Koleje Śląskie zyskają 26 nowych pociągów. Podpisanie umowy ze spółką Newag S.A.
Konferencja prasowa i podpisanie umowy odbyło się w katowickiej hali utrzymania taboru Kolei Śląskich przy ulicy Raciborskiej w czwartek, 29 lutego.
- W ramach umowy Województwo Śląskie zamówiło 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w wersji 4-członowej należące do rodziny Impuls II. Zamawiający przewiduje zakup dodatkowych 4 pojazdów w ramach prawa opcji. Pociągi będą przeznaczone do obsługi pasażerskiego ruchu regionalnego z prędkością do 160 km/h - informuje rzecznik Kolei Śląskich, Bartłomiej Wnuk.
Jak mówił marszałek województwa śląska, Jakub Chełstowski przygotowania do podpisania umowy rozpoczęły się 12 sierpnia 2022 roku.
- Przez osiemnaście miesięcy przepracowaliśmy wszystkie komponenty związane z pozyskaniem środków, z ich dystrybucją, przekonaliśmy Komisję Europejską, że ten komponent jest kluczowy. Co roku liczba pasażerów Kolei Śląskich zwiększa się o 10%, z zeszłym roku były to 22 miliony przewiezionych pasażerów - mówił Jakub Chełstowski.
Pierwszy skład ma być gotowy za dwa lata.
- Dostawa pierwszego EZT wraz z pakietem naprawczym powinna odbyć się nie później niż do 30 czerwca 2026 roku. Pozostałe 25 sztuk EZT będziemy odbierać po 2 sztuki miesięcznie. Dla nas istotne jest też to, że mamy w umowie zapewniony pełny serwis tych składów – wyjaśniał Patryk Świrski, prezes zarządu Kolei Śląskich.
Tym samym Koleje Śląskie mają pewność, że pociągi będą na bieżąco serwisowane i naprawiane przez firmę Newag S.A.
- Zamówione pociągi są z usługą utrzymania aż do przeglądu P4, czyli to jest ok. miliona kilometrów lub ok. pięciu lat - mówił Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.
Przyszłe składy mają być przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, włącznie z wyposażeniem w pętle indukcyjną dla osób słabosłyszących. Znajdzie się w nich też kącik dla dzieci z grami planszowymi lub ekranami interaktywnymi.
Współpraca Kolei Śląskich z firmą Newag S.A.
Istnienie Kolei Śląskich w 2010 roku zainicjował samorząd województwa śląskiego. Do tego okresu wrócił w swoim wystąpieniu Łukasz Czopik, wicemarszałek województwa śląskiego.
- Parę lat temu byłem świadkiem tworzenia się Kolei Śląskich i atmosfera w tamtym czasie nie była tak wesoła. To, co czułem wtedy to był strach, później trochę wstydu, a na końcu ulgę, że w końcu ten przewoźnik ruszył. Dzisiaj czuję dumę z tego, że dzięki konsekwencji i determinacji mamy prężnie działającego przewoźnika kolejowego z taborem, który jest jednym z najnowocześniejszych w kraju. Dzięki środkom z Unii Europejskiej prawie 1,3 mln zł dzisiaj trafi do Newagu, co nie jest bez znaczenia, bo to polski producent. To wielka chwila do transportu kolejowego w województwie śląskim - mówi Łukasz Czopik.
Firma Newag S.A. jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metr.
– Wierzymy, że nasze pojazdy spełnią oczekiwania zarówno przewoźnika, jak i pasażerów, oferując nie tylko wydajność, ale także wyjątkowy komfort podróży. Dostawa pierwszego EZT, zgodnie z umową, przewidziana jest w pierwszej połowie 2026 roku, co stanowi kamień milowy w naszym zaangażowaniu w doskonalenie infrastruktury transportowej regionu – mówi Zbigniew Konieczek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?