Zabawa z kodowaniem zaprocentuje w przyszłości

Materiał informacyjny Orange
237 nauczycieli z 60 publicznych szkół podstawowych z niewielkich miejscowości w regionie skorzystało ze specjalistycznych szkoleń, a następnie poprowadziło przy wsparciu trenerów zajęcia z kodowania dla dzieci. 3396 najmłodszych programistów oswoiło się dzięki zabawom i ćwiczeniom z podstawowymi pojęciami programistycznymi i spróbowało sił w programowaniu robotów czy tworzeniu programów w aplikacji Scratch Junior. To wszystko w ramach projektu Zaprogramuj przyszłość prowadzonemu przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania i Fundację Orange.

Programowanie jest językiem przyszłości, a kompetencje cyfrowe nabierają coraz większego znaczenia. Szacuje się, że do 2020 r. w Europie będzie brakować prawie miliona specjalistów IT. Pewien poziom umiejętności cyfrowych będzie wymagany na nawet 90% wszystkich stanowisk.

Widać, że wraz z kodowaniem dzieci uczą się wielu innych rzeczy, zarówno strategicznych, np. logicznego myślenia, jak i tych podstawowych, na przykład rozróżniania kierunków prawo-lewo – przyznaje Andrzej Guła, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Blachowni. – Kodowanie pomaga w doskonaleniu najróżniejszych sprawności. Wprowadzamy je zarówno w ramach edukacji matematycznej, jak i na zajęciach muzycznych – przecież zapis nutowy to również rodzaj kodu.

Uczniowie są również zachwyceni możliwościami, jakie daje im kodowanie i nawet po oficjalnym zakończeniu zajęć w ramach „Zaprogramuj przyszłość” sami dopominają się o nowe, programistyczne wyzwania.

– Wszystko odbywało się w formie zabaw, które kształciły umiejętności kluczowe dla programistów, takie jak współpraca i komunikacja, logiczne myślenie czy zdolność koncentracji – wyjaśnia Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. – Przy okazji rozwiązywania labiryntów, ćwiczeń z kubeczkami czy pracy na macie edukacyjnej pokazywaliśmy też, co oznaczają podstawowe pojęcia programistyczne, np. „pętle”.

Tzw. „kodowanie bez prądu” pozwala kształcić kompetencje kluczowe we współczesnym świecie, a przy okazji oswaja z kluczowymi zagadnieniami z zakresu programowania – np. zmiennymi i pętlami czy debugowaniem, czyli poszukiwaniem i poprawianiem błędów w już stworzonym kodzie. Jak się okazuje, najmłodsi programiści równie chętnie brali udział w programowaniu robotów czy tworzeniu własnych programów w specjalnej aplikacji Scratch Junior, co w ćwiczeniach i zabawach bez użycia technologii.

– Do nauki kodowania wcale nie potrzeba wiele sprzętu, ale z pewnością stanowi on dodatkową atrakcję i zwiększa możliwości nauczycieli – mówi Sławomir Cabajewski z Fundacji Orange.

Do szkół w regionie trafiło także 417 tabletów, 180 robotów Dash i Dot, 60 zestawów projektowania interaktywnego Makey Makey i 60 mat edukacyjnych do kodowania bez prądu.

W naszym województwie ze szkoleń skorzystali nauczyciele i dzieci w powiatach częstochowskim, kłobuckim, myszkowskim, bieruńsko-lędzińskim, mikołowskim i pszczyńskim.

– Sprzęt zostanie w placówkach na stałe i będzie wykorzystywany w dalszej pracy w kolejnych latach. Tablet na swoją wyłączność otrzymał też każdy z nauczycieli – tłumaczy Cabajewski.

Poza województwem śląskim, szkolenia z programowania w ramach „Zaprogramuj przyszłość” odbyły się w 8 regionach Polski i w sumie wzięło w nich udział 1200 nauczycieli. Z lekcji skorzystało ponad 16 000 dzieci. Zajęcia odbywały się także w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim

– Chociaż szkoły są coraz nowocześniejsze, badania pokazują, że jeszcze dużo pracy przed nami. Bardzo zależy nam na trwałej, systemowej zmianie, chcemy wspierać szkoły, które są otwarte na nowe technologie. Robimy to także w ramach innych naszych programów, odpowiadając na potrzeby nauczycieli i uczniów w różnym wieku – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.