Od 1 stycznia zamiast benzyny 95 będzie E10
Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5 proc. objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10 proc. objętościowo biokomponentów. Jak przekonuje Ministerstwo Klimatu, "zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów".
- W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa - informuje ministerstwo.
Sprawdź czy Twój samochód jest przystosowany do benzyny E10
Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10. Informację na ten temat można znaleźć w karcie samochodu oraz na korku wlewu paliwa. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10.
Skorzystaj z wyszukiwarki e10.klimat.gov.pl
Aby sprawdzić, czy nasz samochód jest przystosowany do nowej benzyny E10 można skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie e10.klimat.gov.pl.
W przypadku gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.
Nowe paliwo nie nadaje się do wszystkich samochodów
Starsze pojazdy są nieprzystosowane do tankowania benzyny E10 i będą musiały być zalewane droższą benzyną Pb 98.
Benzyną E10 nie powinno tankować się:
- aut z instalacją LPG,
- starszych modeli aut z mechanicznymi pompami paliwa i z zasilaniem gaźnikowym,
- pojazdów z metalowymi zbiornikami paliwa;
- motocykli, które zostaną odstawione na zimowy postój,
- sporadycznie używanych agregatów prądotwórczych,
- rzadko wykorzystywanych pił spalinowych,
- kanistrów, w których paliwo ma być dłużej składowane.
Skąd zmiana? Wszystko dla środowiska
Jak wyjaśnia Ministerstwo Klimatu, głównym celem jest zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych.
- Ta zmiana jest konieczna, aby zmniejszyć negatywny wpływ sektora transportu na środowisko, w tym na zdrowie ludzi i jakość powietrza oraz ułatwić Polsce osiągnięcie unijnego celu, tj. 14-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie a także zmniejszyć zależność od paliw kopalnych - wyjaśnia ministerstwo.
Według planów realizacja tego celu ma przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu.
Nie przeocz
- Katowice na zdjęciach z lat 70., 80. i 90. w kolorze. Miasto z przeszłości ZACHWYCA!
- Tych miejsc nie ma już na mapie Zabrza, Bytomia i Rudy Śląskiej... Pamiętacie je?
- To koniec EC Miechowice. Trwa wyburzanie obiektu. Plany nowego inwestora
- Park Śląski gotowy na przywitanie Nowego Roku. Scena sylwestrowa już stoi! Zobaczcie
Musisz to wiedzieć
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?