Dąbrowa Górnicza. Budują nowe drogi, tunele, ronda i centrum przesiadkowe. Całe miasto się zmienia. Sami zobaczcie!

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak wygląda dziś przebudowa Dąbrowy Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa całego układu drogowego, centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym oraz tuneli pod torami kolejowymi. Aura okazała się raczej łaskawa, więc prace postępują sprawnie, co widać na zdjęciach.

Szybki przejazd tunelem pod torami, ominięcie centrum nową drogą, która powstaje za Hutą Bankową, łatwy dostęp do autobusów i pociągów z centrum przesiadkowego. Taki ma być efekt inwestycji, która toczy się właśnie w śródmieściu. Prace prowadzone są z zewnętrznym dofinansowaniem.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 roku. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

Obecnie prace trwają m.in. na ulicy Kolejowej, widać także wyraźnie na zdjęciach wytyczony ślad nowej obwodnicy śródmieścia, która poprowadzona zostanie od Powiatowego Urzędu Pracy aż do nowego centrum przesiadkowego i odnowionego dworca PKP w rejonie ulicy Kościuszki i Limanowskiego. Wykonawca całej inwestycji przekopuje się również pod torami kolejowymi. Wyraźnie widać już tunel dla pieszych i pasażerów przy dworcu kolejowym. Drugi, podobny, pieszo-rowerowy, powstaje nieco dalej, jako przedłużenie ulicy Konopnickiej, gdzie zamknięty zostanie docelowo przejazd drogowy. A tamtędy będą mogli w stronę jeziora Pogoria poruszać się pod torowiskiem kolejowym właśnie piesi oraz rowerzyści. Kierowcy pojadą natomiast całkiem nowym tunelem. Ten z kolei powstanie jako przedłużenie ulicy Kościuszki i poprowadzi pod torami kolejowym w kierunku ulicy Limanowskiego oraz Robotniczej.

Prace w rejonie przejazdu przy ul. Konopnickiej mają potrwać do połowy maja 2021 roku. Po ich zakończeniu przywrócony zostanie normalny ruch. Obecnie kierowcy, którzy chcą przejechać przez tory, muszą korzystać z objazdów. Objazd do ulic Konopnickiej i Limanowskiego prowadzony został ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. Objazd w kierunku ul. Królowej Jadwigi prowadzony jest analogicznie w drugą stronę.

Nie przeocz

To będzie całkiem inny układ drogowy w całym mieście

Inwestycja, która zmieni i ułatwi sposób poruszania się po Dąbrowie Górniczej realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł.

W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Zobacz koniecznie

Za 229 mln zł zadanie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.

W grudniu wyburzony został stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec będzie funkcjonował w budynku przy torach, który wyremontuje PKP S.A. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Od 1 maja 2021 r. pojawią się nowe, unijne etykiety na oponach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie