Związkowcy Sierpnia 80 piszą do Morawieckiego: Fabryki Opla w Gliwicach i Fiata w Tychach do zamknięcia

Monika Chruścińska-DraganZaktualizowano 
Cała produkcja aut osobowych w Polsce w 2017 roku odnotowała najsłabszy wynik od trzech lat. Z taśm montażowych zakładu w Gliwicach zjechało o 18 proc. mniej samochodów. O 4 proc. skurczyła się też produkcja w tyskiej fabryce Fiata.
Cała produkcja aut osobowych w Polsce w 2017 roku odnotowała najsłabszy wynik od trzech lat. Z taśm montażowych zakładu w Gliwicach zjechało o 18 proc. mniej samochodów. O 4 proc. skurczyła się też produkcja w tyskiej fabryce Fiata.
Fabrykom Opla w Gliwicach i Fiata w Tychach grozi likwidacja, tudzież przekształcenie w niewielkie montażownie - biją na alarm związkowcy Sierpnia 80 w liście do premiera Mateusza Morawieckiego. Przypominają, że produkcja w zakładach spadła, producenci milczą na temat lokowania w Polsce produkcji nowych modeli i tną zatrudnienie. Przykładowo gliwicka fabryka zrezygnowała w lutym z jednej zmiany, a część swoich pracowników delegowała do zakładów Opla w Niemczech. Związkowcy proszą premiera o reakcję i jako rozwiązanie proponują "nacjonalizację" fabryk.

O tym, że branża motoryzacyjna w Polsce wyraźnie zwolniła pisaliśmy już na początku lutego tego roku. Cała produkcja aut osobowych w Polsce w 2017 roku odnotowała najsłabszy wynik od trzech lat. Z taśm montażowych zakładu w Gliwicach zjechało o 18 proc. mniej samochodów. O 4 proc. skurczyła się też produkcja w tyskiej fabryce Fiata. Właściwie tylko zakład Volkswagena (pojazdy dostawcze) w Poznaniu zaliczył wzrost.

Mało tego, załoga fabryki Opla w Gliwicach od lutego pracuje na dwie, a nie jak wcześniej na trzy zmiany. Z kolei w Tychach i w Bielsku-Białej likwidowane są zakłady spółki pracującej dla koncernu Fiata, zajmującej się przygotowaniem linii do produkcji nowych modeli samochodów.

Związkowcy piszą do Morawieckiego: fabrykom w Gliwicach i Tychach grozi likwidacja
W rezultacie związkowcy postanowili zwrócić uwagę premiera na niepokojącą sytuację w branży. „W szczególnie trudnym położeniu znalazły się dwa zakłady motoryzacyjne od lat działające w Polsce, tj. Opel i Fiat. Perspektywy dla nich nie napawają optymizmem i każą, niestety, przypuszczać, że grozi im - na przestrzeni najbliższych lat - likwidacja lub co najmniej zredukowanie tych fabryk produkujących samochody do formy małych montażowni" - pisze w liście do Morawieckiego przewodniczący WZZ „Sierpień 80”, Bogusław Ziętek. „Oba te zakłady mają potencjał produkcji ok. 1 mln sztuk nowych samochodów rocznie. Obecnie jednak produkują niewiele powyżej połowy swego potencjału” - wyjaśnia dalej.

Związkowcy zarzucają francuskiemu koncernowi Peugeot-Citroen (PSA), który - przypomnijmy - kupił w zeszłym roku Opla, że traktuje swoje zakłady w Polsce po macoszemu, przez co gliwicka fabryka likwiduje kolejne zmiany, zmniejsza produkcję i zatrudnienie oraz deleguje swoich pracowników do Niemiec.

Z kolei brak zapowiedzi firmy odnośnie lokowania w Polsce produkcji nowych modeli rodzi w działaczach Sierpnia 80 obawę, że PSA zamierza się wycofać z produkcji w naszym kraju.

Podobnie ma się rzecz w tyskim Fiacie. „Po odebraniu fabryce w Polsce produkcji modelu „Panda”, cyklicznie zmniejszano moc produkcyjną. Dziś wynosi ona 50 proc. swych możliwości. Nowy model dla Tychów od lat pozostaje tylko w sferze obietnic” - zauważa Bogusław Ziętek. Co więcej, musiałaby to być marka na miarę ówczesnej „Pandy”, czyli cieszącą się na tyle dużym zainteresowaniem ze strony nabywców, aby dorównać produkcji sprzed 5 lat.

Fiat i Opel uspokajają

Beata Dziekanowska z biura prasowego Fiata Chrysler Automobiles Poland S.A. nie chce komentować bezpośrednio samego listu związkowców do premiera. Przypomina jednak, że jeszcze w pierwszej połowie 2018 roku, zgodnie z zapowiedziami, FCA uruchomi w fabryce w Bielsku-Białej produkcję nowego silnika, a inna firma należąca do koncernu - Magneti Marelli - zamierza w ciągu kilku lat zainwestować 366 mln zł w swoje zakłady w Sosnowcu i Bielsku-Białej. Zatrudnienie tam znaleźć ma 61 nowych pracowników, a ponad 3 tys. miejsc pracy zostanie utrzymanych.

Słabsze wyniki fabryki FCA w Tychach w 2017 roku Dziekanowska tłumaczy natomiast wycofaniem się firmy z produkcji Forda K. - Ten brak firma zrekompensowała wzrostem produkcji Fiata 500 - zaznacza Dziekanowska. Podkreśla także, że firma chce w tym roku utrzymać ubiegłoroczny poziom produkcji.

Zmiany wprowadzone w gliwickiej fabryce przedstawiciele Opla tłumaczą natomiast wzmacnianiem konkurencyjności zakładu na rynku.

- Zakład Opel Manufacturing Poland realizuje, podobnie jak pozostałe jednostki firmy Opel/Vauxhall, działania wpisujące się w strategiczny program PACE!, zmierzający do wzmocnienia konkurencyjności firmy i zapewnienia jej zrównoważonej przyszłości - przekonuje Agnieszka Brania, przedstawicielka gliwickiej fabryki. - Plan opracowano z jasnym zamiarem utrzymania wszystkich zakładów oraz uniknięcia wymuszonej redukcji zatrudnienia w Europie - podkreśla.

Brania przypomina także, że w niemieckim zakładzie w Ruesselsheim pracuje obecnie około 250 pracowników gliwickiego zakładu. Zostali oni oddelegowani średnio na okres kilku miesięcy, do wsparcia bieżącej produkcji tamtejszej fabryki, zastępując pracowników tymczasowych. - Pracownicy są oddelegowani i wynagradzani na warunkach zgodnych z przepisami prawa UE oraz otrzymują dodatkowe wynagrodzenie - „bonus za oddelegowanie”. Dodatkowo firma zapewnia im transport oraz zakwaterowanie, a także pokrywa wszystkie związane z tym koszty - zaznacza. Niemniej jednak przyznaje, że nie ma na razie żadnych wieści dotyczących planów lokowania w Gliwicach produkcji nowego modelu.

A może znacjonalizować fabryki i produkować w nich polskie samochody elektryczne?
Związkowcy „Sierpnia 80” w obawie o przyszłość fabryk samochodów Opla i Fiata proponują premierowi spotkanie w tej sprawie. Mają nawet gotową koncepcję rozwiązania problemu na wypadek spełnienia się czarnego scenariusza.

„Jeśli się spełnią nasze przewidywania co do zamiarów obecnych właścicieli Opla i Fiata, to aby ratować tysiące miejsc pracy, które przemysł motoryzacyjny generuje w całej gospodarce Polski, będziemy musieli stanąć przed podjęciem decyzji dotyczącej ewentualnego przejęcia, nacjonalizacji (a w przypadku Fiata renacjonalizacji) zakładów w Gliwicach, Tychach i w Bielsku-Białej” - przewiduje Bogusław Ziętek. „Wówczas Plan Elektromobilności można by było oprzeć właśnie na dotychczasowych fabrykach Opla i Fiata, będących w stanie produkować rocznie 1 milion samochodów nowej generacji - proponuje związkowiec.

O skomentowanie sprawy poprosiliśmy kancelarię Premiera RP i biuro prasowe Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Czekamy na odpowiedzi.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ

Wideo

Materiał oryginalny: Związkowcy Sierpnia 80 piszą do Morawieckiego: Fabryki Opla w Gliwicach i Fiata w Tychach do zamknięcia - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rrr

Tak opel zamykają po cichu a ludzie siedzą na co czekacie opony palić pokazać Francom na co was stać.

P
Peter

RYDZYK BEZ SRODKOW CZY DA RADE.

r
rocky

Kolejne pieniądze dla o. Rydzyka z MSZ: 337 tys. zł

j
ja brzoza

mozna na pomniki przejs

j
ja brzoza

fajny kawal,
nacjonalizacja fabryki

I
Ina

Dlaczego zarząd nie bierze udziału w przetargach na nowe projekty? W Tychach skończyła się produkcja Forda Ka - nic w zamian.Za niedługo skończy się Lancia Ypsilon a sam Fiat 500 całego zakładu nie pociągnie. Zakład w Tychach jest jednym z najnowocześniejszych ale co z tego skoro nie ma nowych projektów. Kupa pieniędzy wydana w błoto.

r
rocky

Jak francozow wykiwalismy z Caracalami to bylo ok?

J
Jaś

Jak produkty nie znajdują nabywców to trzeba ograniczać produkcję - nacjonalizacja niczego nie zmieni! Chyba, ze po nacjonalizacji państwo uniemożliwi import innych samochodów - to wg związkowców jest rozwiązaniem....ale tylko dla ciemnoty!

E
Ecik

Widac ze dobra zmiana zaczyna powoli dzialac. Tylko tak dalej PiSowcy to wszyscy pojdziemy z tobolami.

G
Genio2311

Przeciez w tychach do dwoch lat ma byc nowa panda. Wloskie media pisza o tym od miesiaca to co te zwiazki pitola glupoty. Niech sie naucza jezykow to beda wiedzieli co czeka ich zaklad

P
Pagan

Wszystko fajnie tylko wszyscy na fiacie wiedza ze sierpien80 zawsze dzialal i dziala na szkode pracownikow w sposob perfidny i ostatnimi laty juz jawny

k
katowiczanin

potentata w dziedzinie aut elektrycznych. Ja bym proponował na kluczyk...za bajtla taki miałem.

N
Nez

Kiedys pracownika fabryki samochodow bylo stac na produkt ktory w niej powstaje a auta byly trwale. Dzisiaj jakosc produkcji spadla bo wszystko jest zaplanowane na kilka lat istnienia zeby kupic nastepne. Ale ceny sa wyzsze niz jest to warte. Skutek jest taki ze w koncu nowych aut nie bedzie kupowal nikt. I tak zatrudnienie spadnie a wszystko sie posypie.

E
Ecik

Padali Pouloki, co uczyli Francouzów jeść widołkom, i załadowali ich we ..ula z Caracalami... a terozki bydom ślimtać, co im Opla zabierom, hahaha, bo Macierewicz myśloł, co Opel jes durś niymiecki... przeca francuski wyrtszaft legnoł na zolu, pra? Panie hochsztapler Morawiecki, hehehe...

S
Sb

Na czym ten zyd sie zna na podpisach dokumentow czy jak tata na donosach ksiadz czeka na zwrot pozyczki

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3