Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ilu kibiców ogląda transmisje z I ligi? Liczby nie są oszałamiające RAPORT

Rafał Musioł
Rafał Musioł
Polsat traci prawa do I ligi na rzecz TVP.
Polsat traci prawa do I ligi na rzecz TVP. Rafał Musioł
W raporcie „Finansowa 1. Liga 2022/23” przygotowanym przez Grant Thornton we współpracy z Pierwszą Ligą Piłkarską znalazły się między innymi dane dotyczące oglądalności transmisji telewizyjnych.

Liczby widzów zasiadających przed telewizorami mogą zaskakiwać i to zdecydowanie in minus. Tylko dwa mecze przekroczyły barierę 200.000 osób, a miejsce w TOP-20 zagwarantowało zaledwie 110,5 tysiąca oglądających.

Dwa wspomniane przypadki to finał baraży Bruk-Bet Termalica Nieciecza - Puszcza Niepołomice (236.034 widzów) oraz hitowe starcie ŁKS Łódź - Wisła Kraków (218.511). Podium uzupełniło spotkanie Ruch Chorzów - Wisła Kraków (162.073), które wyprzedziło Multiligę z ostatniej kolejki (159.740). W sumie w TOP-20 najczęściej pojawiają się Wisła (9 razy: 6 razy jako gospodarzy/3 razy jako gość), Ruch (7 razy: 6/1) i ŁKS (4 razy: 3/1). Czternaście z tych spotkań pokazał Polsat Sport, pięć Polsat Sport Extra i jedno Polsat Sport News.

Polsat za prawa do pokazywania Fortuna 1. Ligi płacił za każdy sezon 10 mln zł (tyle samo za Puchar Polski, który również przejmuje TVP). W sumie każdy klub zaplecza elity zarabiał z tego źródła 500.000 zł, a dodając do tego sponsorski kawałek tortu od PLP w sumie suma ta rosła do około miliona. Nowa umowa będzie korzystniejsza, ale szczegóły nie są jeszcze jasne, bo system podziału środków jest wciąż negocjowany. Niewykluczone, że zamiast równego podziału zostanie zastosowany wariant podobny do ekstraklasowego, gdzie część puli stanowić będzie premię za zajęcie konkrentnego miejsca w tabeli. Według wstępnych szacunków wpływy do ka-żdego z klubów powinny wzrosnąć przynajmniej o jedną trzecią, czyli kolejne pół miliona zł.

Czy dla TVP to opłacalny interes? Z pewnością - ze względu na zasięgi oglądalności - liczba widzów wyraźnie wzrośnie. Plany transmisyjne też są bogate. W każdej kolejce obejmują one wszystkie dziewięć meczów. TVP Sport pokaże trzy z nich, regionalna stacja jedno i pięć w internecie oraz przez aplikację.

Transmisje telewizyjne mają niebagatelny wpływ na tak zwaną wartość mediową miast, w której liczy się każda ekspozycja w prasie, radiu i TV, w tym każdorazowe zbliżenie na koszulkę zawodnika. W poprzednim sezonie bezapelacyjnym zwycięzcą okazał się w tej kategorii Kraków. Wydarzenia z udziałem Wisły pokazano 164.515 razy, czyli 450 razy dziennie! Wartość takiej ekspozycji to 68.489.275. Drugie miejsce zajął Rzeszów (miał dwa zespoły) - 186.684 razy, czyli 36.220.687 zł, a trzecie Chorzów - 72.252 razy o wartości 26.373.905 zł. Na Ruchu skorzystały też Gliwice, które gościły Niebieskich - 2.905 razy i 362.682 zł, co dało im w zestawieniu ostatnie, ale jednak „bonusowe” miejsce.


PL_SOS_DZ_SPORT

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomeczowe wypowiedzi po meczu Włókniarz - Sparta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera