Zarząd Transportu Metropolitalnego zajmie się autobusami i tramwajami

tos/mat.prasowe
Zarząd Transportu Metropolitalnego - tak nazywać się ma nowa instytucja, która przejmie zadania KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry w zakresie organizowania komunikacji autobusowej, tramwajowej i trolejbusowej w miastach i gminach należących do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W poniedziałek 15 października Zgromadzenie Metropolii wyraziło zgodę na przejęcie wszelkich praw i obowiązków trzech dotychczasowych organizatorów transportu.

- Jesteśmy już niemal na końcu sfinalizowania tego wielkiego procesu, jakim jest pełna integracja dotychczas funkcjonujących związków komunikacyjnych, w jeden, metropolitalny – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii o uchwale Zgromadzenia, które w poniedziałek (15 października) wyraziło zgodę na przejęcie wszystkich praw i obowiązków KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry.

W poniedziałek sfinalizowane zostało również podpisanie porozumień ze wspominanymi związkami komunikacyjnymi ws. przekazania Metropolii zadań organizatora transportu publicznego.

– Przed nami jeszcze ostatnie formalności, podpisanie stosowanych umów, ale bez poniedziałkowej uchwały Zgromadzenia nie byłoby to możliwe. Stworzenie spójnego systemu transportu publicznego od początku było naszym priorytetem, ponieważ od prawie 20 lat stanowiło to jedną z barier, utrudniających mieszkańcom podróżowanie po konurbacji śląskiej. Funkcjonowanie różnych systemów taryfowych i transportowych w jednym, dużym organizmie miejskim, w którym chcemy znosić sztuczne administracyjne podziały - byłoby kuriozalne – dodaje.

Cały proces związany z integracją transportu publicznego w Metropolii, rozpoczął się już 1 stycznia 2018 roku, czyli w dniu, gdy GZM rozpoczęła realizację swoich ustawowych zadań. Tego dnia weszły w życie wspólne taryfy dla biletów jednorazowych oraz zaczęły obowiązywać bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 16 lat, natomiast od 1 kwietnia – ujednolicona została taryfa dla biletów okresowych.

- O ile w tej pierwszej kwestii pasażerowie odczuli tę zmianę bezpośrednio, o tyle ta druga, związana z przejęciem zadań, praw i obowiązków dotychczasowych organizatorów transportu publicznego, jest bardzo ważna z punktu widzenia organizacyjnego - podkreśla z kolei Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, który w Metropolii odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

- Kiedy już KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry zostaną przejęte przez ZTM, to Metropolia właśnie będzie odpowiadać m.in. za projektowanie rozkładów jazdy czy ustalanie przebiegu tras poszczególnych linii. Z punktu widzenia organizatora komunikacji miejskiej na tak dużym obszarze, istotnym jest również ujednolicenie zasad finansowania i rozliczeń. Oznacza to, że wszystkie działania będą mogły przebiegać znacznie sprawniej, szybciej i skuteczniej – dodaje.

W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonuje prawie 440 linii autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, obsługujących łącznie prawie 7 tys. przystanków. Każdego dnia w trasie jest ok. 1,1 tys. autobusów oraz 170 tramwajów. Tychy są jednym z trzech polskich miast, gdzie wciąż funkcjonują trolejbusy – codziennie jeździ tam 17 tego typu pojazdów.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Samorządowiec Roku - gala Dziennika Zachodniego

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
BUSOMAT PL
Autobusy to najlepszy środek transportu
C
Czas na zmiany
Pierwsze zadanie do wykonania, to wymiana wadliwego oprogramowania kasowników ŚKUP, zamówienie i montaż nowych kasowników i automatów do sprzedaży biletów i obsługi kart ŚKUP w każdym autobusie, tramwaju i trolejbusie, takich jakie są w Jaworznie, czy np. Szczecinie.
Dość nieczynnych kasowników na początkowych przystankach, biegania do nielicznych automatów w celu doładowania karty ŚKUP. Dość zawracania kierowcom pierdołami w stylu sprzedaży biletów.
Dodaj ogłoszenie