Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaskakujący trend po stracie niedzieli handlowej. To właśnie tak robią zakupy Polacy

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Wybierasz się na zakupy dziś lub jutro? Zastanów się, czy to na pewno dobry pomysł
Wybierasz się na zakupy dziś lub jutro? Zastanów się, czy to na pewno dobry pomysł 123rf.com/profile_stylephotographs
Wprowadzenie w handlu wolnych niedziel wymusiło na Polakach zmianę zakupowych zwyczajów. Jeszcze kilka lat temu eksperci obawiali się, że po stracie niedzieli handlowej, ciężko będzie rozłożyć tłumy klientów na pozostałe dni, kiedy zrobienie tradycyjnych zakupów będzie możliwe. Większość z konsumentów miała zamienić niedzielę na sobotę. Najnowsze wyniki badań pokazują zaskakujący trend.

Spis treści

Obserwacja zachowań ponad 1,1 mln konsumentów w przeszło 33 tys. sklepów, prowadzona od stycznia do połowy maja 2023 r. i porównana z wynikami z analogicznego okresu ubiegłego roku, wykazała, że małe, samoobslugowe sklepy spożywcze (convenience) mają największy udział w ruchu w ciągu dnia — wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH. Z analizy dowiadujemy się również, jaka jest popularność poszczególnych dni tygodnia.

Teraz najczęściej zakupy robimy tego dnia

Według analizy ostatnio największy ruch w sklepach convenience oscylował wokół 44,2 proc., a rok wcześniej – 45,7 proc. Przewagę tego segmentu nad innymi szczególnie widać o porankach. Ogólnie wszystkie analizowane formaty spożywcze są najbardziej oblegane od 16.00 do 18.00. Tak też było w ubiegłym roku. I w obu badanych okresach piątek okazał się najpopularniejszym dniem robienia zakupów, zwłaszcza w dyskontach, supermarketach i sklepach convenience.

Jeśli wybieramy się do hipermarketu to właśnie wtedy

Dla wielu osób utrata supremacji przez sobotę jest zapewne zaskoczeniem. Polacy jednak nie zrezygnowali zupełnie z robienia zakupów w pierwszy wolny dzień dla większości pracowników. Jeśli ktoś wybiera się na większe sprawunki, wciąż wybiera właśnie sobotę. To najpopularniejszy dzień, by odwiedzić hipermarkety.

Poranki należą do małych, wieczory do wielkich

Przewaga małych, często osiedlowych sklepów nad innymi, jeśli chodzi o częstość ich odwiedzania, jest szczególnie widoczna rano, już od godz. 6.00 do 9.30. Podobnie było przed rokiem. Z kolei dokładnie odwrotną zależność widać w przypadku hipermarketów, które notują największy ruch po południu i wieczorem, tj. od godz. 16.30 do 21.30.

– Przewaga sklepów convenience w godzinach porannych może wskazywać na to, że konsumenci wstępują do tych sklepów, np. w drodze do pracy lub szkoły, zaspokajając pilne potrzeby, takie, jak chociażby drugie śniadanie, gotowe posiłki, napoje lub artykuły nikotynowe. Poranne odwiedzanie tego typu sklepów jest też dość wygodne i weszło w nawyk niektórym Polakom, tylko taka przyjemność wychodzi dość drogo, bo ten format raczej do tanich nie należy – komentuje Mateusz Chołuj, współautor badania z Proxi.cloud.

W tych godzinach odpuść, bo ruch jest największy

Według danych z raportu największy ruch w sklepach (zarówno w tym, jak i w zeszłym roku) był w godzinach 16.00-18.00. Analizując ruch w poszczególnych rodzajach sklepów, widać wyraźnie, że w supermarketach i w placówkach convenience najwięcej klientów pojawiało się około godziny 16.00. W dyskontach szczyt był o 17.00. Z kolei w hipermarketach największy pik występował o 18.00. I jak przekonują autorzy badania, hipermarkety znajdują się często w galeriach. Wizyty w tego typu sklepach mogą być też częścią szerszych zakupów.

– Sklepy convenience mogą być odwiedzane od razu po pracy, w celu uzupełnienia artykułów nagłej potrzeby, analogicznie jak w godzinach porannych. Popularność odwiedzin dyskontów o godzinie 17:00 może wskazywać na to, że konsumenci wybierają się do nich specjalnie, np. już po powrocie do domu z pracy. Z kolei hipermarkety odwiedzane są najpóźniej, co może być wynikiem potrzeby chwilowego odpoczynku po całym dniu. Ponadto tych sklepów jest mniej niż pozostałych formatów, przez co znajdują się w dalszym położeniu. Konsumenci potrzebują więcej czasu, by do nich dotrzeć – mówi Iwona Kołodziejek z Proxi.cloud.

Jak zmieniały się zwyczaje zakupowe rodaków

Autorzy badania przypominają, że zaraz po wprowadzeniu niehandlowych niedziel największy ruch zaczął być widoczny w soboty, co wiadomo z ówczesnych obserwacji. Potem nadeszła pandemia, w czasie której Polacy starali się szukać dni, w których w sklepach jest jak najmniej osób. Wówczas najczęściej robili zakupy we wtorki bądź czwartki. Po zakończeniu pandemii to się zmieniło i konsumenci definitywnie przerzucili się na piątki oraz soboty, jednak z większym wskazaniem na piątki. I tak to obecnie funkcjonuje — wynika z raportu.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zaskakujący trend po stracie niedzieli handlowej. To właśnie tak robią zakupy Polacy - Strefa Biznesu