Zabytkowy parowóz wróci na tory w Bytomiu? Trwa zbiórka pieniędzy na remont lokomotywy parowej z 1950 roku

Szymon Bijak
Szymon Bijak
Trwa zbiórka pieniędzy na remont historycznego parowozu. Mowa o lokomotywie parowej T49 „Ryś” z 1950 roku. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE >>>arc. SGKW
Być może w niedalekiej przyszłości zabytkowa lokomotywa z 1950 roku będzie kursowała między Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim. Aby było to możliwe, potrzebny jest gruntowny remont. Dlatego też w sieci ruszyła zbiórka pieniędzy.

Przez kolejarzy wąskotorowych nazywany jest obecnie Ryszardem, gdyż w tym roku kończy równe 70 lat. Chodzi o lokomotywę parową T49 „Ryś” pochodzącą z 1950 roku. Mimo już sędziwego wieku, ma szansę wrócić na tory. Aby to się udało potrzebny jest gruntowny remont. Na ten cel uruchomiono zbiórkę pieniędzy w sieci.

Trwa zbiórka pieniędzy na remont „Ryszarda”

- Maszyna jest już częściowo wyremontowana, jednak potrzeba jeszcze dużo pieniędzy, by wykonać wszystkie naprawy i przywrócić mu pełną sprawność. Dlatego zwracamy się o wsparcie do wszystkich, a w szczególności do miłośników kolei, zabytków techniki oraz historii naszego regionu - wyjaśnia Karol Majcherczyk, przedstawiciel Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Na portalu zrzutka.pl (w TYM miejscu) można dokonywać wpłat. Na darczyńców czekają nagrody, m.in. bezpłatne bilety, upominki, a nawet możliwość przejazdu w lokomotywie czy uruchomienia pociągu tylko dla darczyńcy i przez niego zaproszonych gości.

Do tej pory - stan na: 13 sierpnia - udało się zebrać w tym miejscu ponad 14 tys. zł. Do wymaganej kwoty wciąż daleko (100 tys. zł), ale - oprócz zbiórki pieniędzy w internecie - do przedstawicieli Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych darczyńcy zgłaszają się bezpośrednio.

Dla przykładu firma Silesia Transport wspomogła zbiórkę kwotą... 10 tys. zł. Co oznacza, że praktycznie 1/4 kwoty została uzbierana w bardzo szybkim czasie.



- Nasz post o niej [chodzi o zbiórkę - przyp. red.] dotarł do ponad 16 tysięcy osób, a tylko z naszej strony został udostępniony ponad 140 razy. Pozwolimy sobie chwilkę pomarzyć - gdyby takowe 16 tysięcy osób wpłaciło tylko po 10 złotych, to już mielibyśmy 160 tysięcy... - napisali w mediach społecznościowych członkowie SGKW. Trzymamy więc kciuki, aby cel został jak najszybciej zrealizowany.

Krótka historia zabytkowego parowozu

Maszynę zbudowano w pierwszej fabryce lokomotyw, która znajdowała się w Chrzanowie (Fablok). Do 1984 r. lokomotywa ta pracowała w Zakładach Cynkowych Szopienice w Katowicach. Później służyła jako pomnik na terenie zakładu. W 1996 r. została natomiast przewieziona na stację kolei wąskotorowej w Rudach. Cztery lata później, rozpoczęto jej remont, który... nie został ukończony.

Dlatego też w 2009 r. parowóz w częściach wrócił do Rud. Przypomnijmy, że gmina Bytom zakupiła udziały w prawie własności lokomotywy. Obecnie jest ona w trakcie naprawy w warsztatach na terenie Parowozowni Bytom Karb.

Najistotniejsze w tym temacie jest to, że dzięki remontowi, choć niedokończonemu, oraz temu, że przez ponad 20 lat parowóz był przechowywany pod dachem, jest on nadal w całkiem dobrym stanie technicznym... A może być jeszcze w lepszym!

Ferrari na aukcji dla WOŚP

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie