Najprawdopodobniej na przełomie 2017 i 2018 roku uda się rozpocząć budowę wschodniej części Drogowej Trasy Średnicowej. Długo oczekiwana trasa do tej pory rozwijała się głównie w kierunku zachodnim, odcinek z Katowic do Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna wciąż pozostawał w sferze planów. Trzy ostatnie miasta kilka lat temu połączyły siły w sprawie DTŚ. Liderem projektu jest Jaworzno, które wzięło na siebie główne siły związane z opracowaniem koncepcji i dokumentacji tej inwestycji. W tej chwili opracowane jest już studium komunikacyjne. Wykonano też m.in. pomiary ruchu.

- Wszystkie te dokumenty były nam potrzebne, aby wykazać faktyczny sens budowy wschodniej części Drogowej Trasy Średnicowej. To jedno z lepszych opracowań, które powstały w Polsce. Przebadano prawie 13 tysięcy gospodarstw - mówi Dariusz Pieczka, naczelnik Wydziału Inwestycji Miejskich w sosnowieckim Urzędzie Miasta.

Opracowane na podstawie wyników badań studium pokazało, jaki powinien być przebieg nowej części DTŚ. Stworzono już też koncepcję projektową obejmującą odcinek od węzła Janów w Mysłowicach do węzła Jęzor na pograniczu Sosnowca i Jaworzna. Trasa poprowadzona zostanie po śladzie obecnej ul. Obrzeżnej Zachodniej, a potem wzdłuż towarowej linii kolejowej w kierunku ul. Oświęcimskiej i wspomnianego węzła Jęzor, który całkowicie zmieni swoje oblicze.

- Węzeł będzie bardziej rozbudowany. Z uwagi na duże natężenie ruchu z kierunku S1 na nową trasę w kierunku Katowic, skrzyżowanie będzie dwupoziomowe. Najbardziej obciążona relacja przebiegać będzie tunelem. W przypadku skrzyżowania jednopoziomowego istniała groźba, że samochody jadące z kierunku Warszawy i czekające na wjazd na DTŚ będą blokowały ruch na trasie S1 - zaznacza Pieczka.

W najbliższych tygodniach ogłoszone ma być postępowanie przetargowe dotyczące stworzenia dokumentacji projektowej tego odcinka, który realizowany będzie w pierwszej kolejności. Ogłoszą je urzędnicy z Jaworzna.

Kolejną realizowaną częścią DTŚ ma być odcinek od węzła Janów do węzła Bór na trasie S1. Pobiegnie po śladzie obecnej ul. Obrzeżnej Północnej w Mysłowicach, koło wodociągów w Sosnowcu, przez węzły z ul. Mikołajczyka i Watta, pod ul. Wojska Polskiego, a następnie przez teren dawnego ruchu Niwka kopalni Niwka-Modrzejów aż do węzła na trasie S1. - To przebieg, który nie generuje wyburzeń - mówi Dariusz Pieczka.

Koncepcja projektowa tego odcinka ma być gotowa w maju tego roku. W związku z budową tej części Drogowej Trasy Średnicowej miasto czekają jeszcze dwie inne inwestycje: konieczne będzie bowiem poszerzenie poprzez rozbudowę do dwóch pasów ul. Ostrogór-skiej od Drogowej Trasy Średnicowej do ronda Gierka i ul. Mikołajczyka od trasy do ronda Ludwik. W obecnym kształcie obie po prostu by się zatkały. Zniknąć ma również przejazd kolejowy na linii Sosnowiec - Olkusz w ciągu ul. Ostrogórs-kiej. Tory w tym miejscu zostaną poprowadzone najpewniej w wykopie. I to na razie byłoby tyle, bo Będzin i Dąbrowa Górnicza nie są aktualnie zainteresowane budową trasy - jak mówiono kilka lat temu - po śladzie sosnowieckich ul. Narutowicza, Staszica.

Południowa część trasy prowadzona po śladzie ul. Obrzeżnej Zachodniej ma być dwupasmowa (to trasa prowadząca również do węzła na autostradzie A4), dalej - jednojezdniowa, część północna w całości będzie trasą dwupasmową. Nowością w sferze budowy dróg ma być fakt, że wzdłuż całej trasy ma powstać ścieżka rowerowa, która łączyć się będzie z systemem ścieżek w każdym z miast, przez które przebiega.

Budowa odcinka w kierunku Jaworzna szacowana jest na 300 milionów złotych, tego do Sosnowca - na 600 milionów złotych. Odcinek do węzła Jęzor ma być finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego, ten do węzła Bór - z Kontraktu Terytorialnego.

Zachód prawie do końca

Budowę Drogowej Trasy Średnicowej rozpoczęto w 1979 roku. Wykonano wówczas część planowanych prac ziemnych, jednak dwa lata później roboty zostały przerwane. Wznowiono je w 1986 r., ale budowa całej arterii komunikacyjnej trwa do dzisiaj.

Wiosną tego roku ma zostać otwarty ostatni odcinek DTŚ-ki, wówczas cała trasa z Katowic (od skrzyżowania alei Roździeńskiego i alei Murckowskiej) przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze do Gliwic liczyć będzie 31 kilometrów. Na razie trasa kończy się w rejonie ul. Kujawskiej w Gliwicach.

(TOS, MAO)


*Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy NA ŻYWO + ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kierowca
Koniecznie musi te odcinki robić wykonawca odcinka Zabrze-Gliwice będzie się jeździć jak po stole
Z
Zadowolony
Brakuje jeszcze wydzielenia miejsca pod linie tramwajowa z Katowic do Jaworzna.
Dodaj ogłoszenie