Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biedronka kontra Lidl. Inwazja dyskontów trwa. Ile jeszcze?

Barbara Siemianowska-Anioł
Biedronka kontra Lidl. Inwazja dyskontów trwa. Ile jeszcze?Rynek dyskontów nie jest nasycony. Biedronka chce otworzyć 300 sklepów
Biedronka kontra Lidl. Inwazja dyskontów trwa. Ile jeszcze?Rynek dyskontów nie jest nasycony. Biedronka chce otworzyć 300 sklepów Łukasz Kasprzak
We wrześniu w woj. śląskim otwarto trzy kolejne sklepy Lidl. Ekspresowo przybywa Biedronek. W ciągu trzech najbliższych lat w całym kraju zostanie otwartych ok. 300 nowych Biedronek. Szok?

Biedronka pod względem liczby sklepów jest największą zagraniczną siecią handlową  w Polsce. Jej właścicielem jest portugalskie konsorcjum Jeronimo Martins. - Biorąc pod uwagę pięć największych miast na Śląsku, mamy: 23 sklepy w Katowicach, po 18 w Sosnowcu i Gliwicach, 16 w Częstochowie i 13 w Zabrzu - informuje biuro prasowe Jeronimo Martins Polska SA. Czy będą kolejne otwarcia nowych sklepów? Będą. W planach na najbliższe 3 lata jest otwarcie około 300 Biedronek w całej Polsce.

Nieco wolniejsze tempo w tej kwestii ma sieć sklepów Lidl, ale ta niemiecka sieć dyskontów też stawia cały czas na ekspansję. - Obecnie na terenie całego kraju funkcjonuje już ponad 500 placówek sieci Lidl, a tylko we wrześniu otworzyliśmy 3 sklepy na Śląsku - w Orzeszu w powiecie mikołowskim,  w Wodzisławiu Śląskim oraz Jaworznie. Co roku w sumie otwieramy kilkadziesiąt sklepów - mówi Anna Biskup, PR manager w Lidl Polska. Niemiecka sieć wciąż poszukuje u nas dogodnie położonych nieruchomości o powierzchni minimalnej 3 tys.  mkw., na których istnieje możliwość lokalizacji sklepu.

- Jesteśmy także zainteresowani lokalami położonymi w centrach miast, o powierzchni od 400 mkw.,  w celu zakupu lub najmu - dodaje Anna Biskup.

Kolejne otwarcia sklepów dyskontowych będą nam towarzyszyć w najbliższej przyszłości, bo póki co nie ma mowy o nasyceniu rynku.

- Sklepów dyskontowych będzie coraz więcej, bo też tam najczęściej kupują Polacy i wbrew temu, co sądzą o powstawaniu kolejnych sklepów, zawsze znajdzie się ktoś, kto do nowo powstałego dyskontu będzie miał jeszcze bliżej niż poprzednio. A to właśnie to kryterium, zaraz po cenie,  jest dla nas najważniejsze - mówi dr Michał Kucia, ekonomista z Katedry Rynku i Konsumpcji Uniwersytetu Ekonomicznego, w której prowadzono ostatnio badania dotyczące handlu i usług m.in. w Polsce.

- Z badań, które przeprowadził zespół naszej katedry wynika, że prawie 77 proc. ankietowanych twierdzi, że sklepów dyskontowych jest już wystarczająco dużo. Tylko 7,7 proc.  twierdzi, że jest ich za mało - mówi ekonomista.

Badani pozytywnie ocenili także poszczególne elementy funkcjonowania sklepów dyskontowych.

- Szczególnie wysokie oceny przypisali poziomowi cen w tych sklepach oraz ich dostępności dla klienta - zarówno lokalizacji, jak i godzinom otwarcia - wylicza dr Michał Kucia. Dyskontów będzie przybywać też z jeszcze jednej prostej przyczyny.

- Polacy kochają promocje, polują na okazje i niskie ceny, a właśnie to proponują dyskonty, które zresztą zmieniły już swój image - komentuje dr Krzysztof Bierwiaczonek, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego. - Kupowanie w Biedronce nie jest wstydem, a tanie już niekoniecznie znaczy gorsze. Zakupy spożywcze też chcemy robić oszczędnie - dodaje socjolog.

I wszystko wskazuje na to, że tych, którzy twierdzą, że dyskontów jest za mało, będzie z roku na rok coraz mniej, bo zapowiedzi tych sklepów są jednoznaczne: otwieramy nowe. Nieco trudniej będzie dogodzić tym, którzy twierdzą, że za mało mamy supermarketów, centrów handlowych  i sklepów specjalistycznych. Co prawda i one powstają, ale to już nie taka inwazja, jak w przypadku dyskontów.

- Jedno jest pewne, rynek jeszcze się nie nasycił i sklepów będzie coraz więcej. A jeśli chodzi o perspektywy w handlu, to spośród istniejących formatów sprzedaży wzrośnie przede wszystkim znaczenie różnych form sprzedaży przez internet. Spadnie natomiast znaczenie targowisk i bazarów - podsumowuje dr Michał Kucia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera