Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy klient może oddać w sklepie towar, który okazał się zawodny?

Beata Sypuła
Jeśli nie ma przymierzalni, jest kłopot ze zwrotem towaru
Jeśli nie ma przymierzalni, jest kłopot ze zwrotem towaru Robert Szwedowski
W Biedronce lub Lidlu kupisz już nie tylko parówki, napoje lub chleb. Dyskonty, z reguły oferujące niższe ceny, rozszerzają swoją ofertę o produkty AGD i odzież. Tylko gdzie sprawdzić lampki na choinkę - jeśli w takich sklepach nie ma stanowiska do podpięcia sprzętu? Albo - jak przymierzyć bluzkę, skoro w sklepie brakuje przymierzalni? I co wtedy ze zwrotem wadliwego towaru?

Kiedy klientka Lidla w Sosnowcu zobaczyła odzież w atrakcyjnej cenie - nie zastanawiała się, czy kupić. W domu okazało się, że bluzka jest za mała. Wróciła do sklepu - ale bluzki w jej rozmiarze nie było.

- Nie miałam gdzie jej przymierzyć, bo w sklepie nie ma przymierzalni - wyjaśniała potem ekspedientce Lidla. - Musiałam więc najpierw ją kupić, a dopiero potem przymierzyć w domu. Nie pasowała, więc dlaczego odmawia mi się przyjęcia zwrotu towaru? - pytała.

Zgodnie z przepisami, zaproponowano jej wybór innej bluzki, ale takiej nie było. Została więc z nietrafionym towarem w ręce, choć nie musiało tak być.

- W przypadku zakupu odzieży w sklepach, w których nie ma przymierzalni, domagajmy się od sprzedawcy zapewnienia na piśmie, że jest możliwość wymiany kupionej odzieży lub zwrotu gotówki - radzi Witold Gaza, wiceprezes Federacji Konsumentów z Bytomia.

Podobne pytania stawiamy wtedy, gdy kupujemy sprzęt elektryczny, np. w Biedronce: czajniki, lokówki, żelazka, radia. Tam nie ma stoiska, na którym można sprawdzić, czy sprzęt jest sprawny. Przychodzimy do domu i kłopot: czajnik nie grzeje. Co wtedy?

- Każdy konsument ma prawo sprawdzić, czy kupiony sprzęt AGD i RTV działa - przypomina wiceprezes Gaza. - Gdy nie ma takiego miejsca do sprawdzenia, też trzeba żądać od sprzedawcy zobowiązania na piśmie, że istnieje możliwość wymiany sprzętu na nowy, zgodny z zawartą u-mową kupna. Daje nam takie prawo ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 r. art. 3 pkt. 3.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*ZOBACZ CZEGO NIE KUPOWAĆ KOBIECIE POD CHOINKĘ. LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW
*LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW POD CHOINKĘ DLA MĘŻCZYZNY. ZOBACZ
*GYSZYNKI DO KOŻDEGO ŚLONZOKA - TO KUP HANYSOWI
*NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - PORADNIK DZ [ZDJĘCIA I CENY] - ZOBACZ KONIECZNIE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


SPORTOWY TYDZIEŃ W NM: Najdrożsi piłkarze śląskich klubów [RANKING]
Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego, wyjaśnia, że w przypadku towaru z wadami mamy dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji producenta i oddanie aparatu do wskazanego serwisu gwarancyjnego lub napisanie reklamacji do sprzedawcy.

- Możemy to zrobić w ciągu dwóch lat od zakupu, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady - mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Joanna Kruz, rzeczniczka U-rzędu Kontroli Skarbowej w Katowicach przypomina, że musimy jednak udowodnić dokonanie zakupu właśnie w tym sklepie. - Od kilku lat uczulamy klientów, że zabieranie paragonu jest bardzo ważne. Można bowiem użyć go w przypadku reklamacji - dodaje Joanna Kruz.

Oddają gotówkę

Paweł Tymiński, rzecznik sieci Biedronka - spółki Jeronimo Martins

W większości nasza oferta to produkty spożywcze. Wprowadzamy jednak od czasu do czasu inny towar spoza tej kategorii. Sprzęt AGD, w tym czajnik elektryczny, jest właśnie z kategorii non-food [artykuł nieżywnościowy - przyp. red.]. Nie we wszystkich sklepach, nawet handlujących na co dzień takim towarem, urządzono punkt obsługi klienta z kontaktem, gdzie można sprawdzić, czy dany artykuł jest sprawny.

A nawet jeśli takie stanowiska urządzono, to przecież trudno sprawdzić np. działanie pralki. Dlatego kierujemy się przepisami i zdrowym rozsądkiem. Wadliwy towar można wymienić na sprawny, a jeśli dany asortyment nie jest już w sklepie dostępny - klient ma prawo do zwrotu gotówki.

Oczywiście, prosimy wówczas klientów o paragon będący dowodem zakupu. Jeśli więc klientka już w domu stwierdzi, że lokówka lub żarówka nie działa - może wymienić ją na inny egzemplarz, a w razie braku takiego asortymentu w sklepie, otrzyma zwrot pieniędzy. W ramach obowiązujących przepisów udzielamy na taki sprzęt 2-letniej gwarancji.

Paragon nieczytelny po 2 latach

Klienci powinni zachować ważne paragony nieraz przez długie miesiące. Tymczasem wydruki na nich stają się nieczytelne po kilku tygodniach. To samo dotyczy nietrwałego druku na fakturach: niektóre stają się trudne do odczytania po kilku miesiącach. Dlatego klienci sklepów wypracowali własne metody przechowywania tych dokumentów:
- trzeba wsunąć paragon np. do torebki celofanowej i włożyć ją między książki, czyli bez dostępu powietrza,
- przetrzymujemy je też opakowane w woreczki foliowe w lodówce; muszą być szczelne, inaczej wilgoć rozmyje druk,
- bardziej przezorni wykonują ksero paragonu albo faktury, bo są one trwalsze niż wydruk z kasy.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*ZOBACZ CZEGO NIE KUPOWAĆ KOBIECIE POD CHOINKĘ. LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW
*LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW POD CHOINKĘ DLA MĘŻCZYZNY. ZOBACZ
*GYSZYNKI DO KOŻDEGO ŚLONZOKA - TO KUP HANYSOWI
*NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - PORADNIK DZ [ZDJĘCIA I CENY] - ZOBACZ KONIECZNIE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


SPORTOWY TYDZIEŃ W NM: Najdrożsi piłkarze śląskich klubów [RANKING]

Nie robimy żadnych problemów

Anna Biskup, Lidl Polska Sklepy Spożywcze Sp. z o.o. sp.k.:

W przypadku chęci wymiany towaru, kierujemy się zadowoleniem klienta i sprawa rozpatrywana jest - w miarę możliwości - na jego korzyść. Klient, który kupił odzież w nieodpowiednim rozmiarze i zgłosił się do sklepu w terminie 1-2 dni od zakupu, ma możliwość wymiany produktu na taki we właściwym rozmiarze. Oczywiście, odzież musi posiadać oryginalne opakowanie i nie może nosić śladów użytkowania.

W przypadku braku pożądanego rozmiaru w danym sklepie, sprawdzana jest dostępność tego konkretnego produktu w pobliskich sklepach Lidl. Wówczas towar może zostać sprowadzony specjalnie na prośbę klienta.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*ZOBACZ CZEGO NIE KUPOWAĆ KOBIECIE POD CHOINKĘ. LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW
*LISTA NAJGORSZYCH PREZENTÓW POD CHOINKĘ DLA MĘŻCZYZNY. ZOBACZ
*GYSZYNKI DO KOŻDEGO ŚLONZOKA - TO KUP HANYSOWI
*NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - PORADNIK DZ [ZDJĘCIA I CENY] - ZOBACZ KONIECZNIE
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


SPORTOWY TYDZIEŃ W NM: Najdrożsi piłkarze śląskich klubów [RANKING]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!