Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zobacz, z których liceów województwa śląskiego najwięcej osób dostaje się na medycynę

Agata Pustułka
Agata Pustułka
Najwięcej przyszłych medyków kształcą licea w Katowicach i Częstochowie
Najwięcej przyszłych medyków kształcą licea w Katowicach i Częstochowie ARC
Najwięcej przyszłych medyków kształcą licea w Katowicach i Częstochowie. Rok akademicki zainaugurował Śląski Uniwersytet Medyczny.

4 października 2019 r. odbyła się inauguracja roku akademickiego 2019/2020 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, podczas której młodzież przyjęta na I rok studiów złożyła ślubowanie i została przyjęta w poczet studentów SUM.

W sposób szczególny rektor SUM prof. Przemysław Jałowiecki podziękował dyrektorom liceów, z których na medycynę dostaje się najwięcej studentów. To zachęta dla innych, by wybrać ten zawód, gdyż na rynku brakuje od 30 do 50 tys. lekarzy.

Rektor SUM wręczył dyplomy dyrektorom 10 liceów ogólnokształcących województwa śląskiego, które mogą pochwalić się największą liczbą absolwentów przyjętych na studia w SUM w 2018 r.

Są to:

  • III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Katowicach,
  • II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Katowicach,
  • IV Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Częstochowie,
  • IX Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Częstochowie,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Smolenia w Bytomiu,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Leona Kruczkowskiego w Tychach,
  • IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica w Sosnowcu,
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Tarnowskich Górach,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Żywcu,
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Walerego Wróblewskiego w Gliwicach.

W tym roku to ponad 3 tys. osób. Spośród wszystkich kierunków młodzi ludzie najczęściej wybierali kierunek lekarski, lekarsko-dentystyczny, pielęgniarstwo, fizjoterapię i farmację.

- Tak szpitale kliniczne jak i nasz Uniwersytet sprostają Waszym oczekiwaniom opartym na cyfrowym świecie. Wyposażyliśmy pracownie komputerowe w Centrach Symulacji Medycznej w niezbędny sprzęt i oprogramowanie, umożliwiając prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości - zapewnił studentów rektor.

Oprogramowanie rozszerzające możliwości symulatorów nakłada wirtualne obiekty na obraz rzeczywisty, umożliwiając uczestnikom zajęć obserwację na przykład ruchów płodu w symulatorze porodowym. SUM pozyskał środki na realizację 5 projektów dotyczących wirtualnej rzeczywistości obejmujących tematykę ratownictwa medycznego, chirurgii, laboratorium chemicznego czy anatomii.

- W tym roku akademickim uruchomiliśmy autorskie oprogramowanie odwzorowujące w wirtualnej rzeczywistości salę symulacyjną intensywnej terapii oraz gabinet stomatologiczny. Student mając do dyspozycji pełne, wiernie odwzorowane wyposażenie, może przejść szereg zaprojektowanych ścieżek scenariuszowych takich jak: badanie pacjenta, podłączenie niezbędnej aparatury, czy monitorowanie czynności życiowych – kontynuował rektor.

Od ubiegłego roku zajęcia w SUM odbywają się także z udziałem tzw. pacjentów standaryzowanych. Są to specjalnie zatrudnione osoby, które wcielają się w rolę pacjentów. Dzięki temu studenci uczą się budowania relacji, odpowiedniej komunikacji z chorymi i ich rodzinami oraz przekazywania trudnych informacji.

Zobaczcie koniecznie

Zdawanie egzaminów także już przeszło gruntowną transformację. Uczelnia wprowadziła elektroniczny system egzaminacyjny z zastosowaniem tabletów. Jako pierwsza w Polsce zrezygnowała z przeprowadzenia egzaminacyjnych testów z anatomii przy pomocy długopisu i kartki papieru, wdrażając nowatorską aplikację e-szpilki. W minionym roku akademickim w egzaminach z użyciem rozwiązań elektronicznych wzięło udział blisko 4000 studentów. Wyniki sprawdzają nie egzaminatorzy, ale dedykowane do tego oprogramowanie. O powodzeniu egzaminu, student dowiaduje się teraz błyskawicznie.

- Planujemy utworzenie Innowacyjnego Centrum Badawczo-Leczniczego Medycyny Nuklearnej przy Uniwersyteckim Centrum Klinicznym im. prof. Kornela Gibińskiego. W ramach Centrum planowany jest zakup cyklotronu, wyposażenie w najnowocześniejsze aparaty diagnostyczne z zakresu medycyny nuklearnej oraz produkcja radiofarmaceutyków. Stworzy to nowe możliwości diagnostyki chorób: onkologicznych, ośrodkowego układu nerwowego, czy układu dokrewnego. Ośrodek pozwalający na kształcenie studentów kierunku lekarskiego, farmacji, biotechnologii, czy też kierunków technicznych. Centrum będzie stanowiło doskonałą bazę do realizacji zajęć praktycznych w zakresie diagnostyki i terapii izotopowej. Oczywiście w nie mniejszym zakresie umożliwi kształcenie wyspecjalizowanej kadry medycznej i technicznej już dziś zatrudnionej w systemie ochrony zdrowia – poinformował prof. Przemysław Jałowiecki.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera