[ZDROWIE] Boli głowa? To może być wina upału

Agata Markowicz
Fot. 123rf
Udostępnij:
W lipcu i sierpniu jesteśmy szczególnie narażeni na migrenowe bóle głowy. Nagłe zmiany pogody, wysokie temperatury, wysoka wilgotność powietrza, do tego intensywne światło słoneczne i wyostrzające się zmysły, m.in. zapach, mogą być przyczyną utrzymującego się nawet tygodniami bólu głowy - przestrzega dr n. med. Gabriela Kłodowska-Duda, neurolog z Neuro-Care w Katowicach.

Przyczyną bólu mogą być także nagłe zmiany ciśnienia atmosferycznego, burze, wilgotność powietrza, a nawet zmiany wysokości - migreny można doświadczyć zarówno w dolinie, jak i podczas wyprawy w góry. Specjaliści przestrzegają także przed… intensywnie pachnącymi kosmetykami.

Uwaga na ciśnienie krwi
Źródłem dokuczliwego bólu mogą być także zmiany ciśnienia krwi. - Jeśli ulega ono rozregulowaniu, mózg nie otrzymuje odpowiedniego przepływu krwi, niezbędnego do jego prawidłowego działania. Skutkiem są bóle głowy, zawroty i nudności, ale także nagły głód i pragnienie. To reakcja mózgu na konieczność zwiększenia poziomu glukozy. Gwałtowny wzrost ciśnienia to z kolei sposób mózgu na zwiększenie dawki tlenu, jaki do niego dociera - tłumaczy specjalistka z Neuro-Care.

Ból głowy może mieć także źródło w pyleniu roślin. Dotyczy to zwłaszcza alergików. - Nieleczona alergia lub jej silne ataki mogą skutkować zapaleniem zatok, a to z kolei jedna z najczęstszych przyczyn bólów głowy. Oprócz mroźnych dni, gorące miesiące są okresem, kiedy notujemy najwięcej tego typu przypadków - mówi dr Kłodowska-Duda. Specjalistka wskazuje jeszcze jedną przyczynę… Wakacje. Latem częściej niż zimą dokuczają nam napięciowe bóle głowy. - Do pojawienia się takiego bólu wystarczy stresujący epizod. W wakacje takim czynnikiem może być np. pierwszy w życiu lot samolotem albo sam stres związany z wyjazdem - mówi specjalistka z Neuro-Care.

Woda, relaks, prohibicja
Jak więc zaradzić bólom głowy w środku lata? Po pierwsze, nawadniajmy się. Codziennie należy wypijać około 2 litrów płynów. Z tej płynnej diety należy jednak wyrzucić alkohole, napoje energetyczne i napoje zawierające kofeinę, np. kawę. Po drugie, unikajmy długiego pobytu na słońcu. Po trzecie, ważne jest schładzanie organizmu. Częste zraszanie się wodą oraz okłady na szyję są pomocne, podobnie jak picie zimnych napojów i przebywanie w cieniu.

Po czwarte, starajmy się zachować rytm dnia. Podstawą są regularne, niewielkie posiłki i wypoczynek, ale unikajmy zbyt długiego spania i drzemek w ciągu dnia. Po piąte, zrezygnujmy z biegania, nordic walkingu, jeżdżenia na rowerze lub rolkach w środku dnia. Opcjonalnie można zmienić rytm dnia i uprawiać sport do 10 rano, kiedy nasłonecznienie nie jest tak intensywne. Po szóste, unikajmy stresu. Wysokie temperatury sprawiają, że stajemy się bardziej drażliwi i trudniej nam opanować złość.

- Latem musimy unikać czynników, które wywołują u nas ból. Jeśli więc jesteśmy podatni na ból migrenowy, trzymamy się z dala od czynników drażniących zmysły: wzroku, węchu i zapachu. Jeśli z kolei przyczyną bólu są skoki ciśnienia, unikajmy czynników powodujących jego nagłą zmianę, np. alkoholu lub intensywnego wysiłku. To samo dotyczy alergików, którzy muszą pamiętać o przyjmowaniu odpowiednich leków i też lepiej będą czuć się z dala od alergenu. Ważna jest także równowaga psychiczna - im lepiej przygotujemy się do wakacji, tym mniejszy ból głowy - róbmy sobie checklisty. Jeśli cierpimy na napięciowe bóle głowy, wybierzmy wakacje first minute zamiast last minute - podsumowuje dr Kłodowska-Duda.


*Wybieramy Dziewczynę Lata 2015 ZGŁOŚ SIĘ i ZAGŁOSUJ NA KANDYDATKĘ
*Nowy sklep IKEA powstanie w Zabrzu
*Burza na Śląsku i Zagłębiu. Po burzy Rydułtowy wyglądają jak po wojnie ZDJĘCIA + WIDEO
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Program Rolnik szuka żony 2: Rolniczka Anna będzie gwiazdą
*Plebiscyt Fotolato 2015 WYGRAJ FANTASTYCZNE NAGRODY
*Erotyczna bielizna i gadżety z Zabrza podbijają rynek w Arabii Saudyjskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

...
dlatego nie lubię wakacji. upały, potem burze i skoki ciśnienia. a ja dosłownie pokładam się na biurku w pracy z totalnej niemocy :( @leń też korzystam z tej stronki, głównie z powodu ich dzienniczka migrenowego. jednak elektroniczny jest znacznie wygodniejszy niż zeszyt w kratkę.
....
dlatego nie lubię wakacji. upały, potem burze i skoki ciśnienia. a ja dosłownie pokładam się na biurku w pracy z totalnej niemocy :( też korzystam z tej stronki, głównie z powodu ich dzienniczka migrenowego. jednak elektroniczny jest znacznie wygodniejszy niż zeszyt w kratkę.
l
leń
mnie głowa często boli, najczęściej kończy się to migreną. na szczęście korzystam z rad, które znalazłem na stronie abcmigrena.pl i wiem jak sobie radzić, by pokonać ból głowy.
t
taszka
ja właśnie się wybieram do neurologa, bo od jakiegoś czasu głowa nie daje mi żyć. nie wiem, jakim cudem przeszłam te upały. piłam litry wody i starałam się nie omijać śniadania, obiadu, a i tak lądowałam pod koniec dnia z kompresem na czole. a strona, fakt, można z niej wiele wyciągnąć :)
A
Agutek
Czas upałów to dla migreników trudny okres. Muszę bardzo pilnować, by dużo pić i regularnie jeść, bo inaczej napady migreny pojawiają się u mnie bardzo często. Na szczęście pół roku temu wreszcie wybrałam się do neurologa, który zlecił mi badania i rozpoczął leczenie. Teraz jestem na Sumamigrenie i jeśli wezmę go od razu, kiedy czuję napad migreny to szybko łagodzi ból. Sporo fajnych rad znalazłam też na www.abcmigrena.pl/podstawowe-zasady-postepowania-podczas-ataku-migreny :) warto zajrzeć, bo przy naszym bólu głowy każda pomoc się przydaje.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie