18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Zintegrowany Informator Pacjenta, czyli ile NFZ wydaje na nasze leczenie [NASZE SPRAWY]

Monika Krężel
W Zintegrowanym Informatorze Pacjenta powinny być odnotowane wszystkie nasze wizyty u lekarzy, pobyty w szpitalu czy w sanatorium. Warto sprawdzić, ile NFZ wydaje na nasze leczenie
W Zintegrowanym Informatorze Pacjenta powinny być odnotowane wszystkie nasze wizyty u lekarzy, pobyty w szpitalu czy w sanatorium. Warto sprawdzić, ile NFZ wydaje na nasze leczenie Krzysztof Szymczak
Zintegrowany Informator Pacjenta pokaże historię naszego leczenia. Co zrobić w sytuacji, gdy zawarte w nim dane są nieprawdziwe?

Pan Franciszek z Zabrza (dane do wiadomości redakcji) od czasu do czasu chodzi do lekarza, był też w sanatorium. Chciał mieć wiedzę, czy jego wizyty pokrywają się z tym, co widnieje w systemie. - Niestety nie mam internetu, a to podstawa przy tym, żeby korzystać z ZIP. Poprosiłem więc o pomoc kolegę - wyjaśnia nasz Czytelnik.

Zanim mógł obejrzeć w internecie, jakim jest drogim pacjentem, musiał udać się do oddziału NFZ w Zabrzu. Tam otrzymał login oraz hasło do ZIP. - Trwało to kilka minut, pracownicy udzielają pomocy - potwierdza pan Franciszek. - Potem pojawiłem się u kolegi, który wydrukował mi całą moją historię wizyt u lekarzy, czyli od 2008 roku, bo od tego momentu do systemu wprowadzono dane - relacjonuje.

Po przyjściu do domu pan Franciszek pochylił się nad wydrukiem. - Wszystko się zgadzało - wizyty u lekarza rodzinnego, dentysty i innych i specjalistów, zabiegi, które przeszedłem w szpitalu - wylicza. - Jednak w zestawieniu nie odnotowano mojego pobytu w sanatorium w październiku 2012 roku. Dostałem tam skierowanie z NFZ, a moja żona pojechała ze mną prywatnie. To nie był tani pobyt, bo prywatne wszystko kosztowało około 3600 zł. Dlaczego więc takiej kwoty nie ma w systemie? - pyta pan Franciszek.

Nasz Czytelnik postanowił sam dowiedzieć się, dlaczego w ZIP-ie nie ma wzmianki o sanatorium. - Dzwoniłem kilka razy do NFZ, w tym tak że do śląskiego oddziału w Katowicach, ale wszyscy odsyłali mnie z kwitkiem. Nikt nie udzielił mi informacji, dlaczego nie ma tego w systemie i co powinienem zrobić. A to przecież jest potężna kwota zapłacona przez NFZ - podkreśla.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy urzędników ze śląskiego oddziału NFZ w Katowicach. Odpowiedzi udziela Małgorzata Jędrzejczyk, rzecznik prasowy NFZ w Katowicach:

Zintegrowany Informator Pacjenta jest ogólnopolskim serwisem udostępniającym online zarejestrowanym użytkownikom dane o ich leczeniu i finansowaniu leczenia, gromadzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Informacje o zrealizowanych świadczeniach medycznych, receptach czy deklaracjach do lekarza POZ, powinny pojawić się na indywidualnym koncie ZIP po upływie min. 24 godzin od wydania loginu i hasła do systemu. Są to dane historyczne – obejmujące okres od 1 stycznia 2008 r. do chwili obecnej. Dane w ZIP są aktualizowane raz na dobę. Należy jednak zaznaczyć, że najnowsze dane pojawią się w Informatorze dopiero wtedy, kiedy NFZ otrzyma je od świadczeniodawców – może to potrwać nawet do 2 miesięcy. Ponadto przedstawione dane mogą się zmieniać w trakcie roku, gdy świadczeniodawca dokona np. korekty faktury.
Jeśli na indywidualnym koncie ZIP brakuje danych o zrealizowanym w ramach NFZ świadczeniu lub pojawiają się błędne informacje o zrealizowanych świadczeniach, użytkownik ZIP może zgłosić nieprawidłowość do oddziału NFZ.
Błędy można zgłosić: za pomocą formularza na stronie internetowej www.nfz-katowice.pl (zakładka: „ZIP – Zgłaszanie nieprawidłowości”), pisemnie – za pośrednictwem poczty tradycyjnej, za pośrednictwem komunikacji elektronicznej lub osobiście.

Aby zgłosić nieprawidłowość, należy podać: imię i nazwisko, adres, 5 ostatnich cyfr numeru PESEL, identyfikator użytkownika (login) w ZIP, ew. adres elektroniczny, oraz opisać, czego dotyczy dostrzeżona nieprawidłowość. W przypadku zgłoszeń dokonywanych na piśmie, należy je opatrzyć własnoręcznym podpisem. W przypadku zgłoszeń dokonywanych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej – drogą mailową lub poprzez ePUAP, zgłoszenie powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, lub – przy ePUAP – podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

Zapewniamy, że jeżeli na indywidualnym koncie pojawiły się nieprawidłowości, to nie obciąża to w żaden sposób jego posiadacza i nie ma wpływu na jego dostęp do świadczeń medycznych. Jako, że system ZIP ma charakter czysto informacyjny, osoba przekazująca NFZ informację o nieprawidłowości, wprost nie jest stroną w rozumieniu formalno-prawnym. Stronami w kontekście przekazanej informacji są: płatnik świadczenia, czyli NFZ oraz świadczeniodawca, czyli podmiot realizujący świadczenie na podstawie umowy z NFZ. Po otrzymaniu sygnału od pacjenta, przekazane informacje niezwłocznie zostaną poddane analizie.

Przypominamy, że informacji na temat systemu ZIP udzielają pracownicy NFZ pod numerem infolinii: 32 735 16 00.
Przy okazji informujemy, że od grudnia 2013 r. rodzice lub opiekunowie zgłaszający dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego mają możliwość uzyskania danych dostępowych do ZIP dla dzieci w wieku od 0 do 18 lat. Dane dostępowe do ZIP dla dziecka zostaną wydane tylko tej osobie, która zgłosiła dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego, a fakt ten jest potwierdzony w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych (CWU). Tą osobą jest najczęściej matka dziecka lub jego ojciec (jednak w zależności od sytuacji, dziecko może być zgłoszone do ubezpieczenia także przez babcię, dziadka, współmałżonka rodzica dziecka lub opiekuna prawnego w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka). Ponadto, młodzież w wieku 16-18 lat może otrzymać dane dostępowe do ZIP za okazaniem paszportu lub dowodu osobistego.

*SOCZI 2014 - IGRZYSKA OLIMPIJSKIE - RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*Najlepsze studniówki 2014 w woj. śląskim ZDJĘCIA + GŁOSOWANIE
*TVP ABC I TV TRWAM NA MULTIPLEKSIE. Jak odbierać, jak przeprogramować dekoder?
*Tak kochają tylko Ślązacy ŚLĄSKI SŁOWNIK MIŁOSNY

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie