Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żarki Letnisko: 3. Runda Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność ZDJĘCIA

BR/UG Poraj
3. Runda Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność. Łączna długość rajdu w ramach 3 Rundy MPHRR wyniosła 312,19 km. Pętle wiodły przez malownicze zakątki północnej Jury, dzięki czemu załogi odwiedziły m.in. Siewierz, Rokitno Szlacheckie, Ogrodzieniec, Lelów oraz Bobolice.
3. Runda Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność. Łączna długość rajdu w ramach 3 Rundy MPHRR wyniosła 312,19 km. Pętle wiodły przez malownicze zakątki północnej Jury, dzięki czemu załogi odwiedziły m.in. Siewierz, Rokitno Szlacheckie, Ogrodzieniec, Lelów oraz Bobolice. arc organizatora
W Żarkach Letnisku odbyła się 3 Runda Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność, organizowana przez Automobilklub Częstochowski. Uczestnicy rywalizowali m.in. w rajdzie na regularność.

W Polsce pierwszym współczesnym rajdem na regularność, a zarazem najdłuższą i najtrudniejszą imprezą dla pojazdów zabytkowych, jest Rajd Polski Historyczny, zaliczany do Pucharu FIA. W 2014 powołano Puchar Polski Pojazdów Zabytkowych w rajdach na regularność, na który początkowo składały się 3 rundy.

Od 2017 roku rozgrywane są już Mistrzostwa Polski w Historycznych Rajdach na Regularność składające się już z 8 rund, co pokazuje dynamikę rozwoju tej dyscypliny. Rajdy na Regularność są niezwykle wymagające w szczególności dla pilota, nie bez powodu określanego w żargonie rajdowym mianem „umysłowego”. Zadaniem załogi jest utrzymywanie na trasie określonej przez organizatora średniej prędkości.

Co ważne, przeciętna szybkość nie może być wyższa niż 50 km/h i trzeba ją utrzymywać stosując się do przepisów drogowych. Takie zadanie wymaga od pilota ogromnego skupienia i biegłości w... liczeniu. W rajdach historycznych nie wolno bowiem posługiwać się współczesnymi wspomagaczami, takimi jak np. system nawigacji satelitarnej GPS.

Pomagają mu w tym urządzenia dodatkowe, takie jak drogomierz, zwany popularnie haldą oraz stoper i tabela prędkości średnich. Co więcej, na trasie w nieoznaczonych miejscach znajdują się punkty pomiarowe. Za każdą sekundę spóźnienia bądź zbyt wczesnego przejazdu przez punkt pomiarowy, naliczane są punkty karne.

Dokładnie taki właśnie rajd odbył się w weekend 8-9 czerwca br. w Żarkach Letnisku.
Zobacz zdjęcia:

Bazą rajdu był Hotel Kinga. Start oraz meta znajdowały się bezpośrednio na ul. Nadrzecznej, która była odpowiednio zabezpieczona oraz przygotowana do startów załóg, odbywających się dokładnie co 1 minutę w normalnym ruchu drogowym. Zabezpieczeniem tych fragmentów rajdu zajęli się druhowie z jednostek OSP z Poraja oraz Żarek Letniska, którzy wspaniale czuwali nad bezpieczeństwem zarówno uczestników rajdu, jak i normalnych użytkowników dróg.

Łączna długość rajdu w ramach 3 Rundy MPHRR wyniosła 312,19 km. Pętle wiodły przez malownicze zakątki północnej Jury, dzięki czemu załogi odwiedziły m.in. Siewierz, Rokitno Szlacheckie, Ogrodzieniec, Lelów oraz Bobolice. W trakcie rajdu zawodnicy mieli zasłużony odpoczynek w Poziom 511 Design Hotel & SPA. Rajd odbywał się w dwóch kategoriach: sportowej oraz tradycyjnej i wzięło w nim udział odpowiednio 11 oraz 6 załóg. Najstarsze auto, które wzięło udział w rajdzie zostało wyprodukowane w 1962 r. Wśród marek znalazło się: Porsche, Volvo, Zastava, Alfa Romeo, Lancia, Saab, Austin Mini, Mercedes Benz, Ford oraz Fiat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!