Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w podstawach programowych od września 2023 już pewne. Wiemy, co będzie inne. Chodzi m.in. o biznes i zarządzanie, łacinę i technikę

OPRAC.:
Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Mają nastąpić zmiany w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Wyjaśniamy o jakie reformy chodzi.
Mają nastąpić zmiany w podstawach programowych poszczególnych przedmiotów. Wyjaśniamy o jakie reformy chodzi. 123 RF/ zdjęcie seryjne/ dolgachov
Podstawy programowe od roku szkolnego 2023/2024 się zmienią. Chodzi o przedmioty: język polski, technika, łacina i kultura antyczna, a także podstawy przedsiębiorczości, które zostaną zastąpione nowym przedmiotem o nazwie biznes i zarządzanie. Na czym dokładnie polegają zmiany w podstawach programowych? Wyjaśniamy.

Spis treści

Zmiany w podstawie programowej. Co będzie inne?

6 lutego 2023 roku minister edukacji podpisał trzy projekty rozporządzeń dotyczące m.in. zmian w zakresie podstawy programowej przedmiotu o nazwie technika, wprowadzenia do postawy programowej z języka polskiego gier o walorach edukacyjnych, określenia podstawy programowej dla przedmiotu język łaciński oraz zastąpienia przedmiotu podstawy przedsiębiorczości przedmiotem biznes i zarządzanie.

Wcześniej w sprawie tych zmian prowadzone były konsultacje społeczne. Wówczas wiceminister edukacji podkreślał:

– Przekazujemy rozporządzenia dotyczące podstaw programowych kilku przedmiotów: nowego przedmiotu biznes i zarządzanie, w pewnym sensie nowego przedmiotu język łaciński oraz techniki i w niewielkim stopniu języka polskiego – poinformował wiceminister Dariusz Piontkowski.

W trakcie konferencji sporo mówiono o nowym przedmiocie – biznes i zarządzanie – który ma zastąpić od przyszłego roku szkolnego podstawy przedsiębiorczości w szkole średniej.

– Są dwa filary tego przedmiotu. Jednym jest to, że faktycznie to są podstawowe umiejętności, a drugim jest filar dotyczący praktycznego pozyskiwania wiedzy czy to przez projekt grupowy, czy także przez business case study, czyli takie kazusy, które będą dostarczane przez przedsiębiorców – podkreśliła Justyna Orłowska.

Biznes i zarządzanie. Jak ma wyglądać nowy przedmiot?

Podstawa programowa przedmiotu podstawy przedsiębiorczości zostanie zastąpiona podstawą programową dla przedmiotu biznes i zarządzanie (na poziomie podstawowym). Nowy przedmiot będzie mógł być nauczany także w ramach tzw. rozszerzenia, w związku z tym dookreślono podstawę programową w tym zakresie.

W podstawie programowej do biznesu i zarządzania ujęto m.in. następujące zagadnienia:

  • ograniczenie zagadnień makroekonimicznych;
  • zastąpienie części zagadnień teoretycznych problematyką finansów osobistych oraz rozwoju kompetencji miękkich;
  • kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych (np. zarządzanie swoimi finansami);
  • nauka analizy elementów otoczenia biznesowego pod kątem identyfikacji możliwych szans do uruchomienia własnej działalności gospodarczej;
  • przygotowywanie do wejścia na rynek pracy.

Możliwość wybrania tzw. rozszerzenia z biznesu i zarządzania, sprawia, że uczniowie będą mogli zdawać ten przedmiot na maturze (od roku szkolnego 2026/2027). Podstawa programowa na poziomie rozszerzonym obejmuje m.in.:

  • opracowywanie planu przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego wraz z kształtowaniem kompetencji liderskich;
  • umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem;
  • rozszerzonej analizy otoczenia gospodarczego w rozwijającej się rzeczywistości.

Jak informuje MEiN, w czasie tych zajęć szczególny nacisk ma być kładziony na pracę w grupach, analizowanie przykładów doświadczeń przedsiębiorców oraz rozwijanie kompetencji liderskich. Uczniowie będą zobowiązani do odbycia 2 godzin tygodniowo z tego przedmiotu w zakresie podstawowym. Dyrektor może w sposób elastyczny tylko w klasie I lub III (liceum lub technikum), ale z koniecznością zachowania odpowiedniej liczby godzin. Z kolei w zakresie rozszerzonym przedmiot może być realizowany w wymiarze 6 godzin tygodniowo i 108 godzin w czteroletnim okresie nauczania.

Zmiany w podstawie programowej języka polskiego. Pojawią się gry?

Niewielkie reformy zostaną wprowadzone także w podstawie programowej języka polskiego. Wykaz lektur miałby zostać uzupełniony o gry:

  • „This War of Mine” (11BitStudios),
  • „Gra Szyfrów” (Instytut Pamięci Narodowej).

Jak zaznacza MEiN, zawierają one konteksty pedagogiczne i społeczne, a także angażują odbiorców, dzięki czemu mogą okazać się dobrym narzędziem do nauki. Gry te dostępne są za darmo na Zintegrowanej Platformie Edukacji.

Podstawa programowa do języka łacińskiego będzie inna? Wyjaśniamy, co ma się zmienić

Zgodnie z założeniami zainteresowania młodych ludzi dziedzictwem kultury antycznej zmiany zaszły także w podstawie programowej przedmiotu język łaciński. Będzie mógł on być nauczany w klasach VII-VIII oraz szkole średniej jako drugi język obcy, co obecnie nie jest możliwe. W tej chwili szkoły mogą jedynie zaoferować uczniom naukę tego języka jako trzeciego języka obcego.

Po zmianach język łaciński i kultura antyczna mógłby być nauczany w trzech następujących wariantach:

  • uczeń może wybrać, jeżeli szkoła ma taką ofertę, przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie podstawowym (aktualny);
  • uczeń może wybrać, jeżeli szkoła ma taką ofertę, przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie rozszerzonym (aktualny)
  • uczeń będzie mógł wybrać, jeżeli szkoła będzie miała taką ofertę, jako drugi język obcy – język łaciński w zakresie podstawowym (nowy).

W związku z tym planowane są także zmiany na maturze, które będą obowiązywać od roku szkolnego 2026/2027. Polegałyby one na tym, że uczeń mógłby w zakresie przedmiotów obowiązkowych, w części pisemnej wybrać także język łaciński.

Co zmieni się w nauczaniu techniki? Podstawa programowa ma zostać wzbogacona o nowe elementy

Zmian można spodziewać się także w nauczaniu techniki. Oprócz odpowiednich reform w zakresie treści technicznych podstawa programowa ma zostanie rozszerzona także o informacje związane z wychowaniem komunikacyjnym m.in. w związku z pojawiającymi się środkami transportu osobistego wykorzystywanymi przez uczniów (np. hulajnogi elektryczne). Pojawią się obszerniejsze treści dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym i wychowania komunikacyjnego.

Podsumowując zmiany zakładają:

  • reformę podstawy programowej przedmiotu technika (klasy IV-VI szkoły podstawowej);
  • inną podstawę programową dla przedmiotu język łaciński (język ten będzie mógł być nauczany jako drugi język obcy, począwszy od klasy VII szkoły podstawowej);
  • uzupełnienie podstawy programowej języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum o gry edukacyjne.
  • zastąpienie podstawy programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w szkołach ponadpodstawowych podstawą programową przedmiotu biznes i zarządzenie – zakres podstawowy oraz określenie podstawy programowej dla przedmiotu biznes i zarządzanie – zakres rozszerzony.

Powyższe zmiany będą obowiązywać w szkołach od roku szkolnego 2023/2024.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera