Zdobyć prawo jazdy będzie trudniej niż zrobić doktorat

Sławomir Cichy, Agnieszka Jasińska
Sławomir Seidler/Polskapresse
Udostępnij:
Na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy pojawią się klipy wideo, kursanci będą reagować w czasie rzeczywistym na sytuację na drodze. Zostanie także zwiększona baza pytań egzaminacyjnych do 3 tysięcy.

- Zmiany idą w bardzo dobrym kierunku. Podczas nowego egzaminu nie będzie można poprawić odpowiedzi. To tak jak podczas jazdy samochodem. Nie wolno podejmować błędnych decyzji, bo mogą one kosztować nas życie - mówi Zbigniew Popławski, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców.

Dotychczas egzamin teoretyczny był formalnością i nie stanowił przeszkody w uzyskaniu dokumentu. Prawdziwym testem znajomości przepisów i umiejętności był egzamin z jazdy.

A wszystko dlatego, że choć kursanci na egzaminie teoretycznym odpowiadali na pytania wylosowane przez komputer, to zagadnienia były im wcześniej znane. Otrzymywali je od instruktora na płycie CD lub w formie papierowej. Wystarczyło wkuć materiał na pamięć, nie zastanawiając się nad sensem odpowiedzi. Tymczasem w nowej procedurze pytań będzie 3 000 i mają być dla egzaminowanych zagadką. Na dodatek raz zakreślonej odpowiedzi nie będzie można zmienić.

- W ruchu drogowym nie ma przecież czasu na pomyłki, poprawki i zastanawianie się - dodaje Popławski.

Inni instruktorzy twierdzą jednak, że zwiększenie liczby pytań jest niepotrzebne. Według instruktora Mieczysława Karbowańczyka, przy zmianie przepisów powinno się brać przykład ze Stanów Zjednoczonych. - Tam do egzaminu na prawo jazdy można przygotować się z jednej książki i na jej podstawie zdać. Jest ona powszechnie dostępna. Nikt nie przykłada wagi do teorii, bo najważniejsza jest praktyka. Jak się nie potrafi jeździć, to znajomość teorii nie pomoże - podkreśla Mieczysław Karbowańczyk.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Wiadomo też, że według projektu Ministerstwa Infrastruktury odpowiedzi w nowym teście teoretycznym będą różnie punktowane, bo nie wszystkie przepisy są równie ważne. Czas egzaminu teoretycznego prawdopodobnie nie zmieni się. Będzie to 25 minut.

Po zdobyciu prawa jazdy przez osiem miesięcy auto młodego kierowcy będzie musiało być oznaczone z tyłu i z przodu białą naklejką z zielonym klonowym liściem. Na terenie zabudowanym dozwolona dla "zielonego" będzie prędkość 50 km/h (nawet w nocy), a poza nim 80 km/h. Na drodze ekspresowej i autostradzie nie będzie mógł przekroczyć 100 km/h.

Trzykrotne w ciągu dwóch pierwszych lat złamanie przepisów to konieczność zdawania egzaminu na prawo jazdy od nowa.

To się zmieni od lutego 2012 r.

Egzamin teoretyczny z pytaniami, w których tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.

Brak możliwości powrotu i zmiany odpowiedzi w pytaniach, na które już raz odpowiedź padła. To oznacza, że egzamin będzie odbywał się w czasie rzeczywistym.

Zróżnicowana punktacja w teście, odpowiadająca wadze pytań i sytuacjom na drodze.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Czas odpowiedzi na wszystkie pytania nie dłuższy niż 25 minut. Losowy wybór pytań spośród 3000 zawartych w bazie.

Pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem od dnia zdobycia prawa jazdy dodatkowy kurs i praktyczne szkolenie dotyczące bezpieczeństwa.

Pierwsze dwa lata posiadania uprawnień to tzw. okres próby. Dwa wykroczenia to skierowanie na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne, a okres próby wydłuży się o kolejne dwa lata. Popełnienie trzech wykroczeń - egzamin do zdania od początku.

Oto droga do upragnionego prawka

Osiągnięcie wymaganego dla danej kategorii wieku:

Kategoria AM - 14 lat;
Kategoria A1 - 16 lat;
Kategoria A2 - 18 lat;
Kategoria A - 24 lata lub 2 lata po A2;
Kategoria B - 18 lat;
Kategoria B1 - 16 lat;
Kategoria C - 18 lat;
Kategoria C1 - 18 lat;
Kategoria D - 21 lat;
Kategoria D1 - 21 lat;
Kategoria T - 16 lat;
Kategoria B+E - 18 lat;
Kategoria C+E - 18 lat;
Kategoria D+E - 21 lat;
Kategoria C1+E - 18 lat;
Kategoria D1+E - 21 lat.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Uzyskanie orzeczenia lekarskiego: o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych, o ile jest ono wymagane.

Odbycie wymaganego dla danej kategorii szkolenia w szkole nauki jazdy.

Zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu państwowego w WORD-zie, wymaganego dla danej kategorii prawa jazdy.

Warunek dodatkowy dla obcokrajowców: przebywanie na terytorium RP przez co najmniej 185 dni w każdym roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste lub zawodowe albo zaświadczenie, że studiuje od co najmniej sześciu miesięcy.

Prawo jazdy kategorii A1, B1 lub T dla osoby niepełnoletniej może być wydane wyłącznie za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.

Koszty związane z uzyskaniem dokumentu kategorii B w Polsce szacowane są na ok. 2 tys. zł. Dla przykładu w Niemczech ceny zaczynają się od 1,2 tys. euro. W tym zawiera się średni koszt kursu, zaświadczeń, dojazdów, egzaminu i wydania dokumentu.

Co sądzisz o nowych zasadach przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy?

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kostka
A ja to popieram, mniej dzieciaków na drogach które będą się chciały popisać. Poza tym w Polsce i tak każdy ciągnie na swoja korzyść i nigdy to się nie zmieni, więc po co się denerwować?
h
ha
dla wszystkich, którzy już w tej chwili zarabiają na tym krocie. Pogratulować.

Krzywdy nie dacie sobie zrobić...
c
cirano
Z przodku listek, z zadku listek, a w środku głomb...Kapucha polsko za kerownicom...
Niych płacom, nigdy za dużo
S
S.
Czy tylko ja mam wrażenie,że w PL zmiany zawsze są gorsze? Nowe przepisy dużo bardziej niekorzystne niż stare, zastępują coś co się sprawdzało długi czas, tak jest z prawkiem, maturą, etc.
Już teraz jest ciężko zdobyć prawko-na examin czeka się w dąbrowskim WORD ok.3-4 miesiące, koszt. to min.1300 zł i stres taki jakbyśmy robili doktorat z astronomii.
Jakoś w USA, Czechach i innych krajach "da się" ustanowić przepisy, które ułatwiają życie, ale u nas? Skąd, przecież im więcej osób nie zda tym więcej zarobią na tym interesie "pewne" osoby. Nie zgadzam się, że nowe zasady spowodują poprawę. Znam ludzi, którzy zdali za pierwszym razem do dziś jeżdżą tak, że aż strach wyjść. To o niczym nie świadczy, prawo swoje ("elka" nie moze na przykład wyprzedzać)a potem swoje (czy ktoś po zdaniu prawka jeździ rzeczywiście te 50km/h za przekroczenie których by nie zdał?!)
Według mnie na plus byłoby wprowadzenie testów psychologicznych + obowiązek jeżdżenia z osobą mającą prawko przez rok, jak to ma miejsce w USA i tyle.
Dziękuje Bogu,że egzamin mam już za sobą.Uff.Tym którym to czeka współczuje.
S
S.
Czy tylko ja mam wrażenie,że w PL zmiany zawsze są gorsze? Nowe przepisy dużo bardziej niekorzystne niż stare, zastępują coś co się sprawdzało długi czas, tak jest z prawkiem, maturą, etc.
Już teraz jest ciężko zdobyć prawko-na examin czeka się w dąbrowskim WORD ok.3-4 miesiące, koszt. to min.1300 zł i stres taki jakbyśmy robili doktorat z astronomii.
Jakoś w USA, Czechach i innych krajach "da się" ustanowić przepisy, które ułatwiają życie, ale u nas? Skąd, przecież im więcej osób nie zda tym więcej zarobią na tym interesie "pewne" osoby. Nie zgadzam się, że nowe zasady spowodują poprawę. Znam ludzi, którzy zdali za pierwszym razem do dziś jeżdżą tak, że aż strach wyjść. To o niczym nie świadczy, prawo swoje ("elka" nie moze na przykład wyprzedzać)a potem swoje (czy ktoś po zdaniu prawka jeździ rzeczywiście te 50km/h za przekroczenie których by nie zdał?!)
Według mnie na plus byłoby wprowadzenie testów psychologicznych + obowiązek jeżdżenia z osobą mającą prawko przez rok, jak to ma miejsce w USA i tyle.
Dziękuje Bogu,że egzamin mam już za sobą.Uff.Tym którym to czeka współczuje.
K
Krzysztof
Teoria jest nieważna? Widać potem na drogach setki idiotów, którzy nie znają elementarnych zasad pierwszeństwa. Jeśli ktoś na rysunku, na którym są narysowane 3 samochody, nie wie, który ma pierwszeństwo, to jakim cudem będzie wiedział na skrzyżowaniu, gdy jest tam 30 samochodów?

Pan Karbowańczyk to jakaś komedia a nie instruktor!
w
walek
ZADNE NOWE PRZEPISY NIE POPRAWIA SYTUACJI NA DROGACH! DUPUKI POLSCY KIEROWCY NIE NAUCZA SIE K U L T U R Y !!!!!!!NA DRODZE ,TO NIC NIE POMOZE. KAZDY POLSKI KIEROWCA MYSLI ZE JEST VETTLEM A JEZELI JUZ NIE TO TO JEST SAM NA DRODZE A PRZEPISY SA DLA GLUPICH I SA PO TO ZEBY ICH OMIJAC. OTO ROZUMOWANIE POLSKICH KIEROWCOW OCZYWISCIE NIE WSZYSTKICH BO CI CO JEZDZA Z KULTURA UWAZANI SA ZA ZAWALIDROGOW CO NA DRODZE NIE MAJA NIC DO SZUKANIA!!
k
kierowajca
Ciekawostką jest, że zmiany pisze i pomuje ktoś kto ma z tego powodu największe profity !!!!!!!!
Im bardziej chore przepisy tym większe pole manewru dla różnego rodzaju pseudo egazminatorów no opłaty za kolejne egzaminy nie idą na sierocińce ale zżera je pewna grupa ..............
p
piwosz
Może trzeba wprowadzić 3-letnie studia na prawo jazdy. Oczywiście płatne.
n
nk
zaskakuje mnie twoja wąska specjalizacja...
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie