Dowiedzione, nauczone

Materiał informacyjny Politechniki Śląskiej
Politechnika Śląska realizuje cykl sześciu interaktywnych wykładów naukowych online, przeznaczonych dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Ich tematyka związana jest z zagadnieniami naukowymi, którymi nasi naukowcy zajmują się w ramach Priorytetowych Obszarów Badawczych Uczelni. Wykłady są częścią projektu, który otrzymał dofinansowanie w ramach Metropolitalnego Funduszu Wspierania Nauki GZM.

Przedmiotem projektu pt. „Dowiedzione, nauczone – cykl sześciu interaktywnych wykładów naukowych połączonych z transmisją on-line”, jest organizacja i produkcja wykładów naukowych w wersji hybrydowej, w których udział możliwy będzie zarówno zdalnie jak i stacjonarnie. Wykłady są praktyczną nauką poruszanych w nich tematów, koncentrują się na tematyce rozwijanej w 6.

  • Priorytetowych Obszarach Badawczych:
  • Onkologia obliczeniowa i spersonalizowana medycyna
  • Sztuczna inteligencja i przetwarzanie danych
  • Materiały przyszłości
  • Inteligentne miasta, mobilność przyszłości
  • Automatyzacja procesów i Przemysł 4.0
  • Ochrona klimatu i środowiska, nowoczesna energetyka

Cykl rozpoczął wykład prowadzony przez dra. hab. inż. Pawła Kasprowskiego, prof. PŚ, który jest koordynatorem POB 2 Sztuczna Inteligencja i Przetwarzanie Danych. Tematem zajęć było wprowadzenie do uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Kolejny wykład pt.: "Geniusz Gaussa, czyli o rozkładzie normalnym słów kilka" przeprowadziły dr inż. Joanna Żyła oraz dr. inż. Justyna Mika z Katedry Inżynierii i Analizy Eksploracyjnej Danych Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej. Opowiedziały o zastosowaniu metod statystycznych do lepszego diagnozowania i leczenia chorób. Swoje badania realizują w ramach POB 1 Onkologia obliczeniowa i spersonalizowana medycyna. Z kolei naukowcy realizujący badania w ramach POB 6 Ochrona klimatu i środowiska, nowoczesna energetyka pokazali uczniom to, co niewidoczne. Dr hab. inż. Edyta Kudlek, dr inż. Katarzyna Moraczewska-Majkut oraz dr inż. Witold Nocoń z Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej opowiedzieli o makro zagrożeniach jakie niosą ze sobą mikrocząsteczki oraz o tym, w jaki sposób mikroplastik przenika do wody i jak go unikać.

– Interesuję się ekologią i sprawami związanymi ze środowiskiem, bardzo podobały mi się zajęcia, szczególnie to, że mogliśmy obserwować doświadczenia, można było fizycznie czegoś dotknąć, coś przelać – powiedziała Zuzanna Nych, uczennica Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach, która wzięła udział w transmisji wykładu. – Mi również bardzo się podobało – dodała Karolina Tymrakiewicz, koleżanka ze szkoły, – to było fascynujące zobaczyć tyle zanieczyszczeń nie przypuszczałam, że to możliwe.

Naukowcy reprezentujący POB4 Inteligentne miasta, mobilność przyszłości przeprowadzili zajęcia z związane z tematyką prowadzenia ruchu kolejowego. Dr inż. Szymon Surma i mgr inż. Jerzy Łukasik z Katedry Transportu Kolejowego Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej w nowoczesnej pracowni przedstawili zagadnienia obejmujące sygnalizację kolejową, pracę dyżurnych ruchu pracujących w lokalnych centrach sterowania oraz prowadzenie pociągu w oparciu o zasady obowiązujące na kolei.

Dr inż. hab. Anna Timofiejczuk, prof. PŚ, dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego oraz koordynator POB 5 Automatyzacja procesów i Przemysł 4.0 wspólnie z dr hab. inż. Damianem Gąsiorkiem, prof. PŚ, prodziekanem ds. Współpracy i Rozwoju oraz dr inż. Arturem Pollakiem, prezesem zarządu Apa Group scharakteryzowali wszystkie rewolucje przemysłowych i prezentując nowoczesne Centrum Testowania Technologii Przemysłu 4.0 opowiedzieli o najnowocześniejszych technologiach stosowanych w przemyśle. Cykl zamknęła lekcja o materiałach przyszłości prowadzona przez dr inż. Agnieszkę Nowak z Laboratorium Nanotechnologii i Technologii Materiałowych oraz dr hab. inż. Janusza Mazurkiewicza, prof. PŚ z Katedry Materiałów Inżynierskich i Biomedycznych Wydziału Mechanicznego Technologicznego. Uczniowie przeprowadzili badania wytrzymałościowe materiałów kompozytowych opracowanych i przygotowanych w czasie warsztatów, dowiedzieli się jak wytwarza się nanowłókna i zobaczyli struktury nanomateriałów i ułożenie atomów powiększone ponad 15 mln razy.

– Politechnika Śląska nie tylko kształci, ale także kreuje rozwiązania mające realny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo naszego regionu, dlatego cieszą mnie takie inicjatywy jak ten projekt, który promuje potencjał naukowy naszej Uczelni – powiedział dr hab. inż. Tomasz Trawiński, prof. PŚ, prorektor ds. Infrastruktury i Promocji. – Współpraca z samorządem ma kluczowe znaczenie dla naszych działań, także po to, by wspólnie zidentyfikować potrzeby społeczności lokalnych i na nie odpowiadać. Dziękuję wszystkim za zaangażowanie w realizację projektu – dodał prorektor.

Głównym celem organizacji interaktywnych wykładów naukowych jest popularyzacja wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych prowadzenia badań naukowych jako koniecznego warunku rozwoju innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy oraz uświadomienie korzyści wynikających z odbycia studiów na kierunkach technicznych.

Transmisje wszystkich wykładów są dostępne na kanale YouTube Politechniki Śląskiej.

Projekt „Dowiedzione, nauczone – cykl sześciu interaktywnych wykładów naukowych połączonych z transmisją on-line” został dofinansowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki w latach 2022-2024”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!