18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Katowice: Budowa fundamentów dworca PKP niemal na półmetku [ZDJĘCIA]

Justyna Przybytek
Arkadiusz Ławrywianiec
Na placu Szewczyka w Katowicach robota wre przed zimą. Jeśli temperatura spadnie poniżej minus 10 stopni Celsjusza, cześć prac trzeba będzie wstrzymać. Na razie tempo jest więc zawrotne - sprawdziliśmy w środę.

Przy budowie dworca kolejowego, podziemnego dworca autobusowego i galerii handlowej pracuje około 530 ludzi z 30 firm podwykonawczych (generalny wykonawca to Strabag). Jest też już pięć z 9 planowanych żurawi, największy z nich jest wysoki na 70 metrów.

CZTERY ŻURAWIE NA BUDOWIE DWORCA PKP W KATOWICACH - ZOBACZ ZDJĘCIA

Prace nie są etapowane, a prowadzone jednocześnie: w niektórych miejscach placu trwają ostatnie wykopy, w innych wylewany jest chudy beton, który następnie zostanie pokryty masą bentonitową, a na końcu płytą fundamentową. W sumie wylano około 11 tys. metrów sześc. betonu.

Najwięcej jednak dzieje się wzdłuż ulicy 3 Maja, tu gotowe są już stropy trzech podziemnych pięter galerii handlowej (na dwóch będą parkingi, na poziomie -1 sklepy) i budowa osiągnęła poziom ulicy. Od strony ulic Młyńskiej natomiast gotowe są stropy dwóch podziemnych poziomów i podłoga trzeciego, na którym będzie znajdował się podziemny dworzec autobusowy.

Sporo jest też jednak na budowie problemów: odchylają się ściany okolicznych kamienic i ściana szczelinowa. Ścianę w odpowiedniej pozycji utrzymuje 800 kotew gruntowych, z kolei 300 kotwic będzie utrzymywało wszystkie obiekty powstałe na pl. Szewczyka. Strabag prowadzi ciągły monitoring odchyleń, jeśli takie nastąpi w danym miejscu zmieniana jest technologia robót,

WIĘCEJ O BUDOWIE DWORCA PKP W KATOWICACH NA DZIENNIKZACHODNI.PL

- Cały czas walczymy też z wodami gruntowymi, które będą pojawiały się do czasu, aż nie zostanie wykonana cała płyta fundamentowa - mówi Antoni Pomorski z Neinver Polska. - To najbardziej skomplikowana budowa prowadzona obecnie w Polsce - dodaje. Twierdzi, że inwestycja mimo problemów przebiega zgodnie z harmonogramem. - W maju 2012 r. rozpoczynamy odbiór dworca kolejowego, procedury potrwają około miesiąca - zapowiada.

Kiedy dworzec będzie już czynny w budowie nadal będzie Galeria Katowicka, która oddana do użytku zostanie w 2013 r.. Koszt inwestycji to ok. 1 mld zł.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

Nagie ciała ozdobione dziełami sztuki - finał mistrzostw bodypaintingu
Zmiana opon na zimówki to obowiązek NOWA USTAWA

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


Ciekawostka! Jedno z miast woj. śląskiego odbudowało swoje średniowieczne mury! [ZDJĘCIA]
Mieszkańcy kontra górnicy - wojna w Bytomiu o fedrowanie. KTO MA RACJĘ?

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
P
ZGADZAM SIE Z TOBA STOLICA SLASKA MUSI MIEC PORZADNY BANHOF I STADION STADION SLASKI KIEDY BEDZIESZ GOTOWY
...
... dobrze, ze zburzono stary i buduje sie nowy dworzec,
wlacznie z czescia podziemna.
Dodaj ogłoszenie