Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zarządzanie łańcuchem dostaw powinno uwzględniać aspekty podatkowo-prawne

Michał Zwyrtek, Piotr Kochanecki
Efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw jest możliwe tylko dzięki ściśle zintegrowanej i długofalowej strategii logistycznej.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest skupianie się na poszukiwaniu komponentów czy surowców o najniższej cenie nominalnej bez uwzględnienia innych czynników mających wpływ naich ostateczny koszt. Przede wszystkim pomijane są aspekty formalno-prawne oraz różnice w obciążeniach z zakresu podatków pośrednich oraz cła, choć ich uwzględnienie może przynieść wymierne korzyści.

Możliwe oszczędności celne
Popularnym błędem popełnianym przez działy zakupu jest skupianie się wyłącznie na poszukiwaniu komponentów czy surowców o najniższej cenie nominalnej, bez uwzględnienia innych czynników mających wpływ ich ostateczny koszt po dotarciu do kraju. Niestety, nie zawsze jest to najbardziej racjonalne podejście.

Często bowiem uwzględnienie korzyści, jakie mogą płynąć ze środków taryfowych lub preferencyjnych umów handlowych, które Unia Europejska podpisała z niektórymi państwami świata, może spowodować, że pomimo wyższej ceny wyjściowej, za towar przywieziony do kraju zapłacimy znacznie mniej. Mając na uwadze niezwykłą złożoność większości obecnych łańcuchów dostaw, przekładającą się na ogromne wolumeny importu, uwzględnienie podczas jego planowania takich środków jak zawieszenia celne, specjalne procedury celne czy też umowy handlowe, może pozwolić na znaczne oszczędności przy stosunkowo niewielkim nakładzie sił i środków.

Ryzykowny VAT
Problematyczną kwestią jest także ustalenie miejsca opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dostaw towarów w ramach tzw. transakcji łańcuchowych. Nieprecyzyjne określenie warunków dostawy przez dany podmiot w łańcuchu może spowodować po jego stronie konieczność rejestracji się dla celów VAT w określonym państwie oraz uiszczenia lokalnej stawki VAT w kraju przywozu wraz z odsetkami.

Jest to szczególnie niekorzystne z uwagi na fakt, iż preferencyjna stawka dla dostaw wewnątrzwspólnotowych wynosi 0 proc., natomiast podstawowa stawka VAT krajowego kształtuje się zwykle w okolicach 20 proc. Istotna może być także odpowiednia dokumentacja obrotu towarowego z zagranicą (zarówno w ramach UE, jak i poza nią). Ryzyka te mogą być szczególnie istotne, biorąc pod uwagę obecne działania legislacyjne oraz wzmożone kontrole nastawione na domknięcie tzw. luki VAT (zgodnie z raportami Ministerstwa Finansów, ponad 90 proc. kontroli w roku 2016 dotyczyło podatku VAT). Wiele z tych działań skupia się właśnie na transakcjach wewnątrzwspólnotowych, jako jednym z obszarów, w których najczęściej dochodzi do wyłudzeń VAT. Ze względu na to, wydaje się, że zapewnienie poprawności rozliczeń w tym obszarze jeszcze nigdy nie było tak istotne jak dziś.

Dodatkowe obciążenia i ryzyka
Poza przepisami podatkowymi oraz celnymi, w każdym państwie istnieje szereg innych przepisów regulujących obrót towarowy na wielu jego płaszczyznach, mogących mieć znaczny wpływ na koszty łańcuchów dostaw, m.in. przepisy wynikające z prawa handlowego czy związane z ochroną zdrowia i życia ludzi, zwierząt czy roślin, prawa dewizowego, jak również regulacje z zakresu ochrony rynku oraz wspólnej polityki rolnej.

Mogą one generować dodatkowe obowiązki dla podmiotów dokonujących obrotu, których niespełnienie może wiązać się z dużym ryzykiem finansowym, a nawet z odpowiedzialnością karną. Dla przykładu, w Polsce w ramach tzw. pakietu ustaw środowiskowych na przedsiębiorcach spoczywa obowiązek dokładnej ewidencji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza, poboru wody czy ewidencji odpadów. Innymi przykładami dodatkowych obowiązków nałożonych na przedsiębiorców mogą być m.in. ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi czy przepisy dotyczące tzw. towarów strategicznych, uwzględniające bardzo surowe sankcje, łącznie z karami pozbawienia wolności, na podmioty lub osoby dokonujące obrotu takimi towarami bez odpowiednich zezwoleń. Bagatelizowanie tych przepisów jest o tyle ryzykowne, że obejmują one bardzo szeroki zakres towarów.

Łańcuch dostaw jako złożony proces logistyczny
Przy planowaniu optymalizacji łańcucha dostaw nie należy skupiać się wyłącznie na optymalizacjach prawno-podatkowych. Kluczowe jest bowiem spojrzenie na łańcuch dostaw jak na jeden złożony proces. Aby osiągnąć największe korzyści, wprowadzanie zmian na każdym jego etapie wymaga jasno określonej strategii oraz koordynacji i dokładnego zaplanowania całego procesu. W całym tym procesie nie należy jednak zapominać o uwzględnieniu aspektów podatkowo-prawnych, które również mogą istotnie wpływać na biznesowe aspekty przedsięwzięcia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera