Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakaz jazdy dla TIRów w Dąbrowie Górniczej od dziś. Znów powinny jechać przez Sławków. Mieszkańcy czekają na budowę łącznika z S1 i DK 94

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tiry znów nie powinny jechać przez dąbrowską dzielnicę Strzemieszyce. Mieszkańcy regularnie protestują tam, a także w sąsiednim Sławkowie, przeciwko tirom, które rozjeżdżają lokalne drogi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tiry znów nie powinny jechać przez dąbrowską dzielnicę Strzemieszyce. Mieszkańcy regularnie protestują tam, a także w sąsiednim Sławkowie, przeciwko tirom, które rozjeżdżają lokalne drogi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W piątek 1 października, na dwa miesiące, ponownie wprowadzony został zakaz ruchu dla ciężarówek na odcinku ul. Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej. Pojazdy powyżej 7 ton będą mogły tam jeździć tylko w ściśle określonych przypadkach. Teraz kierowcy powinni znów korzystać z dróg wyznaczonych w sąsiednim Sławkowie. Ruch tirów wąskimi, miejskimi ulicami to duże zagrożenie dla mieszkańców obu tych miast, czemu dają wyraz w licznych protestach przeciwko jeździe ciężkich samochodów pod oknami ich domów.

Zakaz ruchu dla pojazdów o masie powyżej 7 ton będzie obowiązywał od skrzyżowania z DW 790 do ul. Zakawie, czyli od posesji 41 do 330 przy ul. Strzemieszyckiej. Nie będzie dotyczył autobusów miejskich, służb komunalnych oraz pojazdów dojeżdżających do nieruchomości na tym odcinku, na których prowadzona jest działalność gospodarcza. Odstępstwem będzie także dojazd od ul. Strzemieszyckiej do firm przy ul. Rudnej, Rodzinnej i Ciołkowizna. O zakazie poinformowana jest policja, która powinna reagować na przypadki jego łamania.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Równocześnie ruch ciężarowy dopuszczony zostanie w rejonie Euroterminalu od strony Sławkowa. Po dwóch miesiącach sytuacja się zmieni i ruch ponownie skierowany będzie przez ul. Strzemieszycką. Od sierpnia 2020 r., takie zmiany naprzemiennie wprowadzane są co dwa miesiące. To efekt porozumienia prezydenta Dąbrowy Górniczej, burmistrza Sławkowa i Starosty Będzińskiego.

Nie przeocz

Problem znany do lat, decyzji wciąż nie ma

Problem nadmiernego obciążenia lokalnych dróg znany jest od wielu lat. Dotyczy to m.in. okolic ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie i Strzemieszyckiej w Dąbrowie Górniczej, które traktowane są jako drogi tranzytowe. Dzieje się tak, bo sławkowski Euroterminal nie jest odpowiednio skomunikowany z trasą S1 ani z DK 94. Cierpią przez to okoliczni mieszkańcy, dla których wzmożony ruch ciężarówek na wąskich ulicach, generujący duży hałas i emisję spalin, jest sporym utrapieniem.

- W domu, w kuchni, podskakują nam szklanki. Wszystko się trzęsie. Nie da się okna otworzyć. Nie możemy też bezpiecznie jechać ulicą na rowerach, bo jesteśmy spychani z jezdni. Czy tutaj naprawdę musi dojść do tragedii, by ktoś się obudził – mówią mieszkańcy Sławkowa i Dąbrowy Górniczej.

Mieszkańcy i samorządowcy Dąbrowy Górniczej i Sławkowa mówią jednym głosem w sprawie wyprowadzenia ruchu ciężarowego z dróg lokalnych. Setki TIR-ów pod oknami to wielki problem, więc co pewien czas zdesperowani wychodzą na ulice. To odsłony batalii o budowę łącznika między sławkowskim Euroterminalem a DK 94. W czasie protestów, które odbyły się m.in. w sierpniu i wrześniu, mieszkańcy blokowali ulice i chcieli pokazać, jak doskwiera im brak odpowiedniej drogi dla ciężarówek, a powstanie łącznika jest po prostu koniecznością.

– Dziękuję wszystkim mieszkańcom Strzemieszyc i Sławkowa za udział w proteście. Co bardzo ważne, proteście nie przeciw czemuś lub komuś, a we wspólnej sprawie, jaką jest budowa brakującego łącznika do Eurotermianala. Łącznika, którego powstanie spowoduje, że setki tirów znikną spomiędzy domów mieszkańców naszych miast – po jednym z protestów mówił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

– Po ponad roku wspólnych działań z burmistrzem Sławkowa Rafałem Adamczykiem osiągnęliśmy zasadniczy cel – dziś chyba nikt nie ma już wątpliwości, że inwestycja ta ma charakter ponadlokalny i nie powinna być finansowana z budżetu Sławkowa czy Dąbrowy Górniczej. Dlatego też w dalszym ciągu zabiegamy o jej realizację w Kancelarii Premiera, w Ministerstwie Infrastruktury i w Urzędzie Marszałkowskim – stwierdza prezydent Bazylak.

Musisz to wiedzieć

– Po wielu miesiącach rozmów już nikt nie podważa konieczności budowy łącznika drogowego między stacją PKP LHS i Euroterminalem w Sławkowie a drogą krajową 94. Ministerstwo Infrastruktury zadeklarowało również gotowość finansowania inwestycji z budżetu państwa. Ale nie ma jeszcze decyzji, kto ma drogę zbudować: województwo śląskie jako inwestycję regionalną czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jako inwestycję krajową – podkreśla Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera