Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Katowic do Warszawy w 90 minut, a do Krakowa w 35? To możliwe. Jeśli powstanie CPK

tos/mat.prasowe
Z Katowic do Warszawy w 90 minut, a do Krakowa w 35?
Z Katowic do Warszawy w 90 minut, a do Krakowa w 35? Andrzej Banas
CPK to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 7 ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem. Dojazd z Warszawy do Kielc skróci się trzykrotnie - i wyniesie 1 godz. 10 min.

Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Natomiast czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.

Węzeł zwiększy też dostępność transportową zachodniej Małopolski, w tym zapewni obsługę komunikacyjną 50-tysięcznego Olkusza.

Mieszkańcy regionu zyskają także bezpośrednie połączenia z Krakowa do Bielska-Białej i Częstochowy w czasie poniżej 60 min. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

Debata o Centralnym Porcie Komunikacyjnym na EKG 2018

Katowice: Europejski Kongres Gospodarczy. Debata o Centralny...

Wschodnia nitka szprychy nr 7 poprowadzi nas do Kielc, stanowiących punkt wypadowy w Góry Świętokrzyskie - należące do najstarszych w Europie: z sienkiewiczowskim Oblęgorkiem i 1200-letnim Dębem Bartkiem.

Pociągi pojadą dalej przez cenione uzdrowisko Busko-Zdrój i zabytkowy Tarnów, z zamkiem i Parkiem Sanguszków. Trasa poprowadzi też przez Nowy Sącz, gdzie znajduje się siedziba Newagu, polskiego producent taboru kolejowego. Blisko stąd do licznych turystycznych miejscowości: Limanowej i Czorsztyna, ale i do zrekonstruowanego średniowiecznego grodu „Stara Baśń” w Grybowie. Z Chabówki, ze skansenem taboru kolejowego, tory poprowadzą na Słowację - do Koszyc.

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 7 podróż z Warszawy do Kielc skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 1 godz. 10 min.), a do Nowego Sącza ze stolicy dojedziemy w czasie prawie dwa razy krótszym niż obecnie (czyli w 3 godz.).

– Korzyści dla pasażerów jest więcej. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Kielc, Tarnowa i Nowego Sącza – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. – Szprycha nr 7 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, zapewniając szybsze podróże między miastami w rejonie i do stolicy – dodaje.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna.

– Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Zobaczcie koniecznie

Zaskakująca wystawa STOP SMOG w Katowicach

TYDZIEŃ Informacyjny program Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo