Dwa newralgiczne miejsca na S86, gdzie tworzą się zalewiska
Na drodze ekspresowej S86 między Katowicami i Sosnowcem są tak naprawdę dwa miejsca, w których po każdej większej ulewie auta po prostu toną w ogromnych zalewiskach. Najbardziej znanym jest oczywiście węzeł Agata (przy sklepie meblowym Agata i markecie IKEA) w Katowicach. W tym roku już wielokrotnie po intensywnych opadach trzeba było wzywać straż pożarną, która odpompowywała wodę z ogromnych zalewisk, jakie tworzyły się pod wiaduktem, po którym biegnie ekspresowa S86.
Drugim miejscem na tej, jednej z najkrótszych ekspresówek w Polsce, bo liczącej niecałe 6 km długości, jest zagłębienie terenu w okolicach salonu Mercedesa w Sosnowcu, a po drugiej stronie przy centrum logistycznym Hillwood. Tam także po ulewach tworzą się pokaźne „jeziora”.
DROGI,INFRASTRUKTURA, ZOBACZ KONIECZNIE
- Czekamy na nową ekspresówkę przez Śląsk za trzy miliardy zł. S11 rodzi się powoli
- Czas "zakrętu idiotów" na obwodnicy Bielska-Białej dobiega końca. Rusza budowa węzła
- Estakada, wysoka jak katowicki Spodek, powstaje w Beskidach. I już wygląda nieźle
- Fotoradar w Rudzie Śląskiej nie jest już rekordzistą! Inny robi dwa razy tyle zdjęć
W Sosnowcu inwestycja jest już pewna. Zniknie zalewisko na wysokości salonu Mercedesa
W obu przypadkach jest duża szansa na to, że inwestycje te uda się rozpocząć i wykonać w przyszłym roku.
Na pewno szybciej pójdzie modernizacja odwodnienia i przepompowni w Sosnowcu. Tam bowiem już wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy wykonawczej. Złożyła ją Firma Handlowo Usługowa Instbud Stanisław Boguta z Gdowa. Firma chce wykonać inwestycję za prawie 10,9 mln zł. Oferuje też przedłużenie okresu gwarancji jakości o 4 lata.
Warto wiedzieć, że powierzchnia, z której odprowadzane są wody z tego miejsca, odpowiada powierzchni prawie 18 boisk piłkarskich.
- Skutkuje to koniecznością odprowadzenia ponad 1200 litrów wody w ciągu sekundy. Aby odprowadzić wodę z tak wielkiego obszaru, potrzeba by co najmniej dwóch rur o średnicy jednego metra i to przy dużej prędkości przepływu – informuje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA. - Tam funkcjonują bardzo stare urządzenia. Powstały w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Właściwie już nie produkuje się do nich części zamiennych. Konieczna jest więc wymiana całego systemu odwodnienia na nowoczesny, sterowany zdalnie - mówi Marek Prusak.
Zakres prac jest w tym przypadku dość szeroki. Nowa przepompownia zasilana będzie z nowej, wybudowanej w ramach tej inwestycji stacji transformatorowej i przebudowanych sieci elektroenergetycznych na terenie byłej przepompowni. Zainstalowanie zostanie także nowe oświetlenie. Wykonawca ma tez zbudować nowe drogi terenie przepompowni oraz przebudować drogę dojazdową z drogi ekspresowej. Jak podkreśla GDDKiA, ważną częścią inwestycji będzie także remont wylotu do rzeki Brynicy i przeprowadzenie napraw istniejących kanałów.
Wszystko to ma się wydarzyć w rok po podpisaniu umowy z wykonawcą. Jeśli więc nie będzie odwołań i protestów w ramach przetargu, umowa może zostać podpisana jeszcze w tym roku.
Co z modernizacją odwonienia i przepompowniami przy węźle Agata w Katowicach?
Nieco bardziej skomplikowana jest sprawa odwodnienia i budowy nowych przepompowni w rejonie Agaty i IKEI. Bo choć termin realizacji tego przedsięwzięcia jest krótszy, bo wynosi dziewięć miesięcy, to w tym przypadku wykonawcy jeszcze nie wybrano.
Wszystkie oferty w przetargu przekraczają założony na inwestycję budżet GDDKiA
25 lipca otwarto oferty złożone w przetargu przez sześć firm. Problem polega na tym, że wciąż wszystkie oferty, nawet najniższa, przewyższają budżet zakładany przez GDDKiA na to zadanie. Trzy z ofert przekraczają sześć milionów złotych, jest jedna na 8,7 mln i na 9,5 mln złotych. Najniższą cenę zaoferowało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usługowe CBT Grzegorz Patoła z Rybnika (lider) oraz Przedsiębiorstwo Robót Budowlano - Instalacyjnych REDDO Piotr Trybała z Gliwic.
Co zrobi GDDKiA w takiej sytuacji? Na razie oferty są dokładnie analizowane.
- Jest kilka wyjść. Na pewno w grę wchodzą negocjacje z firmami. Jeśli uda nam się osiągnąć jakiś kompromis, czego na tę chwilę nie można jeszcze zagwarantować, to niewykluczone, że możliwe jest dofinansowanie tego zdania. Inne wyjście oznacza po prostu zrezygnowanie z inwestycji z powodu braku finansowania – powiedział nam rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Gdyby jednak przyjąć wersję optymistyczną, która jest bardziej prawdopodobna, czyli udałoby się dołożyć pieniędzy do przebudowy odwonienia w tym miejscu, a co za tym idzie doszłoby do podpisania umowy z wybranym wykonawcą, to inwestycja mogłaby być wykonana już w przyszłym roku.
Zakres prac obejmuje m.in. budowę nowej przepompowni wód deszczowych wraz z zasilaniem, urządzeń oczyszczających wody opadowe, zbiornika retencyjnego podziemnego, który pozwoli na magazynowanie nadmiaru wód opadowych, oraz odcinków kanalizacji deszczowej i wpustów deszczowych. Prace obejmą też odtworzenie nawierzchni jezdni S86, odbudowę infrastruktury drogowej, np. chodników.
Czas wykonania tego zadania to 9 miesięcy od podpisania umowy.
Nie przeocz
Zobacz także
Komentarze piłkarzy po meczu Polska-Holandia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?