Bielski Aeroklub szkoli pilotów przez internet

Jacek Drost
Jestem entuzjastą kursu internetowego. Nie trzeba chodzić na wykłady - mówi Piotr Starowicz
Jestem entuzjastą kursu internetowego. Nie trzeba chodzić na wykłady - mówi Piotr Starowicz Fot. Jacek Drost
Pierwsze w Polsce internetowe szkolenie dla kandydatów na pilotów samolotów turystycznych rozpoczęło się w Aeroklubie Bielsko. Uczestniczy w nim 10 osób, w tym Polacy mieszkający nie tylko w kraju, ale także pracujący w Anglii, Norwegii i Szwecji.

- Jesteśmy w tej dziedzinie pionierami - mówi Piotr Starowicz, zastępca dyrektora Aeroklubu. - W Europie nikt nie szkoli pilotów przez internet. Praktykowane jest to jedynie w USA i Izraelu.
Pomysł wziął się stąd, że wiele osób chętnie zrobiłoby licencję pilota samolotów turystycznych, ale nie mają czasu, żeby przez osiem tygodni w każdy weekend chodzić na kilkugodzinne wykłady i zdawać egzaminy. W Aeroklubie wpadli więc na pomysł, żeby wykorzystać internet do przeprowadzenia kursu teoretycznego. Przygotowania do rozpoczęcia szkolenia trwały od roku i były konsultowane z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, który zaakceptował naukę w sieci.

Instruktorzy przygotowali dla kursantów specjalne materiały w formie elektronicznej, w łódzkiej filmówce zostały nawet nagrane skrócone wykłady, które można obejrzeć na monitorze komputera.
- Z internetu wystarczy ściągnąć formularz zgłoszeniowy, umowę i zapłacić. Wypełnione dokumenty można zeskanować i odesłać nam mejlem, a oryginały przysłać pocztą. My zgłaszamy kursanta do ULC i już po siedmiu dniach rozpoczyna się szkolenie - dodaje Starowicz.

Kursant loguje się na specjalnej stronie i przystępuje do nauki m.in. nawigacji, budowy samolotów czy prawa lotniczego. Po przerobieniu każdego przedmiotu musi zdać egzamin w formie testów (jeśli ktoś obleje, to przysługują mu dwie powtórki).

W Aeroklubie zawsze dyżuruje osoba, która w razie wątpliwości kursanta odpisze na jego mejla lub udzieli informacji przez telefon. Co ciekawe, instruktorzy mają możliwość komputerowego sprawdzenia, ile czasu każdy ze szkolonych poświęca na naukę. Na przerobienie całego materiału kursant ma dwa miesiące.

- Jeśli przebrnie przez wszystkie przedmioty i zaliczy 75 procent materiału, umawiamy się na 30 godzin szkolenia teoretyczno-praktycznego, podczas którego zapozna się m.in. z budową samolotu i działaniem przyrządów lotniczych - wyjaśnia Starowicz.

Na zakończenie kursanta czeka całościowy egzamin w Aeroklubie. Jeśli przejdzie go pomyślnie, dostaje dokument uprawniający do kontynuowania szkolenia praktycznego w każdym ośrodku lotniczym w Polsce.

- To przyszłościowe rozwiązanie. Ułatwienie dla tych, którzy chcą się uczyć, a nie mają czasu - ocenia Bogdan Drenda, szef Górskiej Szkoły Szybowcowej Żar w Międzybrodziu Bialskim. Co sądzi o tak wyszkolonych pilotach? - Wszystko zależy od człowieka, wiedzę weryfikuje egzamin - dodaje Drenda.

Ile zapłacisz

Internetowy kurs pilota samolotów turystycznych w bielskim Aeroklubie kosztuje 1800 zł.
Za stacjonarny należy zapłacić 1500 zł. Szkolenie praktyczne, czyli latania samolotami, kosztuje w Polsce od 18 do 30 tys. zł.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie