Z Katowic do Warszawy w 90 minut, a do Krakowa w 35? To możliwe. Jeśli powstanie CPK

tos/mat.prasoweZaktualizowano 
Z Katowic do Warszawy w 90 minut, a do Krakowa w 35? Andrzej Banas
CPK to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 7 ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem. Dojazd z Warszawy do Kielc skróci się trzykrotnie - i wyniesie 1 godz. 10 min.

Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Natomiast czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.

Węzeł zwiększy też dostępność transportową zachodniej Małopolski, w tym zapewni obsługę komunikacyjną 50-tysięcznego Olkusza.

Mieszkańcy regionu zyskają także bezpośrednie połączenia z Krakowa do Bielska-Białej i Częstochowy w czasie poniżej 60 min. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

CZYTAJCIE TEŻ:
Centralny Port Komunikacyjny. Lotnisko będzie miało nazwę "Solidarność"
Katowice: Europejski Kongres Gospodarczy. Debata o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Katowice: Europejski Kongres Gospodarczy. Debata o Centralny...

Wschodnia nitka szprychy nr 7 poprowadzi nas do Kielc, stanowiących punkt wypadowy w Góry Świętokrzyskie - należące do najstarszych w Europie: z sienkiewiczowskim Oblęgorkiem i 1200-letnim Dębem Bartkiem.

Pociągi pojadą dalej przez cenione uzdrowisko Busko-Zdrój i zabytkowy Tarnów, z zamkiem i Parkiem Sanguszków. Trasa poprowadzi też przez Nowy Sącz, gdzie znajduje się siedziba Newagu, polskiego producent taboru kolejowego. Blisko stąd do licznych turystycznych miejscowości: Limanowej i Czorsztyna, ale i do zrekonstruowanego średniowiecznego grodu „Stara Baśń” w Grybowie. Z Chabówki, ze skansenem taboru kolejowego, tory poprowadzą na Słowację - do Koszyc.

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 7 podróż z Warszawy do Kielc skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 1 godz. 10 min.), a do Nowego Sącza ze stolicy dojedziemy w czasie prawie dwa razy krótszym niż obecnie (czyli w 3 godz.).

– Korzyści dla pasażerów jest więcej. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Kielc, Tarnowa i Nowego Sącza – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. – Szprycha nr 7 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, zapewniając szybsze podróże między miastami w rejonie i do stolicy – dodaje.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna.

– Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Zobaczcie koniecznie

Zaskakująca wystawa STOP SMOG w Katowicach

TYDZIEŃ Informacyjny program Dziennika Zachodniego

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Plajta

Woluntaryzm ekonomiczny stanowią wszelkie działania ekonomiczne, zarówno podmiotów sektora publicznego, jak i prywatnego, nierespektujące praw i prawidłowości ekonomicznych. Woluntaryzm ekonomiczny oznacza zatem działania ekonomiczne realizowane wbrew zasadom gospodarowania sformułowanymi w teorii ekonomii, oparte na wolicjonalnych decyzjach decydentów. Efektem funkcjonowania woluntaryzmu ekonomicznego są paradoksy ekonomiczne, czyli procesy przebiegające wbrew istniejącym prawom ekonomicznym.

F
Francik z Kosciuszki

A dyc te bajki uosprawiocie jusz 50 lot! I myslicie, co wtojs wom uwierzy!

T
Tak

To powinni jak najszybciej zbudowac i tylko to. Powinni zbudowax tego Y na slaski i w malopolsce. A CPK nie zbudowac. Znaczaco skroci czas podrozy na poludniu polski. Zwiekszy znaczenie regionu slasko- malopolskiego

G
Gosc

Pytanie tylko ile będzie kosztował taki przejazd ta szybką koleją, już teraz no Gdańsk - Warszawa różnica w cenie biletu Pendolino ok 3 godz i zwykle TLK

ok 3.45 godz, to około 100%, jak pokazują przykłady na świecie ludzie niespecjalnie są skłonni przepłacać. Oczywiście przy jednej osobie nie jest to duża różnica , ale przy rodzinie np 4 osobowej lub konieczność korzystania częściej to się już robią kwoty.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3