ZAPYTAJ LEKARZA | Czy jagody faktycznie są tak zdrowe, jak się mówi, i co mogę z nich przyrządzić?

PG
archiwum
Drodzy Czytelnicy. Czekamy na pytania dotyczące spraw szczególnie ważne dla Państwa zdrowia. Współpracuje z nami kilkudziesięciu lekarzy, wybitnych specjalistów, którzy chętnie na nie odpowiedzą. Najciekawsze opublikujemy w wydaniu papierowym, a wszystkie odpowiedzi będziemy publikować na bieżąco w serwisie Strona Zdrowia. Pytania należy przysyłać na adres e-mail: stronazdrowia@polskapress.pl

Bardzo lubię korzystać z tego, co może nam podarować las. W związku z tym od lat zbieram grzyby i jagody. Część z nich mrożę, aby cieszyć się ich smakiem również jesienią i zimą. Czy jagody faktycznie są tak zdrowe, jak się mówi, i co mogę z nich przyrządzić? Mam wrażenie, że w większości zajadamy się ciastami z tym owocem, a chciałabym postawić na coś dużo zdrowszego.
Edyta Leźnicka, dietetyk kliniczny:
Jagody to sezonowe owoce, a takie doceniać powinniśmy szczególnie, bo do świeżych nie mamy dostępu przez cały rok. Są pomocne w przypadku chorób układu pokarmowego - świeża jagoda podziała dobrze na zaparcia, suszona będzie dobra na biegunkę. Są źródłem antyoksydantów, zawierają wiele antocyjanów, które pozytywnie wpływają na nasz wzrok. Jagody mają też działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, w związku z czym wspomagają leczenie infekcji dróg moczowych.

Warto podkreślić, że w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą będą pomagały w obniżeniu poziomu cukru we krwi, a także cholesterolu. Nie dosładzajmy ich, ponieważ tracimy tę ważną właściwość. Jagody same w sobie będą obniżały poziom cukru we krwi, ale jeśli podamy je ze śmietaną i cukrem, nie możemy liczyć na to, że nasz cukier się wyrówna, bo dodatki swoje zrobią. Jagody są dobrym źródłem witamin C, B1, B2 i PP, a także karotenoidów, przez to dobrze oddziałują na skórę. Podawajmy je w postaci jak najmniej przetworzonej, najlepiej surowej. Możemy dodać jagody do jogurtów naturalnych, pomieszać z innymi owocami, by były słodsze.

Pyszne są placuszki z jajka, bananów i jagód, puddingi na bazie kaszy jaglanej czy z dodatkiem nasion chia, pierogi czy makaron z jagodami - do przygotowania ich warto użyć innych mąk niż pszenna. Polecam też przetwory z jagód. Te, dzięki sporej ilości kwasów organicznych, będą odporne na rozwój bakterii.

Wideo

Materiał oryginalny: ZAPYTAJ LEKARZA | Czy jagody faktycznie są tak zdrowe, jak się mówi, i co mogę z nich przyrządzić? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie