Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZTM unieważnił pierwszy przetarg na obsługę linii autobusowych. Drugi przetarg przyniesie przełom?

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
Drugi przetarg na obsługę linii autobusowych zostanie rozwiązany 7 czerwca 2022 roku.
Drugi przetarg na obsługę linii autobusowych zostanie rozwiązany 7 czerwca 2022 roku. ZTM
Pod koniec lutego tego roku Zarząd Transportu Metropolitalnego ogłosił przetarg, od wyniku którego zależy obsługa ponad 40 linii autobusowych. Kontrakty miały objąć 63 milionów wozokilometrów i transport w kilkunastu gminach. Do podpisania umów nie doszło, ze względu na duże rozbieżności finansowe. ZTM na realizację dwuczęściowego zamówienia proponował 468,9 milionów złotych brutto. Do przetargu przystąpiły 2 konsorcja składające się z firm, które są już operatorami realizującymi usługi transportowe dla ZTM. Złożone oferty zakładały w sumie finansowanie na poziomie ponad 700 milionów złotych. Drugi przetarg rozpisano we wtorek 3 maja.

Przetarg dotyczy świadczenia usług transportu autobusowego od października 2022 roku do końca września 2030 roku. Przewoźnicy przez 96 miesięcy trwania umowy pokonają 60 milionów wozokilometrów obsługując ponad 40 linii autobusowych.

Wozokilometry zamiast konkretnych linii

- Do tej pory podpisywaliśmy umowy przewozowe na obsługę linii. Teraz będziemy zawierać umowy na pakiet kilometrów, który będziemy przeznaczać na obsługę poszczególnych linii. Dzięki temu mamy dużo większą elastyczność – tłumaczy Michał Wawrzaszek. - W przypadkach kiedy przewoźnik przy obsłudze danej linii ma jakieś trudności, na przykład brakuje mu kierowców, wówczas na tę linię, z pakietu wozokilometrów, możemy ściągnąć innego przewoźnika – dodaje.

Kontrakt dotyczy również obsługi połączeń metropolitalnych. W ofercie uwzględnione zostały nowe linie „M”.

- Do tej pory uruchomiliśmy 16 linii metropolitalnych. Docelowo będzie ich około 30 – zapowiada Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.

W odróżnieniu do przetargu rozpisanego w lutym, teraz obszar świadczenia usług podzielono nie na dwa, a na trzy sektory. - Liczymy, że ta zmiana wpłynie na pozytywne rozstrzygnięcie drugiego przetargu – tłumaczy Michał Wawrzaszek.

Część I nowego przetargu obejmuje segment „Centrum D”, w skład którego wchodzą: Bytom, Chorzów, Czeladź, Katowice, Mikołów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Tychy. W sumie przewoźnicy w tych miejscach przez 8 lat pokonają 22 miliony wozokilometrów.

Nie przeocz

Część II dotyczy segmentu „Zachód C” obejmującego: Chorzów, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Rudę Śląską i Zabrze, gdzie łącznie trzeba będzie przejechać 9,7 miliona wozokilometrów.

Ostatnia i zarazem największa część nowego przetargu obejmuje segment „Wschód C, Południe B”, w skład którego wchodzą: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Chełm Śląski, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice, Psary, Siewierz, Sławków, Tarnowskie Góry i Tychy. Tutaj przewoźnicy wykonają ponad 32 miliony wozokilometrów.

Tylko wysoki standard

- Od początku tego roku podpisujemy tylko umowy, które mają większe wymagania względem przewoźników. Chodzi tu między innymi o monitoring, klimatyzację, ogrzewanie. Do tej pory tak było, ale nie w każdej umowie przewozowej. Teraz przyjęliśmy, że jest to standard – wylicza Michał Wawrzaszek.

Poza wyżej wymienionymi aspektami, przewoźnicy będą musieli dostosować się także do innych wymogów. Wśród nich jest m.in. zapewnienie pojazdów wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniających normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a średnia wieku autobusów we flocie przewoźnika nie może przekraczać 8 lat. Ponadto, wszystkie pojazdy mają być wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego, system monitoringu, ładowarki USB i System Informacji Pasażerskiej. Nowością jest także konieczność zapewnienia urządzenia uniemożliwiającego uruchomienie silnika przez kierowcę znajdującego się pod wpływem alkoholu.

Drugi przetarg zostanie rozwiązany 7 czerwca 2022 roku. Przy zawieraniu kontraktu uwzględniane będą czynniki takie jak: wiek pojazdów, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, monitoring i termin rozpoczęcia realizacji usług i ich cena. O tym, czy dojdzie do podpisania umowy w największym stopniu zadecyduje wycena złożonych ofert. W pierwszym przetargu różnica między przewidzianym przez ZTM finansowaniem, a wyceną wartości usług zaproponowaną przez przewoźników wyniosła w sumie ponad 230 milionów złotych. Możliwe, że poszczególne gminy, mimo ograniczonych budżetów, będą musiały zwiększyć swoje zaangażowanie finansowe związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera