Żabkomaty. Sieć Żabka testuje automat do obsługi paczek. Można nadać i odebrać paczkę bez kontaktu ze sprzedawcą. Na razie w jednym sklepie

OPRAC.:
Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska

Wideo

Zobacz galerię (2 zdjęcia)
Paczkomaty to nazwa zastrzeżona dla automatów paczkowych InPost. Sieć Żabka testuje własne automaty do obsługi paczek. Na razie nie nazywa ich "żabkomatami", bo i pomysł na te automaty jest świeży. Dzięki pełnieniu roli też placówki pocztowej, Żabki mogą być czynne w niedziele bez handlu i w święta. Nic dziwnego, że sieć inwestuje w tę dziedzinę swojej działalności.

Klienci Żabki przyzwyczaili się już, że w sklepach sieci mogą odbierać i nadawać paczki. Teraz ma to być jeszcze prostsze i szybsze – Żabka testuje bowiem innowacyjny sposób obsługi przesyłek, bez potrzeby angażowania w ten proces sprzedawcy.

Na razie tylko jeden automat paczkowy w sklepie Żabka w Polsce

Automat funkcjonuje na razie w jednym sklepie Żabka w Polsce - w Poznaniu przy ul. Matyi. Jednak Żabka dużo sobie obiecuje po tym urządzeniu, zwłaszcza że nie wymaga dużo miejsca, co oznacza, że może być zaadoptowane w niemal całej sieci sklepów Żabka.

Urządzenie pozwoli Żabce na usprawnienie procesu odbioru i zwrotów przesyłek, a dla jej klientów ma oznaczać wygodny i bezpieczny odbiór paczek obok domu, bez kontaktu ze sprzedawcą.

Z roku na rok widzimy duże wzrosty liczby obsługiwanych paczek w naszej sieci, w ubiegłym roku obsłużyliśmy ich ponad 12 mln. To znak, że skutecznie dostosowaliśmy się do potrzeb naszych klientów i oferując usługę w ponad 6 tys. sklepów w całej Polsce, w bardzo dobrych lokalizacjach, w dogodnych godzinach otwarcia placówek, zapewniliśmy szybką obsługę. Dzięki automatowi wyniki będą jeszcze lepsze - mówi Anna Grabowska, wiceprezes Żabka Polska

- Rozwiązanie nie tylko pozwala nam na usprawnienie procesu odbioru i zwrotów przesyłek, ale także znacznie przyspieszy obsługę klientów odwiedzających nasze sklepy. Niewątpliwą zaletą urządzenia jest również to, że nie wymaga dużo miejsca i może być zaadoptowane w niemal całej sieci naszych sklepów – dodaje Anna Grabowska.

Maszynę wyprodukowała polska firma

Urządzenie do nadawania i odbioru paczek wyprodukowane zostało przez polską firmę Retail Robotics z Warszawy. Automatyczny punkt odbioru paczek stworzono z myślą o sklepach typu convenience. Urządzenie wykorzystuje niewielką część przestrzeni handlowej, tak cennej w mniejszych sklepach.

Musisz to wiedzieć

Większość instalacji może być umiejscowiona za półkami, na których ułożony jest towar. Wydawanie przesyłek obsługuje najnowszej generacji robot kartezjański, działający w kilku osiach i poruszający się z niezwykłą precyzją i prędkością.

– Żabka w ramach inkubatora technologicznego rozwija nowoczesne rozwiązania w sklepach, które wpływają na komfort zakupów i szybkość obsługi – mówi Tomasz Blicharski, wiceprezes ds. Finansów i Rozwoju w Żabce. - Już dzisiaj w naszych placówkach można zobaczyć m.in. ekrany digital signange, elektroniczne cenówki czy kasy samoobsługowe. Intensywnie rozwijamy także naszą aplikację mobilną żappka, a także usługi jak „Zamów i odbierz”. Wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Retail Robotics, opracowaliśmy unikatowe na rynku urządzenie do odbioru i nadawania paczek, stworzone zgodnie z potrzebami naszych klientów, ale również franczyzobiorców. Żabka uczestniczyła w rozwoju tego urządzenia od początku i jest jego pierwszym komercyjnym użytkownikiem. Urządzenie może obsłużyć dwa razy więcej paczek niż sprzedawca i jednocześnie oferuje błyskawiczną obsługę klientów – dodaje Blicharski.

