Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zamknięta łącznica A4 z DK 86 na Tychy utrudnia życie kierowcom. Urzędnicy nie chcą jej jednak teraz otwierać. Dlaczego?

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Obecnie nie da się zjechać z autostrady A4 bezpośrednio na Tychy, na DK 86. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Obecnie nie da się zjechać z autostrady A4 bezpośrednio na Tychy, na DK 86. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Karina Trojok
Przebudowa węzła Giszowiec daje się kierowcom mocno we znaki. Nie tylko tym, którzy stoją w korkach na DK 86. By jadąc z Katowic, z A4 wjechać na DK 86 w kierunku Tychów, kierowcy muszą zawracać na węźle Murckowska na Sosnowiec i nadkładać kilka kilometrów by wjechać na krajówkę. Tymczasem wciąż wyłączona z ruchu jest bezpośrednia łącznica z autostrady A4 na DK 86. Kiedy kierowcy będą mogli korzystać z możliwości bezpośredniego wjechania na DK 86?

Łącznica z A4 zablokowana, a kierowcy jeżdżą "na okrętkę"

Kierowcy mają już dość utrudnień. By zjechać w Katowicach z autostrady A4 na DK 86 w kierunku Tychów, trzeba się wykazać nie lada sprytem. Nie da się tego bowiem zrobić najprostszym sposobem – czyli bezpośrednią łącznicą A4 z DK 86. Tak zjeżdżało się z A4 na Tychy jeszcze kilkanaście miesięcy temu. To był prosty manewr, bo wystarczyło zjechać w prawo z A4 i już byliśmy na DK 86. Szybki wyjazd na tyską krajówkę od jakiegoś czasu możemy jednak uznawać za czas przeszły. Kierowcom przeszkadza nadkładanie drogi, gdy mogliby spokojnie korzystać z istniejącego łącznika.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

- Często tędy przejeżdżam i naprawdę nie mogę się nadziwić, po co te utrudnienia dla nas, kierowców. Łącznica jest zamknięta i nic się na niej nie dzieje, nie ma tam żadnych prac drogowych. Po prostu wyłączono ją z ruchu. A ja, żeby pojechać w kierunku Tychów muszę na węźle Murckowska pojechać na Sosnowiec i zawrócić na najbliższym zjeździe. Po co tak ludziom utrudniać życie? To absurd – denerwuje się nasz Czytelnik (imię i nazwisko do wiadomości redakcji).

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Zamiast prostego manewru i możliwości zjechania z A4 w prawo na drogę krajową nr 86, kierowcy wjeżdżają na węzeł Murckowska i absurdalnie muszą się kierować DK 86 w przeciwnym kierunku, na Sosnowiec. Potem, najczęściej zjeżdżają na ulicę Porcelanową, by tam ostatecznie przejechać pod wiaduktem i włączyć się do ruchu na DK 86 w kierunku Tychów.

- Trochę to skomplikowane i zupełnie niepotrzebne, a łącznica jest nieużywana – uważają kierowcy.

Nie przeocz

Winna jest przebudowa węzła Giszowiec

Zjazd z autostrady A4 na DK 86 w kierunku Tychów został zamknięty po tym, jak zaczęła się ogromna drogowa inwestycja w Katowicach – czyli przebudowa węzła Giszowiec. To miasto zdecydowało o tym, by nie puszczać bezpośredniego ruchu z A4 na 86. Kierowcom nie podoba się ten pomysł. Chcieliby, by jak najszybciej dało się bezkolizyjnie włączać z A4 na DK 86 bez niepotrzebnego nadkładania drogi, jak to się dzieje obecnie. Niestety, urzędnicy studzą ich zapał.

Dlaczego nie chcą udostępnić kierowcom łącznicy z A4? Jak tłumaczą urzędnicy – boją się zakorkowania zarówno A4 jak i DK 86.

- Otwarcie łącznicy autostrady A4 z DK 86 w kierunku Giszowca może nastąpić dopiero w momencie, kiedy w pełni funkcjonujący układ drogowy będzie w stanie przejąć dodatkowy potok ruchu. W chwili obecnej występują miejscowe zwężenia do jednego pasa ruchu na tym kierunku, dlatego też skierowanie dodatkowego ruchu samochodowego na ul. Pszczyńską z autostrady A4, spowodowałoby powstawanie znaczących zatorów ruchu – odpowiada na nasze pytania Alicja Waliszewska w imieniu Urzędu Miejskiego w Katowicach.

Kierowcy trochę się temu dziwią, bo przecież auta, które dziś wjeżdżają na DK 86 w kierunku Tychów po przejechaniu Porcelanową pod wiaduktem, to byłyby te same auta, które mogłyby wjechać na tyski kierunek DK 86 od strony A4.

- To są wciąż te same samochody - mówi nasz Czytelnik.

Jak twierdzi jednak Alicja Waliszewska, przebudowa węzła Giszowiec to największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka. Sprawa nie jest taka prosta. Ruch na DK 86 w okolicach katowickiego Giszowca jest spory, bo dziennie przejeżdża tędy 58,5 tysiąca pojazdów.

To inwestycja za 308 milionów złotych. Kiedy się zakończy?

Przebudowa tego węzła trwa już dwa lata. Podzielono ją na dwie części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych - ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz druga rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu.

- Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta – mówi Waliszewska.

Przebudowa węzła zmierza już ku końcowi. Zaawansowanie prac wynosi obecnie 86 procent. Inwestycja kosztuje 308,1 mln złotych. W sumie powstanie 3,62 km przebudowanych lub rozbudowanych odcinków DK 81 i DK 86.

Kiedy się zakończy? Jak poinformowała nas Alicja Waliszewska - w drugiej połowie roku.

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera