Robot z wbudowaną sztuczną inteligencją zdał maturę z języka polskiego
Za eksperyment z robotem zasilanym sztuczną inteligencją odpowiedzialna jest fundacja Zwolnieni z Teorii. To za ich sprawą wśród 263 tysięcy tegorocznych maturzystów znalazł się jeden naprawdę wyjątkowy. Prymus, bo o nim mowa, sumienie przygotowywał się do egzaminu dojrzałości z języka polskiego - został wyposażony w podstawę programową oraz system oceny matur.
Ostatecznie niecodzienny maturzysta napisał test w 30 minut. Jego pracę oceniało trzech niezależnych nauczycieli, w tym dwóch z nich stanowili egzaminatorzy maturalni. Choć ich opinie różniły się od siebie w detalach, to wniosek był jeden - matura jest zdana. Cały eksperyment został zarejestrowany przez kamery, a ich zapis wykorzystano w spocie promującym kampanię "Otwarci na zmianę".
- Eksperyment z udziałem Prymusa pokazuje, jak rozwój sztucznej inteligencji potęguje rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością. Dzisiaj model nauki w szkole opiera się głównie o zapamiętywanie treści. My zaś widzimy potrzebę, aby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Osiągnięcie tego celu wymaga holistycznego podejścia do edukacji, a tym samym znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka - mówi Paula Bruszewska, Prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Zmiany w systemie edukacji - list otwarty naukowców, przedstawicieli mediów i innych
Nie od dziś wiadomo, że zmiany w systemie edukacji są potrzebne. Nauczyciele i rodzice często podnoszą głosy, że treści zawarte w podstawach programowych różnych przedmiotów, są archaiczne i nie zawsze potrzebne w zmieniającym się dynamicznie świecie. Przedstawiciele fundacji Zwolnieni z Teorii zachęcają do podpisania listu otwartego, w którym apelują o zrównoważenie między wiedzą a umiejętnościami.
- Trochę mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (...) proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia - mówią inicjatorzy listu.
O potrzebach zmian mogą świadczyć nazwiska osób, które już podpisały się pod apelem. To ok. 40 przedstawicieli edukacji, świata mediów i biznesu oraz NGO-sów, wśród nich są m.in. Piotr Wachowiak - profesor, Rektor Szkoły Głównej Handlowej, Przemek Staroń - psycholog, Nauczyciel Roku 2018, Maciej Witucki - prezes Konfederacji Pracodawców Lewiatan, Brunon Bartkiewicz – prezes ING Banku Śląskiego, Bogusław Chrabota - Redaktor Naczelny dziennika Rzeczpospolita, czy Jędrzej Witkowski - prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Warto wspomnieć, że kwestia zmian, to nie sprawa odczuć wspomnianych wyżej osób, ale także badań. Z tych, przeprowadzonych przez CBOS wynika, że największym problemem polskiego szkolnictwa jest nadmiar nauki pamięciowej i za mało nauczania przydatnych umiejętności (38 proc.). Dodatkowo, aż 28% badanych zwróciło uwagę na to, iż polska szkoła ukierunkowana jest na rozwiązywanie testów, a nie przygotowywanie młodego człowieka do dorosłego życia.
Więcej informacji na temat akcji fundacji znajduje się TUTAJ.
Nie przeocz
Musisz to wiedzieć
Pierwszy trening polskich piłkarzy pod okiem 2500 kibiców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?