Złote Maski przyznane. To był dobry sezon, tak trzymać [NAGRODZENI]

Henryka Wach-MalickaZaktualizowano 
Najpierw była książka "Korzeniec" autorstwa sosnowiczanina, prof. anglistyki Zbigniewa Białasa. A później - świetny spektakl na niej oparty "Korzeniec" Zbigniewa Białasa. w reżyserii Remigiusza Brzyka i dramaturgii Tomasza Śpiewaka. Ze świecą szukać widza, na którym ten spektakl nie wywarłby dobrego wrażenia… Powstał z inspiracji równie interesującej książki, ale jest autonomicznym dziełem teatralnym, zachwycającym treścią, formą, aktorstwem i muzyką. Fresk historyczny, opowiedziany poprzez losy pojedynczych ludzi. Kryminał, dramat psychologiczny i komedia w jednym. Refleksyjna opowieść o konkretnym mieście i jednocześnie o każdym miejscu, którego los zmieni za chwilę dziejowa burza. Sosnowiec przed wybuchem I wojny światowej - koniec jednej epoki i początek nowej.... Złota Maska za "wydarzenie roku" to wyraz uznania dla wszystkich (!) realizatorów "Korzeńca" W tej kategorii nominowane były także: "Tosca" Giacomo Pucciniego w reżyserii Tadeusza Bradeckiego w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz "Zbrodnia" Michała Buszewicza w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
Przypadający 27 marca Międzynarodowy Dzień Teatru to doskonała okazja, by podziękować wszystkim ludziom sceny za wzruszenia, jakie dzięki nim przeżywamy. Nie tylko wczorajszym laureatom, ale także tym, których nawet na co dzień nie widać, a dzięki którym teatralna machina działa każdego wieczoru bez zarzutu. Bo przedstawienie zawsze rodzi si ę z ciężkiej pracy i miesięcy przygotowań, ale też z pasji i radości

To już 45. edycja nagrody "Złote Maski", przyznawanej twórcom teatralnym naszego województwa. Przez lata zmieniał się regulamin wyróżnienia i jego kategorie, nie zmienia się tylko niecierpliwość, z jaką oczekiwane są nazwiska laureatów. Ogłoszenie listy nagrodzonych spotyka się zresztą z ożywioną dyskusją.

Kiepsko jest, gdy sezon nie należy do najbardziej udanych, ale równie trudno podjąć jurorom decyzję, gdy lista pretendentów do Złotej Maski okazuje się zdecydowanie dłuższa niż liczba samych nagród. Zwycięzca w każdej kategorii może być przecież tylko jeden... A to był dobry sezon, pojawiło się bowiem sporo interesujących inscenizacji, ciekawych ról i niebanalnych tematów. I kilka nowych trendów, które najpewniej nie są tylko jakąś sezonową modą.

Po pierwsze, coraz więcej powstaje przedstawień, których bohaterem jest zbiorowość - mieszkańcy miasta, jakaś społeczność, słowem: wspólnota. Z reguły takiemu wyborowi inscenizacyjnemu towarzyszy dobra gra całej grupy aktorów, odtwórców ról drugoplanowych nie wyłączając. Skoro zaś o aktorach mowa, to wyraźnie widać nowe twarze w naszych zespołach - silne osobowości, duże możliwości i dobre przygotowanie do zawodu.

Po trzecie, mimo drastycznego obcięcia dotacji, większość scen województwa nie rezygnuje z dobrych scenografów, choreografów i kompozytorów, co znakomicie podnosi poziom i atrakcyjność spektakli. Oby starczyło sił i pieniędzy w nowym sezonie. Wzrasta też aktywność scen nieinstytucjonalnych. Powstaje ich sporo i choć czasem dobre chęci przewyższają możliwości, to zdarzają się zespoły, których dorobek zasługuje na miano profesjonalnego. Może to kolejni kandydaci do Złotych Masek ?

W TYM ROKU, OBOK LAUREATÓW, NOMINOWANI BYLI :

Rola wokalno-aktorska
Daniel Malchar za rolę Maxa w "Our House" Tima Firtha i Madness (reż. Michał Znaniecki) w Teatrze Rozrywki.
Ewa Vesin za rolę Florii Tosci w operze "Tosca" Giacomo Pucciniego (reż. Tadeusz Bradecki) w Operze Śląskiej.

Aktorstwo - rola kobieca
Jaśmina Polak za rolę Córki w "Zbrodni" Michała Buszewicza (reżyseria Ewelina Marciniak) w Teatrze Polskim w Bielsku-Białe.
Agnieszka Radzikowska za rolę w spektaklu "Diabelski młyn" Erica Assousa (reż. Andrzej Dopierała) w Teatrze bez Sceny w Katowicach.

Aktorstwo - rola męska
Bartłomiej Błaszczyński za rolę Trieplewa w "Mewie" Antoniego Czechowa (reż. Gabriel Gietzky) i za rolę Harry'ego w "Komedii teatralnej" Bengta Ahlforsa (reżyseria Grzegorz Kempinsky) w Teatrze Śląskim.
Tomasz Lorek za rolę Majora Kiereńskiego w spektaklu "Miłość w Königshütte" Ingmara Villqista (reż. autora) w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

Scenografia
Zofia de Ines za scenografię do "Ballad i romansów" Adama Mickiewicza (reż. Paweł Aigner) w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej,
Brzyk & Śpiewak za scenografię do "Korzeńca" Zbigniewa Białasa w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

Reżyseria
Remigiusz Brzyk za reżyserię "Korzeńca" Zbigniewa Białasa w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.
Gabriel Gietzky za reżyserię spektaklu "Być jak Kazimierz Deyna" Radosława Paczochy w Teatrze im. A. Mickiewicza w Częstochowie oraz "Mewy" Antoniego Czechowa w Teatrze Śląskim.

Spektakl dla młodych widzów
"Tarzan" Phila Collinsa z librettem Dawida Henry'ego Hwanda (reżyseria Tomasz Dutkiewicz) w Gliwickim Teatrze Muzycznym.
"Złoty klucz" Jana Ośnicy (reż. Janusz Ryl-Krystianowski) w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.

Nagroda specjalna
Jacek Grudzień za muzykę do "Korzeńca" w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.
Teatr i Klub Muzyczny Old Timers Garage w Katowicach za tworzenie nowego wartościowego zjawiska na mapie teatralnej regionu.
Teatr Momo Marka Kołbuka za wizję plastyczną spektaklu pt. "Wizyta".


*Strajk generalny 26 marca w woj. śląskim
*Bandycki napad na sklep w Mysłowicach ZOBACZ WIDEO
*ZOBACZ luksusowe samochody prezydentów miast. Po co im to? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

polecane: FLESZ: Koniec zatorów płatniczych? Duże ułatwienie dla małych firm

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
H
Henryka Wach-Malicka

Uznanie dla pracy Tomasza Śpiewaka znajdzie Pan w wywiadzie z Remigiuszem Brzykiem. Proszę kliknąć w serię zdjęciową. Pozycja nr 7. Rada na przyszłość: dobrze się przyjrzeć nim zarzuci się niechlujstwo. HW-M

F
Fan Korzeńca

Najpierw była książka "Korzeniec" autorstwa sosnowiczanina, prof. anglistyki Zbigniewa Białasa. A później - świetny spektakl na niej oparty. To się wszystko świetnie składa ale smutny jest fakt, że niedbalstwo i niechlujstwo osób piszących nie wspomina o autorze scenariusza a mianowice o
panu Śpiewaku który wspaniale napisał adaptacje na podstawie książki!

M
Miraso

Co za fatalna jakość zdjęć. Czegoś podobnego nie widziałem na tak poważnej stronie nigdy. Ktoś chyba przekroczył granice niedbalstwa! Chyba należy to natychmiast zmienić. Miraso

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3