Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz co nowego na budowie dworca PKP w Katowicach [ZDJĘCIA]

Justyna Przybytek
Plac Szewczyka 3 marca 2011
Plac Szewczyka 3 marca 2011 Marzena Bugała
W przyszłym tygodniu zakończy się burzenie fundamentów rozebranej hali dworca kolejowego w Katowicach, a do dwóch tygodni na placu Szewczyka ruszą pierwsze wykopy pod fundamenty nowego kompleksu.

Kompleks - hala dworca, galeria handlowa, podziemne dworzec autobusowy oraz ulica Dworcowa - zajmie obszar trzy hektarowej działki w samym centrum Katowic. Będzie znajdował się na sześciu poziomach, w tym trzech podziemnych, jego całkowita powierzchnia użytkowa będzie porównywalna z terenem 27 boisk Stadionu Śląskiego.

Oprócz burzenia na pl. Szewczyka sporo się też buduje. Chodzi o ścianę szczelinową, która ogrodzi teren inwestycji od przyległych kamienic i ulic.
- Około 30 proc. ściany już jest wykonane - wyjaśnia Rafał Elżanowski, dyrektor inwestycyjny w firmie Neinver Polska (inwestor) i nasz przewodnik po placu budowy.

To właśnie budowa ściany prezentuje się obecnie najbardziej spektakularnie. Olbrzymie, długie na 25 metrów i szerokie na 80 cm, konstrukcje stalowe, za pomocą dźwigów umieszczane są w wąskich szczelinach wykopanych wokół placu Szewczyka. Szczeliny wypełnione konstrukcją i zalane betonem będą elementem fundamentów przyszłych budowli.

Prace na placu Szewczyka nie będą etapowane, to znaczy, że równocześnie będą prowadzone roboty związane z wykopami, budową ściany szczelinowej i w końcu fundamentów. Pierwsze wykopy pod nowe fundamenty ruszą do dwóch tygodni, w tym czasie nadal na niektórych fragmentach placu będzie budowana ściana szczelinowa. Wykopy pod fundamenty nowego kompleksu mają się zakończyć jeszcze przed wakacjami. Powstanie wówczas o powierzchni 27 tys. m kw., z którego wywieziono ok. 400 tysięcy m sześc. ziemi.

W okolicach czerwca ruszy budowa fundamentów. Pod koniec tego roku będą na placu Szewczyka odtwarzane kielichy - czyli 16. żelbetowych konstrukcji dawnej hali dworca.

Co w przyszłości?

W maju 2012 ma być gotowa nowa hala dworca.
Budynek o nieregularnym kształcie i wysokości, zaprojektowany jako konstrukcja żelbetowa. Fasada budynku z połączenia szkła i aluminium, a także perforowanej stali. Wewnątrz sklepy i kafejki. Ale i przestrzeń na parterze bez podziałów, w której znajdzie się dziewięć kas biletowych, punkty informacyjne, 10 stanowisk centrum obsługi klienta i poczekalnie. Wszystko na jednym poziomie 0.

2012 r. w połowie tego roku będzie gotowy dworzec autobusowy pod ul. Dworcową, tu też znajdzie się jezdnia ulicy Dworcowej.
Ulica Dworcowa pod ziemią znajdzie się już na wysokości ul. Pocztowej (tu będzie wjazd do tunelu), a skończy przy Słowackiego, w części podziemnej będzie długa na 300 metrów. W najszerszym odcinku będzie miała aż dziesięć pasów ruchu (dodatkowymi zjedziemy na podziemne parkingi). W najwęższym - 4 pasy (dwa pasy będą dla ruchu osobowego, dwa dla ruchu autobusowego) - czyli przy wjazdach. Obie jezdnie dla ruchu osobowego i komunikacji publicznej oddzielała będzie betonowa ściana.

Pasy ruchu dla autobusów będą okalały "wyspę" w tunelu, czyli podziemne autobusowe centrum przesiadkowe. Dostaniemy się tu windą z dworca, skweru przed wejściem głównym do hali dworca oraz z południowej części Galerii Katowickiej. Wokół "wyspy" będzie 10 przystanków dla autobusów, 7 dla minibusów oraz miejsca na postój taksówek.


Rok 2013 r. - oddana do użytku zostanie galeria handlowa.
Galeria Katowicka - będzie trzypiętrowa, a dwa jej poziomy pod ziemią. Część handlowo-usługowa zajmie ponad 46 000 mkw. Pomieści 250 punktów usługowo-handlowych. Największym najemcą Galerii Katowickiej będzie zlokalizowane na III piętrze dziesięciosalowe Multikino. Na poziomie -1 powstanie m.in. supermarket i sklep z artykułami rtv i agd. Parter zajmą głównie sklepy z obuwiem, akcesoriami, biżuterią, wyposażeniem wnętrz oraz salon multimedialny i perfumeria. Na ścianie galerii sąsiadującej bezpośrednio z pl. Szewczyka powstaną kawiarnie i restauracje z letnimi ogródkami.
Piętra pierwsze i drugie zarezerwowane będą dla branży odzieżowej. Na wszystkich kondygnacjach mają się znajdować punkty gastronomiczne.

2013 r. - gotowy ma być biurowiec klasy A Będzie zlokalizowany obok dworca od ul. Młyńskiej. Ma mieć 7 kondygnacji i 20 000 m kw.

Budowa hali, galerii i podziemnego dworca autobusowego oraz biurowca u wyloty z Młyńskiej, to inwestycja Neinver i PKP oszacowana na ok. 1 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty