Zgubiłeś dowód osobisty? Zobacz, jak to zgłosić, nie...

    Zgubiłeś dowód osobisty? Zobacz, jak to zgłosić, nie wychodząc z domu. Zgubiłem dowód, co teraz? Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty

    MJ

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Zgubiłeś dowód osobisty? Możesz to zgłosić, nie wychodząc z domu. Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty?

    Zgubiłeś dowód osobisty? Możesz to zgłosić, nie wychodząc z domu. Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty? ©Małgorzata Genca/Polska Press

    Zgubiłeś dowód osobisty w czasie wakacji? O tym, jak zgłosić utratę dowodu osobistego bez wychodzenia z domu informuje Ministerstwo Cyfryzacji. Co zrobić jak zgubiłem dowód? Zgubiłem dowód osobisty, co teraz?
    Zgubiłeś dowód osobisty? Możesz to zgłosić, nie wychodząc z domu. Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty?

    Zgubiłeś dowód osobisty? Możesz to zgłosić, nie wychodząc z domu. Co zrobić jak zgubiłem dowód osobisty? ©Małgorzata Genca/Polska Press

    Zgubiłem dowód, co teraz? Jak zgłosić utratę dowodu osobistego nie wychodząc z domu.


    Utrata dowodu osobistego to niemały problem. Uniemożliwia każdą czynność, do której potrzebne jest potwierdzenia tożsamości. Dodatkowo z naszym dowodem, ktoś może wykonać szereg czynności finansowych. Zabrać kredyt bądź kupić drogi produkt na raty. Co zatem należy zrobić, gdy zgubimy dowód osobisty? Trzeba to od razu zgłosić do urzędu gminy.
    Do niedawna można było to zrobić tylko fizycznie, jednak teraz, nie trzeba nawet wychodzić z domu. Jak? Informuje o tym Ministerstwo Cyfryzacji. Od początku wakacji z nowej usługi skorzystało 1676 osób.

    Co zrobić, aby zgłosić utratę dowodu osobistego


    Po pierwsze potrzebujesz Profilu Zaufanego. Dzięki niemu potwierdzisz swoją tożsamość.

    Jak założyć profil zaufany?
    Można go założyć zarówno w punkcie potwierdzającym bądź przez Internet.

    Zakładanie Profilu Zaufanego w punkcie potwierdzającym. Krok po kroku
    1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.
    2. Kliknij "Zarejestruj się".
    3. Wypełnij formularz.
    4. Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
    5. Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku.
      Jeśli nie chcesz składać wniosku przez Internet, możesz od razu iść do punktu potwierdzającego. Tam pracownik założy ci profil zaufany. Potem na swój adres e-mail dostaniesz wiadomość z linkiem, który pozwoli ci ustawić hasło do konta.

    Profil ten musisz potwierdzić w specjalnym punkcie. Jest on ważny 3 lata, potem można go przedłużyć o kolejne 3 lata. Założenie Profilu Zaufanego jest bezpłatne. Aby go założyć, trzeba przygotować: dowód osobisty lub paszport, adres e-mail i numer telefonu.

    Przez Internet Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:
    • Za pomocą internetowego konta bankowego Krok po kroku:
    1. Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię.
    2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
    3. Wyszukaj formularz o założenie profilu zaufanego.
    4. Wypełnij go i wyslij

    Jak będziesz chciał zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, to wybierz opcję logowania "Przez bankowość elektroniczną".
    • Za pomocą certyfikatu kwalifikowanego:
    1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.
    2. Kliknij Zarejestruj się.
    3. Kliknij w odnośnik "chcę logować się certyfikatem kwalifikowanym".
    4. Wypełnij formularz i kliknij "Zarejestruj się"
    5. Wpisz kod autoryzacyjny
    6. Wykonaj trzy kroki, o których mowa w komunikacie.

    Jak będziesz chciał zalogować się na swoje konto profilu zaufanego to wybierz opcję logowania za pomocą certyfikatu kwalifikowanego.

    Co zrobić, gdy zgubiłem dowód? Zgubiłem dowód osobisty, co teraz?



    Założyłem Profil Zaufany. Co dalej?
    Gdy zgubisz dowód osobisty i masz założony profil zaufany, wejdź na stronę obywatel.gov.pl
    Potem:
    1. Kliknij przycisk "Wyślij zgłoszenie" i zaloguj się na swój Profil Zaufany
    2. Wybierz, co zgłaszasz — utratę lub uszkodzenie dowodu.
    3. Odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.
    4. Podpisz wniosek elektronicznie.
    5. Wyślij zgłoszenie.

    Po twoim zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód. Jak chcesz otrzymać zaświadczenie o jego utracie - zaznacz to w formularzu. Będziesz mógł je odebrać.

    Pamiętaj, aby zgłosić także utratę dowodu w banku!

    ŹRÓDŁO: OBYWATEL.GOV.PL

    POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:




    Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień





    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Utracony dowód trzeba zastrzec w banku - nawet, jak sięnie ma konta

    Grzegorz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Chodzi o zastrzeżenie danych w międzybankowym Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE prowadzonym przez Związek Banków Polskich i wykorzystywanym we wszystkich bankach w Polsce i w wielu innych...rozwiń całość

    Chodzi o zastrzeżenie danych w międzybankowym Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE prowadzonym przez Związek Banków Polskich i wykorzystywanym we wszystkich bankach w Polsce i w wielu innych firmach/instytucjach. Więcej informacji na www.DokumentyZastrzezone.plzwiń

    Zdjęcie autora komentarza
    wi

    Justyna Binarek

    Zgłoś naruszenie treści

    Najlepiej by było jakby takie dokumenty po prostu zostawić w domu i mieć święty spokój, Jednak teraz dość często trzeba gdzieś ten dokument pokazać więc ciężko obyć się bez niego.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    DZ poleca

    Wideo