Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak reklamować towar kupiony w Chorwacji? [PORADNIK]

MOKR
Warto wiedzieć, jak reklamować towar kupiony za granicą
Warto wiedzieć, jak reklamować towar kupiony za granicą Bartłomiej Wutke
Chorwacja jest jednym z najbardziej popularnych kierunków letnich podróży Polaków. Co mamy jednak zrobić, jeśli po powrocie z wakacji okaże się, że biżuteria, którą kupiliśmy w Dubrowniku jest uszkodzona?

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) w Polsce przypomina, że od 1 lipca 2013 r. do sieci ECC-Net dołączyło centrum chorwackie. Jeżeli masz więc problem ze sprzedawcą z tego kraju możesz zgłosić się po bezpłatną pomoc do ECK, a Twoją sprawą zajmą się wspólnie konsultanci z Polski i Chorwacji.

O czym warto pamiętać, gdy chcemy zareklamować towar?

1. Czy konsument ma prawo wymienić lub zwrócić towar w przypadku gdy nie jest uszkodzony, a więc jest zgodny z umową?

Sprzedawcy nie mają żadnego obowiązku prawnego, aby zgodzić się na wymianę bądź zwrot, kiedy towar nie jest uszkodzony. Jednakże, zgodnie ze swoją dobrą wolą sprzedawca może przychylić się do prośby konsumenta i zezwolić na wymianę lub zwrot towaru.

2. Jeśli zakupiony towar jest wadliwy, jakie prawa przysługują konsumentowi?

Jeśli produkt jest wadliwy - w ciągu 2 lat od dnia zakupu - konsument może wybrać czy chce go naprawić lub wymienić na nowy, wolny od wad. Jeśli nie ma możliwości naprawy albo wymiany, wówczas przysługuje mu prawo do obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.

Jednak konsument może zażądać zwrotu pieniędzy tylko w ostateczności! Mianowicie, tylko gdy bezskutecznie próbował użyć jednego z trzech pozostałych środków (naprawa, wymiana, obniżenie ceny).

3. Czy przepisy określają czas, w którym konsument powinien złożyć skargę do sprzedawcy?

Zgodnie z właściwymi przepisami, w Chorwacji konsument powinien złożyć skargę w przeciągu 2 miesięcy od momentu zauważenia defektu towaru.

Bezpłatną pomocą służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Skargę do ECK można wysłać e-mailem ([email protected]) lub poprzez stronę www.konsument.gov.pl korzystając z formularza „Złóż skargę". W ECK od poniedziałku do piątku w godzinach 10 - 14 dyżuruje ekspert, który bezpłatnie udziela porad konsumentom w zakresie ich praw w UE (tel. +48 22 55 60 118).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!