Zobacz koniecznie

– Urządzenie PickupHero, które wdrożyliśmy w sklepie sieci Żabka, to innowacja technologiczna na skalę światową – chwali się Marek Piotrowski, Chief Marketing Officer i Partner w Retail Robotics. –Jego niewielkie wymiary to rewolucja, jakiej potrzebują zatłoczone i zakorkowane miasta. PickupHero zmienia małe sklepy typu convenience w zautomatyzowane huby logistyczne. To rozwiązanie łączy korzyści z punktu widzenia klienta, sieci handlowych i całego rynku e-commerce – dodaje Piotrowski.

Czym różni się automat Żabki od znanych na rynku rozwiązań?

Urządzenie jest wbudowane w regały sklepu. Klient, podchodząc do panelu, w prosty i intuicyjny sposób wybiera opcję nadania lub odbioru przesyłki, wpisuje kod i wkłada paczkę do urządzenia. Wówczas robot znajdujący się wewnątrz maszyny umieszcza ją w odpowiedniej przestrzeni. Urządzenie jest również bardzo przyjazne i intuicyjne dla kurierów, którzy przywożą paczki do sklepu.

– Liczba przesyłek odbieranych w punktach DHL Parcel jest obecnie ponad 30-krotnie większa niż jeszcze cztery lata wcześniej - – komentuje Anna Kania, dyrektor ds. marketingu, członek zarządu DHL Parcel Polska.

Nie przeocz

- Klienci coraz częściej wybierają tę formę dostawy, ze względu na wygodę i elastyczność. Paczka może czekać na nas w punkcie nawet siedem dni. Dodatkowo, dzięki nowym automatom paczkowym, możemy odebrać przesyłkę w pełni bezkontaktowo. Taka forma pozwala nam również zadbać o środowisko – zamiast dowozić przesyłki pod kilkadziesiąt różnych adresów, kurier zostawia je w jednym miejscu. Widzimy olbrzymi potencjał rozwoju odbiorów z punktów. Wciąż potrzebujemy tam kilkukrotnie więcej przestrzeni do procesowania przesyłek, a wiadomo, że w aglomeracjach miejskich każdy metr kwadratowy jest bardzo cenny. Innowacyjne automaty paczkowe są modelowym przykładem transformacji cyfrowej, świetnie wpisując się w trendy automatyzacji i ekologistyki – dodaje Anna Kania.

– Poczta Polska jest aktywnym uczestnikiem rynku eCommerce, który jest kluczowy dla polskiej gospodarki. Konsekwentnie chcemy oferować naszym klientom kolejne, wygodne miejsca odbioru ich zakupów internetowych – mówi Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej ds. sprzedaży.

- Klienci deklarują, że ważne jest dla nich bezpieczeństwo przesyłek, które gwarantuje Poczta Polska, ale ze względu na szybkie tempo życia, chcieliby odbierać zakupione towary przy okazji codziennych zakupów, na przykład w Żabce. Rozwijamy opcję Odbiór w Punkcie, mamy największą sieć click&collect w kraju, tworzymy coraz lepsze rozwiązania dla rynku eCommerce we współpracy z partnerami, którzy posiadają renomę, silną i rozpoznawalną markę. W tej branży ważne są także innowacje, które właśnie wprowadza sieć Żabka. Poczta współpracuje z siecią Żabka od 2017 roku, odbiór przesyłek w tych punktach jest wygodny dla naszych klientów i coraz chętniej odbierają oni swoje przesyłki w sklepach Żabka. Narastająco po 5 miesiącach osiągamy dynamikę wolumenów przesyłek odbieranych w Żabce na poziomie 216 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jestem przekonany, że współpraca między Poczta Polską i Żabką nadal będzie bardzo dobrze się rozwijać, a klienci polubią automaty Żabki – dodaje wiceprezes Grzegorz Kurdziel.

90 proc. dorosłych Polaków robi zakupy przez internet

Polacy coraz chętniej robią zakupy w sklepach internetowych: z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie Żabka Polska wynika, że ponad 90 proc. dorosłych Polaków kupuje w sieci oraz, co jest konsekwencją tego trendu, odbiera lub nadaje paczki1. Jednocześnie klienci zwracają dziś uwagę na wygodę i szybkość usługi. Badania wskazują, że 69 proc. Polaków przyznaje, że to właśnie wygoda podczas dokonywania zakupów jest dla nich bardzo ważna, a 65 proc. pytanych szuka rozwiązań, które ułatwiają im życie.

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3