nasz ocena ****
Wielka Brytania, 2009, thriller
reż. Daniel Barber, wyst. Michael Caine, Emily Mortimer, David Bradley, dyst. Monolith Film
Harry Brown ma ponad 70. lat. Mieszka w niewielkim mieszkanku w blokowisku gdzieś na przedmieściach. Jego żona powoli umiera w szpitalu, a Leonard, przyjaciel z którym co wieczór gra w szachy w pubie, mieszka kilka klatek dalej.
Blokowiskiem rządzi grupa wyrostków z pistoletami wetkniętymi za pasek: terroryzują ludzi, ćpają i dilują. Swoją "bazą" uczynili przejście podziemne pod autostradą - jedyny łącznik z miastem.
Kilka dni po śmierci żony, Leonard zostaje zakatowany przez wyrostków. Wiadomo, kto jest sprawcą, ale policja jest bezradna: młodociani oprawcy śmieją się lub obrzucają obelgami. Niedługo potem także Harry zostaje zaatakowany, gdy wraca z pubu. Pomaga mu doświadczenie zdobyte podczas służby w Irlandii Północnej: napastnik ginie...
To jest bardzo mocne kino, poruszające swym okrutnym realizmem. Bezmyślna przemoc, narkotyki, seks są tu normą i rozrywką zarazem. Bo ten świat jest szary, ponury i chory. Dla Harry’ego, Leonarda i im podobnych nie ma już miejsca.
Harry rusza do walki (powoli, bo jest już stary i ma rozedmę płuc) ale wie, że ma niewielkie szanse. Chce pomścić przyjaciela i tylko fakt, że nikt nie widzi w nim zagrożenia, daje mu niewielką przewagę. No i stare nawyki (pamiętacie: Irlandia, a w domyśle - zwalczanie IRA).
Debiutujący reżyser Daniel Barber doskonale połączył świeże spojrzenie ze starym tematem. A Michael Caine udowodnił, że dobrego aktora czas właściwie się nie ima.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?