Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice będą promowane jako miasto ogrodów

Justyna Przybytek
Billboardy na ulicach Katowic, owszem, są, ale promują... Łódź
Billboardy na ulicach Katowic, owszem, są, ale promują... Łódź Fot. Arkadiusz Gola
Białystok i Łódź ruszyły z promocyjną ofensywą w walce o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. Billboardy obu miast znalazły się na ulicach Katowic.

Pytanie, dlaczego oni mogą, a Katowice nie, padło podczas ostatniej sesji rady miasta. Co na to prezydent Piotr Uszok? - Nikt im nie zabroni. My będziemy się podobnie promować. Mamy czas - odpowiadał.

1,5 mln euro ma otrzymać miasto, które zdobędzie tytuł ESK 2016

Przypomnijmy, że pomysł, aby powalczyć o tytuł ESK w 2016 roku, prezydent Uszok ogłosił jeszcze we wrześniu. Jednak jak na razie w sprawie niewiele się dzieje. Owszem, powołano kilkunastoosobową Radę Programową ESK, ale gdy Katowice w najlepsze budują zaplecze biurokratyczne, inne miasta na dobre ruszyły z promocją.

Rywalizują między innymi Gdańsk, Wrocław, Warszawa, Poznań i Toruń. Większość samorządów wybrała już swoje logo ESK, uruchomiła specjalne witryny internetowe promujące najważniejsze miejskie wydarzenia kulturalne, prężnie działające biura ds. ESK i ma pomysł, na co stawiać, aby zwiększyć swoje szanse w walce o prestiż i 1,5 mln euro na promocję (to główna nagroda w konkursie).

- Wrocław już jest polską stolicą kultury. A co w sprawie ESK? Nie spieszymy się, mamy już logo, strona internetowa jest na ukończeniu. Trzy osoby z Wydziału Kultury zostały wydelegowane do zajmowania się tylko tym tematem. Docelowo będzie więcej - wyjaśnia Paweł Czuma, rzecznik prasowy UM we Wrocławiu. Czym Wrocław będzie się chwalił? - Mamy kilkadziesiąt imprez, od kultury offowej, po wyższą. Za dwa lata oddamy do użytku Narodowe Forum Muzyki. Lada dzień wykonawca wchodzi na plac budowy - wylicza Czuma.

A jak wygląda to w Katowicach? W magistracie dowiedzieliśmy się, że logo co prawda już jest, ale oficjalnie pokazane - czyli w błysku fleszy - będzie dopiero w przyszłym tygodniu. Podobno jest też hasło, jakie ma promować Katowice. Mówi się o dwóch: "Kopalnia kultury" i... "Miasto ogrodów".
Władzom Katowic też marzy się wielki obiekt dla opery. Chodzi o Teatr Wielki Opery i Baletu, jednak jak na razie w tej sprawie podjęto jedynie uchwałę intencyjną, a Piotr Uszok ocenił, że o rozpisaniu konkursu na koncepcję obiektu można mówić w perspektywie 2015 roku.

Wiadomo jeszcze, że na promocję Katowic w wyścigu o tytuł prezydent Piotr Uszok chce wydać w przyszłym kilka milionów, początkowo mowa była o 2 mln zł, teraz wspomina się nawet 4 mln zł.
- Pieniądze wydane na promocję ESK 2016 w Katowicach to pieniądze wyrzucone w błoto. Lepiej wydać je na stworzenie sceny w Pałacu Młodzieży. Niech młodzi mają się gdzie pobawić w teatr - komentuje aspiracje władz Katowic poseł Kazimierz Kutz. - Robienie przez Katowice szumu wokół własnych aspiracji to szczyt megalomanii. - dodaje.

Konkurs na ESK moderuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 r. mamy poznać trzech półfinalistów. Zwycięzca ma być znany rok później.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!