Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Nowoczesne perony i dworce za 350 mln zł świecą pustkami

Janusz Strzelczyk
arc.
Tory wyremontowane, perony odnowione, tylko pociągi lokalne nie wróciły na szlak. I w tym roku na pewno na tę trasę nie wrócą.

W poniedziałek na dworcu Częstochowa Stradom oficjalnie fetowano zakończenie remontu szlaku kolejowego Stradom-Fosowskie. Po remoncie tą trasą mkną pociągi Pendolino. Na fetę zaproszono wójtów gmin leżących przy tej trasie.

Oni akurat nie mieli powodów do radości, bo np. w Herbach, Lublińcu Pendolino się nie zatrzymuje.

A pociągów lokalnych też nie ma, od czasu, gdy Koleje Śląskie wycofały się z obsługi tej trasy.

- Dla nas to jest sytuacja kompletnie niezrozumiała - mówi Roman Banduch, wójt gminy Herby. - Mamy nowe perony, ale nie mamy pociągów.

I niestety - jak udało się nam dowiedzieć - pociągi lokalne na tę trasę szybko nie wrócą.

- W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy, tj. 2014/2015, uruchomienie połączenia Częstochowa-Lubliniec nie jest możliwie - informuje Witold Trólka z Biura Prasowego Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który jest właścicielem Kolei Śląskich. Jeśli już miałyby na tę trasę wrócić pociągi regionalne, to tylko na dłuższej trasie: Częstochowa-Lubliniec-Opole. W styczniu rozpoczęły się rozmowy na ten temat urzędów marszałkowskich katowickiego i opolskiego. Kiedy samorządy mogą się dogadać? Najwcześniej w przyszłym roku!

Na remont trasy Częstochowa Stradom-Fosowskie wydano ponad 350 mln zł. We wszystkich miejscowościach, położonych przy wyremontowanym za tak dużo pieniędzy szlaku, odnowiono perony. Tyle że są one na razie puste.

Kiedy likwidowano połączenia kolejowe na tym szlaku, kolejarze tłumaczyli, że nie będą wozić powietrza, bo pasażerów nie ma. Nie było, bo pociąg jechał 10 km na godzinę po zdezelowanych torach. Kursy zawieszano, wprowadzano zastępczą komunikację autobusową. Wreszcie w lukę weszły prywatne busy, autobusy PKS. Ale teraz pociągiem z Częstochowy do Lublińca można dojechać w 25 minut. Autobus jedzie dwa razy dłużej. Analiza obecnego rozkładu jazdy na tej trasie wskazuje, że na odcinku Częstochowa-Lubliniec mogłoby kursować do kilkunastu pociągów regionalnych w ciągu dnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!