Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Galerie zaczynają świecić pustkami. Bez nowych pomysłów czekają je ciężkie czasy

Katarzyna Domagała
arc
"Otwarcie już wkrótce", "Tu powstaje nowy sklep". Klienci więc czekają, liczą, zacierają ręce na myśl o promocjach i nowościach. Problem w tym, że w galeriach handlowych naszego regionu, chętnych do wynajmu powierzchni handlowych brak. Napisy zasłaniające wejścia do nieczynnych sklepów to często tylko chwyt marketingowy, który nie ma potwierdzenia w rzeczywistości. Mniejszy wybór sklepów oznacza mniej klientów, a to m.in. ich liczba przyciąga najemców. Czy można już mówić, że zawisły nad nimi czarne chmury...

- To może zbyt dużo powiedziane, jednak niewątpliwie konkurencja wzrosła (w zeszłym roku w Śląskiem oddano do użytku 43 tys. mkw. powierzchni handlowych w nowych lub rozbudowanych centrach - przyp. red.). Do tego my, klienci, staliśmy się bardziej wymagający - przyznaje dr Małgorzata Twardzik z Katedry Gospodarki Przestrzennej UE w Katowicach, która przygotowuje pracę habilitacyjną na temat funkcjonowania galerii handlowych w Śląskiem. Jej zdaniem jedynie największe galerie handlowe nie mają większego problemu ze znalezieniem najemców.

Puste miejsca, które są namacalnym dowodem faktu, że sklep ma problemy, znajdziemy w większości galerii, które powstały przed laty. Wybudowano je bez konceptu, nigdy nie przeszły gruntownej przebudowy, są źle zarządzane, najemcy dobierani są chaotycznie, a dojazd do nich jest niczym labirynt. Znajdują się zazwyczaj w mniejszych miastach.

ZOBACZ 10 NAJWIĘKSZYCH GALERII HANDLOWYCH W POLSCE

Na portalu galeriehandlowe.pl ogłoszenia o wolnej lub do odstąpienia powierzchni handlowej zamieściły galerie z pięciu miast w Śląskiem: Starej Kablowni w Czechowicach-Dziedzicach, M1 w Czeladzi, CH Fashion House w Sosnowcu, City Point w Tychach i M1 w Bytomiu. Ale to nie wszystko. Wystarczy wejść np. do Centrum Handlowego Sosnowiec, które w 2001 roku zostało otwarte przy DK 86 (jednej z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce), by zobaczyć, że w świecie hipermarketów dzieje się coś złego. Na 23 lokale do wynajęcia 9 jest wolnych.

- Nie ma się co dziwić, ludzi coraz mniej przychodzi, towaru nie ma kto kupować - odpowiada zapytana o puste pomieszczenia pracownica jednego z czynnych sklepów.

- Prowadzimy rozmowy z potencjalnymi najemcami - podkreśla Sylwia Surman, zastępca dyrektora handlowego Apsys Polska, który prowadzi Centrum Handlowe Sosnowiec. I jak dodaje, najemcy muszą mieć czas, by podjąć decyzję o wynajmie powierzchni.

Może więc szykuje się wielki powrót sklepów na główne ulice miast? Czynsz jest tam niższy, nieraz nawet o ok. 50 proc., nie trzeba dostosowywać godzin pracy do godzin otwarcia galerii, a przez okna można popatrzeć na niebo.

- Nie sądzę, że może dojść do takich zmian. Nadal jesteśmy na etapie, w którym sklepy wchodzą do centrów handlowych. I to do nich najchętniej przyjeżdżają klienci - podkreśla Joanna Mroczek, szefowa Działu Badań i Doradztwa CBRE, firmy, która analizuje rynek nieruchomości wielkopowierzchniowych.

Że istnieje życie handlowe poza galeriami, może świadczyć przykład sklepu Lavard, który funkcjonował w rybnickim Focus Mall. Gdy wręczono mu wypowiedzenie umowy, ten salon odzieży męskiej musiał szukać nowej lokalizacji. I znalazł, na rynku, dosłownie kilkanaście metrów od wejścia do Focus Mall i w pobliżu drugiego centrum handlowego Plaza.
- Myśleliśmy, że będziemy mieć problemy, jednak kiedy udało się znaleźć lokal, wrócili stali klienci i co ważniejsze, pojawili się nowi, którzy za galeriami nie przepadają - mówi Dorota Piecha, kierowniczka sklepu. Nie ukrywa, że na rynku są też lepsze warunki finansowe.

Tymczasem opinie ekspertów są jednoznaczne: jeśli galerie będą chciały przetrwać trudny czas, muszą przygotować się na zmiany. I to duże!

- Najważniejsze, by centra handlowe skończyły z oferowaniem towarów na zasadzie "miszmasz", muszą znaleźć swoją niszę - mówi Joanna Mroczek. - Dostosować się do potrzeb ludzi mieszkających wokół, np. skupić się na tańszych lub ekskluzywnych towarach czy oferować lepszą modę - dodaje.

- Muszą mieć pomysł na siebie, być różnorodnymi - podsumowuje dr Małgorzata Twardzik. - Bez tego czekają je ciężkie czasy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty