Biuro podróży upadło? Odzyskaj pieniądze [ZOBACZ JAK]

Patryk Drabek
Gdy biuro podróży ogłasza niewypłacalność należy nam się zwrot pieniędzy. Jak je odzyskać?
Gdy biuro podróży ogłasza niewypłacalność należy nam się zwrot pieniędzy. Jak je odzyskać? arc
Polska Izba Turystyki przypomina, że gdy biuro podróży ogłasza niewypłacalność należy nam się zwrot pieniędzy. Jak je odzyskać?

Co zrobić, gdy biuro podróży, które organizowało twoją wakacyjną wyprawę, właśnie ogłosiło niewypłacalność? Po ostatnim takim przypadku krakowskiego biura Intertour, które ma swój oddział między innym w Jaworznie, Polska Izba Turystyki przypomina, że klientom, którzy zostali poszkodowani, należy się pełen zwrot wpłaconych środków. Jak je zatem odzyskać?

Krakowskie biuro nie było zrzeszone w Polskiej Izbie Turystyki, ale prezes PIT Paweł Niewiadomski przypomina, że klienci korzystający z usług profesjonalnych touroperatorów działających na terenie Unii Europejskiej, są zabezpieczeni finansowo.

- Dyrektywa UE w sprawie podróży zorganizowanych nakłada na państwo obowiązek zapewnienia klientom biur podróży zwrotu całości wpłaconej kwoty, w przypadku ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora turystyki - informuje Paweł Niewiadomski. - Gwarantem realizacji tego zapisu jest Skarb Państwa, a polskie orzecznictwo rozpatruje pozytywnie pozwy klientów biur podróży, którzy zostali w poprzednich latach poszkodowani w wyniku ogłaszanych przez touroperatorów upadłości. Nie ma więc możliwości, aby zaistniała sytuacja, w której klient polskiego touroperatora stracił swoje pieniądze na skutek bankructwa któregokolwiek z nich - dodaje Paweł Niewiadomski.

Urząd pośrednikiem

Jak więc odzyskać nasze pieniądze? W Polskiej Izbie Turystyki odesłano nas do katowickiego Urzędu Marszałkowskiego, które pośredniczy w tego typu sprawach.

Jak zaznacza Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, po sprowadzeniu turystów do kraju, UM uruchamia procedurę wypłaty środków wyłącznie z gwarancji ubezpieczeniowych.

Potrzebne dokumenty

Jakie kroki powinniśmy wykonać w pierwszej kolejności? Należy złożyć: formularz zgłoszenia szkody z gwarancji ubezpieczeniowej turystycznej (w danej sytuacji do pobrania ze strony Urzędu Marszałkowskiego), kopię umowy o świadczenie usług turystycznych zawartej pomiędzy organizatorem turystyki a klientem, kopię dowodu wpłaty na rzecz organizatora turystyki należności za imprezę turystyczną, określonej w umowie (np. wyciąg bankowy, pokwitowanie lub paragon) oraz oświadczenie klienta, że organizator nie wykonał umowy, z podaniem żądanej kwoty.

Roszczenie i pełnomocnik

To pokazuje, że powinniśmy zachować podpisane umowy i wszystkie pokwitowania związane z naszym wakacyjnym wyjadem. Warto również pamiętać o tym, że uprawnione do składania roszczeń są poszkodowane osoby. W przypadku składania roszczeń przez agentów należy dołączyć pełnomocnictwo od klienta. Roszczenie może złożyć osoba, która zawarła umowę w imieniu swoim i pozostałych osób z umowy, jak również każdy klient z umowy we własnym imieniu.

Zwrot pełnej kwoty

Po zebraniu dokumentów, Urząd Marszałkowski przekazuje je ubezpieczycielowi. Ten wylicza kwotę z gwarancji ubezpieczeniowej, która została do podziału po sprowadzeniu turystów do kraju - tłumaczy Witold Trólka i dodaje, że marszałek województwa śląskiego nie ma kompetencji do uznawania roszczeń za zasadne lub bezzasadne, ani też do wyliczania wysokości należnych kwot zwrotu.
W związku z niewypłacalnością organizatora turystyki, rola marszałka ogranicza się do wystąpienia do ubezpieczyciela, który wystawił umowę gwarancji ubezpieczeniowej na rzecz danego organizatora turystyki, w imieniu wszystkich klientów zgłaszających roszczenia związane z umowami, które nie zostały zrealizowane. Wszyscy klienci, którzy wpłacili pieniądze na wyjazdy powinni otrzymać zwrot pełnej kwoty z gwarancji ubezpieczeniowej. W przypadku, gdyby środki okazały się niewystarczające, mogą domagać się zwrotu pieniędzy od Skarbu Państwa.

Został jeszcze sąd

Aby odzyskać całość wpłaconej kwoty oraz ewentualne odszkodowanie, poszkodowani klienci mogą też wystąpić do sądu z powództwa cywilnego.

W przypadku, gdy sąd wydał postanowienie o upadku firmy turystycznej - jako podmiotu prawa handlowego - turyści mogą również zgłosić swoje wierzytelności.

Ostrzeżenie MSZ

Pod koniec ubiegłego miesiąca Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaktualizowało status ostrzeżenia dla podróżujących do Turcji.
- W związku z działaniami zbrojnymi na pograniczu turecko-syryjskim oraz turecko-irackim i niestabilną sytuacją również w innych rejonach południowo-wschodniej Turcji, Ministerstwo Spraw Zagranicznych stanowczo zaleca obywatelom polskim powstrzymanie się od podróży w te regiony kraju, osobom tam przebywającym czasowo rozważenie ich opuszczenia, a mieszkającym na stałe zachowanie szczególnej ostrożności - przekazało Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Sytuacja bezpieczeństwa w pozostałych regionach Turcji nie uległa zasadniczej zmianie, nadal jest to kraj przyjazny turystom, w którym jednak nie można wykluczyć zagrożenia atakami terrorystycznymi. Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaleca zachowanie ostrożności podczas pobytu w większych aglomeracjach miejskich i skupiskach turystycznych oraz unikanie wszelkich zgromadzeń w miejscach publicznych, jak również ścisłe stosowanie się do zaleceń władz tureckich i organizatorów pobytów turystycznych.

Pracownicy „Biedronki” nie chcą pracować w niedziele

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie