Oficjalne rozpoczęcie inwestycji odbyło się 10 października 2022 roku na bielskim węźle Suchy Potok, w pobliżu tzw. zakrętu idiotów, gdzie rocznie dochodzi do kilkudziesięciu wypadków. Dzięki tej inwestycji niebezpieczny zakręt, będący zmorą wielu kierowców, jest przebudowywany.
- Ta inwestycja jest bardzo ważna z punktu widzenia strategicznego. Łączy Słowację z Morzem Bałtyckim, łączy Bielsko-Białą z resztą województwa śląskiego, ale jest to również droga przyjaźni pomiędzy województwem śląskim a małopolskim - mówił podczas rozpoczęcia inwestycji minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Droga ekspresowa S1 to drogowy kręgosłup województwa śląskiego
Faktycznie budowa tego odcinka drogi ekspresowej S1 to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w województwie śląskim. To droga bardzo ważna dla wszystkich jadących w kierunku południowym do granicy w Zwardoniu. Taki drogowy kręgosłup województwa śląskiego, który łączy się z autostradą A1 na węźle w Pyrzowicach.
- Odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S1, który jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI (zgodnie z wykazem sieci europejskiej TEN-T) łączącego kraje nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Na terenie Polski w VI korytarzu przebiega między innymi trasa drogowa: autostrada A1 – droga ekspresowa S1 (na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń do 04.08.2016 r. funkcjonująca jako S69). Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA dodaje, że budowa drogi ekspresowej ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji.
Bardzo ważne 12 kilometrów drogi ekspresowej S1
Wykonawcą odcinka S1 Dankowice – Suchy Potok o długości 12 km jest konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł.
Zadaniem wykonawcy jest budowa m.in. dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwóch węzłów drogowych, a także dróg obsługujących tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Prace powinny się zakończyć przyszłym roku.
Przypomnijmy, że wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości około 40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł.
Przypomnijmy, że droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z południową granicą Polski i słowacką autostradą D3. Docelowo trasa ta będzie mieć długość 135 km.
Nie przeocz
- Zabrze przed II wojną światową. Tak wyglądało miasto! Robi wrażenie? ZDJĘCIA
- Bajki dzieciństwa według sztucznej inteligencji. Zobaczcie jak wyglądają postacie!
- Katowice w latach 90. z lotu ptaka. Tak wyglądał krajobraz miasta ponad 30 lat temu
- Sen o amerykańskim kapitanie, czyli jak czeladzianka straciła górę pieniędzy
Musisz to wiedzieć
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?