Elektrobusem z dworca PKP na pszczyński rynek? Plan ambitny, ale do zrealizowania.
Władze chcą, aby miasto było obsługiwane przez specjalną ekologiczną linię. Na początek tylko pilotażową, a później, kto wie... Być może z miasta, które obecnie w ogóle nie ma lokalnej komunikacji, Pszczyna stanie się wzorem dla innych, jeśli chodzi o jej rozwój. Możliwe, że już w przyszłym roku na ulice miasta wyjedzie pierwszy elektrobus. Wszystko zależy od kosztów eksploatacji.
- Kilka firm zaproponowało nam, że w zamian za udostępnienie takiej linii w Pszczynie, zobowiążą się do jej obsługiwania - mówi Dariusz Skrobol, burmistrz Pszczyny. Zaznacza, że projekt pionierski. Dlatego dotychczas na testy takich autobusów zdecydowało się niewiele samorządów. Jak powiedziała nam Anna Koteras, rzeczniczka KZK GOP w aglomeracji jak na razie takich planów nie ma. - Rozwiązanie jest na tak wstępnym etapie, że wszelkie deklaracje, byłyby jeszcze przedwczesne - tłumaczy rzeczniczka. - Trzeba pamiętać, że takie pojazdy mają różnego rodzaju ograniczenia wynikające z technologii np. konieczność ładowania na początku i końcu trasy.
W Pszcznie linia byłaby wewnętrzna i ograniczała się do granic administracyjnych miasta z racji na krótki elektrobusów, który wynosi maksymalnie 200 km na jednym ładowaniu. - Od dłuższego czasu pracujemy nad rozwiązaniami, które pozwolą stworzyć sprawną komunikację, ponieważ jej brak to poważny problem. Elektrobus miałby sens - dodaje burmistrz.
W naszym województwie testy elektrobusów ma już za sobą Jaworzno. Jak mówi Tomasz Wilgos, rzecznik prasowy PKM Jaworzno na plus elektrobusów przemawia ich cicha praca i ekologia . - Nie emituje spalin, wyróżnia się też nowoczesnym designem - wskazuje. O regularnych liniach nikt jeszcze jednak na poważnie nie myśli.
Rozmowa z Markiem Garncarczykiem, rzecznikiem prasowym MPK w Krakowie.
Elektrobusy w Krakowie były testowane, ale nie zdecydowaliście się na ich zakup . Dlaczego?
Plany zakupu zostały odłożone w czasie, nie mogę powiedzieć na kiedy, ale okres testowy był zbyt krótki, aby dobrze ocenić te pojazdy, porównać koszty paliwa . Nie wiemy też jakie będą koszty utrzymania. To wszystko musimy sprawdzić.
Co budzi największe wątpliwości przy zakupie elektrobusów w Krakowie?
Kwestia zasięgu to spory problem. Zwykły autobus na jednym tankowaniu pokonuje 300-400 km, w przypadku elektrobusa jest to 200 km. W dodatku zasięg jest uzależniony od liczby pasażerów, czyli obciążenia. Chociaż mamy linie, na których te pojazdy mogłyby się sprawdzić.
A co najbardziej przemawia za ich zakupem?
Przede wszystkim chodzi o ekologię. Nie ma zanieczyszczeń, bo napęd pochodzi z baterii. Więc takie pojazdy wpisują się w ogólną strategię władz miasta, które walczą , żeby to powietrze było u nas jak najczystsze.
Rozmawiał: K. Świerkot
*PREZENTY NA DZIEŃ KOBIET 2014 - NAJLEPSZE POMYSŁY
*PIĘKNE DZIEWCZYNY CHCĄ BYĆ MISS POLONIA - ZDJĘCIA Z CASTINGU W KATOWICACH
*TVP ABC I TV TRWAM NA MULTIPLEKSIE. Jak odbierać, jak przeprogramować dekoder?
*GALA NIEGRZECZNI - DODA POBIŁA SIĘ Z SZULIM - NOWE FAKTY i ZDJĘCIA
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?