Żory. Miasto ma strategię elektromobilności. Zadania są ambitne, ale i kosztowne

Arkadiusz Biernat
Arkadiusz Biernat
Obowiązkiem ustawowym jest stosowanie przez samorząd w swojej bieżącej działalności pojazdów elektrycznych. W 2022 roku ma być to 10 proc. floty, a w 2025 roku 30 proc. W grę wchodzi zakup (koszt jednego samochodu wynosi od 80 do 150 tys. zł) lub najem długoterminowy.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Obowiązkiem ustawowym jest stosowanie przez samorząd w swojej bieżącej działalności pojazdów elektrycznych. W 2022 roku ma być to 10 proc. floty, a w 2025 roku 30 proc. W grę wchodzi zakup (koszt jednego samochodu wynosi od 80 do 150 tys. zł) lub najem długoterminowy.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE arc
Za kilka lub kilkanaście lat po Żorach poruszać się będą zeroemisyjne autobusy, rowery elektryczne, a energia będzie pochodzić z farm fotowoltaicznych? Miasto ma ambitne plany. Żory przyjęły strategię elektromobilności. Plany są ambitne, ale i kosztowne. Realne do sfinansowania? Urzędnicy przyznają, że... tak. Większość ma się opierać o środki ze źródeł zewnętrznych. Poznaj planowane zadania, które pozwolą zrealizować żorską strategię elektromobilności. Prezentujemy w galerii zdjęć.

Oto strategia rozwoju elektromobilności. Plany ambitne i drogie

Podczas ostatniej sesji, Rada Miasta Żory podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Strategii rozwoju elektromobilności w mieście Żory”. Jest to dokument strategiczny, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju elektromobilności w mieście Żory, a co za tym idzie realizacja wizji rozwoju miasta, w którym jest czyste powietrze, zmniejszony hałas i po którym mieszkańcy miasta i osoby przyjezdne poruszają się bezpiecznie, szybko i wygodnie.

Nie przeocz

Jego przegłosowanie na Radzie Miasta było poprzedzone konsultacjami społecznymi: ankiety online, zgłaszanie uwag, dyskusje online.

Określona w dokumencie wizja wynika z diagnozy obecnego stanu środowiska (stan jakości powietrza, przekroczenia w emisji hałasu), przestrzeni miejskiej i infrastruktury transportowej Żor, a także zachowań komunikacyjnych mieszkańców.

Dzięki realizowanej strategii planuje się wykonanie szeregu zadań, które w całości mają nie tylko ograniczyć niską emisję, ale i poprawić jakość życia mieszkańców. Jakie? Zobaczcie wybrane propozycje w galerii zdjęć.

Skąd wziąć dziesiątki milionów złotych?

W strategii wpisano 14 głównych zadań, co jednak ma swoją drugą stronę - finansową. Ich realizacja może kosztować kilkadziesiąt, a nawet kilkaset milionów złotych. Skąd na to wziąć pieniądze?

- Bardzo mocno liczymy na to, że większość tych zadań będzie można sfinansować ze środków zewnętrznych. Trudno precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, bo jeszcze nie znamy poszczególnych zapisów programów operacyjnych w skali kraju i regionu - usłyszeliśmy na ostatniej sesji Rady Miasta Żor.

Pieniądze mogłyby więc pochodzić m.in. z Unii Europejskiej, czy NFOŚIGW/WFOŚiGW, Sprawiedliwej Transformacji.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie