- To tak, jakby poinformować wegetarian, że teraz sałata będzie droższa, a nadwyżka uzyskana z jej sprzedaży przeznaczona zostanie na rozwój hodowli zwierząt - ironizuje Marek Kopeć, ekspert motoryzacyjny.
Unia już dała góry euro i da kolejne do 2020 roku
Do tej pory w roli "dobrego wujka" dla kolejarzy występowała przede wszystkim Unia Europejska. W ramach obecnego unijnego budżetu PKP Polskie Linie Kolejowe - razem z wkładem własnym - miały do wydania w latach 2011-2013 kwotę ponad 19 miliardów złotych i największym kłopotem spółki jest "przerobienie" tych pieniędzy.
Nie bez przyczyny dwa lata temu resort infrastruktury przymierzał się do odebrania części pieniędzy kolejarzom i przekazania ich drogowcom sugerując, że PLK nie zdąży na czas wydać całej ofiarowanej kwoty (z pomysłu zrezygnowano wobec sprzeciwu Komisji Europejskiej).
W przyszłym budżecie UE pieniędzy na kolej ma być jeszcze więcej. Trafiać będą do PLK za pośrednictwem dużych programów krajowych (głównie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko), jak też programów regionalnych. Po raz pierwszy pieniędzmi podzieli się z kolejarzami marszałek województwa śląskiego. Decyzję taką podjęto po konsultacjach społecznych.
- Wynikało z nich, że w celu stworzenia zintegrowanego systemu transportu województwa, konieczne jest również wsparcie linii kolejowych - mówi rzecznik marszałka śląskiego Aleksandra Marzyńska dodając, że ostateczną decyzję, które linie mogą liczyć na wsparcie, podejmie Zarząd Województwa Śląskiego.
Pilne remonty w Śląskiem potrzebne od zaraz
Linii, które wymagają pilnego remontu w województwie śląskim nie brakuje. Jak najszybciej trzeba dokończyć trwającą modernizację tak zwanej Średnicy (Gliwice - Katowice - Częstochowa) oraz trasy Sosnowiec - Kraków.
Na obu tych liniach wprowadzono sporo ograniczeń prędkości, co sprawia, że czas przejazdu jest znacznie poniżej możliwości technicznych pociągów - które zdolne są osiągać 160 km/h - oraz oczekiwań pasażerów. Pilnego remontu wymaga też linia do Wisły oraz niektóre odcinki linii z Katowic do Bielska-Białej, Tarnowskich Gór i Rybnika.
Co można wybudować na kolei za 675 mln złotych
Zużycie paliw ciekłych w 2012 r. nie przekroczyło 27 mln metrów sześc. - oceniła Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. To oznacza, że w pierwszym roku rząd będzie miał do dyspozycji w "funduszu kolejowym" - ze ściąganych pieniędzy od wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych benzyną, olejem i gazem LPG - dodatkowo 675 mln zł, w kolejnym już prawie 1,4 mld zł.
Całkowity koszt remontu kilometra linii kolejowych zamyka się kwotą ok. 2 mln zł, ale budowa kilometra magistrali dużych prędkości to nawet 70 mln zł. Łatwo więc przeliczyć, ile kilometrów sponsorować będą kierowcy.
Kolej remontowana za pieniądze kierowców: co o tym sądzicie? Dyskutujcie z autorami
*Regionalna lista płac. Sprawdź, ile zarabiają [ZAROBKI OD 100 ZŁ DO 1 MLN ZŁ]
*Kuchenne Rewolucje w Tychach: Dom Bawarski Tychy Magdy Gessler [ZDJĘCIA + WIDEO]
*Najpiękniejsze polskie kolędy [POSŁUCHAJ i WYBIERZ]
*Najlepsze prezenty na święta Bożego Narodzenia [ZOBACZ ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?