Kolej remontuje tory. By było lepiej, najpierw będzie gorzej

Michał Wroński
Rząd gwarantuje, że pieniądze na remonty torów się znajdą
Rząd gwarantuje, że pieniądze na remonty torów się znajdą Piotr Krzyżanowski/Polskapresse
Modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej (Zawiercie - Grodzisk Mazowiecki) oraz linii z Zabrza przez Katowice do Krakowa, a także udrożnienie "wąskich gardeł" na szlakach towarowych - oto najważniejsze zadania dla śląskich kolejarzy na najbliższe trzy lata.

W poniedziałek wieczorem rząd przyjął Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych. Dokument określa co i do kiedy należy zrobić, ile dane zadanie będzie kosztować oraz skąd wziąć pieniądze na jego realizację. Jak podkreślają urzędnicy z resortu infrastruktury, realizacja tego programu sprawi, że skróci się czas przejazdu pociągiem między największymi polskimi miastami, poprawi się bezpieczeństwo i komfort jazdy, a w efekcie osoby dotychczas preferujące podróże samochodem chętniej korzystać będą z usług kolei.

Poniedziałkowa decyzja Rady Ministrów to tak naprawdę potwierdzenie tego, co i tak się już dzieje - prace na CMK trwają od miesięcy, a remont linii ze Śląska do Krakowa rozpoczął się pod koniec października. Adrian Furgalski, ekspert z zespołu doradców gospodarczych TOR, wyjaśnia, że dokument był jednak potrzebny, aby minister finansów dał Polskim Liniom Kolejowym gwarancję na kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Innymi słowy, teraz prowadzący remonty kolejarze mogą być pewni, że z powodu braku pieniędzy nie będą musieli ich przerwać.

- Ten program i tak niedługo pewnie będzie zmieniany, bo na kolej wrócą pieniądze, które chciano przekazać drogowcom - prognozuje Furgalski.

Dokument nie pozostawia najmniejszych złudzeń odnośnie rychłej budowy linii łączącej miasta aglomeracji z lotniskiem w Pyrzowicach. Owa strategiczna dla regionu inwestycja pojawia się w programie tylko raz: tam, gdzie mowa jest o zadaniach, będących w fazie przygotowań. Sama budowa może natomiast trwać nawet do końca dekady! Jak bowiem wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PLK, inwestycja jest wpisana na listę rezerwową unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko na lata 2013-2020".

- Gdy będziemy mieli wszystkie konieczne dokumenty, to zadanie zostanie przesunięte na listę podstawową - twierdzi Dutkiewicz.

Tyle tylko, że nawet samo skompletowanie dokumentacji idzie kolejarzom bardzo opornie. Do tej pory nie zdobyli decyzji środowiskowej. W przyszłym tygodniu wydać im ją może Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, choć równie (a nawet bardziej) prawdopodobny jest scenariusz, że nakaże kolejarzom korektę złożonych dokumentów. Oni sami nie tracą jednak optymizmu.

- Przeprowadzony przez nas audyt wykazał, że przeprowadzenie prac przygotowawczych dla tej inwestycji jest w 100 procentach wykonalne - przekonuje Dutkiewicz.
* CZYTAJ KONIECZNIE:

Nagie ciała ozdobione dziełami sztuki - finał mistrzostw bodypaintingu
Zmiana opon na zimówki to obowiązek NOWA USTAWA

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


Ciekawostka! Jedno z miast woj. śląskiego odbudowało swoje średniowieczne mury! [ZDJĘCIA]
Mieszkańcy kontra górnicy - wojna w Bytomiu o fedrowanie. KTO MA RACJĘ?

Od grudnia przybędzie pociągów?

Już tylko miesiąc został do zmiany kolejowego rozkładu jazdy. Jak ustaliliśmy, przewoźnicy deklarują zwiększenie ilości połączeń na lokalnych trasach w województwie śląskim. I tak, Koleje Śląskie (obsługują linię Częstochowa - Gliwice, a w weekendy kursują też na trasie z aglomeracji do Wisły) chcą zamiast dotychczasowych 103 wypuszczać na tory 108 pociągów. Zwiększenie oferty zapowiada też Śląski Zakład Przewozów Regionalnych - dziś uruchamiają one 465 pociągów, po 10 grudnia ta liczba miałaby wzrosnąć do 486. Zapowiada się obiecująco, ale - jak zaznacza Witold Trólka z biura prasowego urzędu marszałkowskiego w Katowicach - Przewozy Regionalne nie dołączyły do tej obietnicy żadnej kalkulacji kosztów. Przypomnijmy zaś, że w tym roku ich działalność kosztowała ok. 150 mln złotych.

Do Balic pociągiem dojedziesz

Podczas gdy u nas temat połączenia kolejowego aglomeracji z lotniskiem w Pyrzowicach stanowi jedną wielką niewiadomą, w odległym o 75 kilometrów Krakowie już za 2 lata gotowa będzie nowa linia między dworcem głównym PKP a portem lotniczym w Balicach (obecnie ruch odbywa się tam tylko po jednej nitce torów). Realizacja tego zadania potwierdzona została w Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych. Na budowę linii Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przeznaczy ponad 230 milionów złotych z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W tym samym czasie za kwo-tę 192 mln zł w aglomeracji krakowskiej powstanie również zintegrowany system transportu zbiorowego.

A w Sosnowcu rozbierają tory

Pod koniec października rozpoczął się wreszcie remont na linii kolejowej z aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej do Krakowa. Dzięki inwestycji za 3 lata pod Wawel powinniśmy jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Na razie jednak musimy uzbroić się w cierpliwość, gdyż kolejarze rozpoczęli remont od... demontażu torów między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem. Jak tłumaczą przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych, harmonogram robót ułożony jest w taki sposób, aby non stop przejezdny był jeden z dwóch prowadzących tamtędy torów. W najbliższych miesiącach podobne utrudnienia pojawią się na całej trasie do Krakowa. Zakończenie remontu planowane jest na czerwiec roku 2014.

Co sądzisz o planach inwestycyjnych kolei? Czy nie ma pilniejszych zadań?

* CZYTAJ KONIECZNIE:

Nagie ciała ozdobione dziełami sztuki - finał mistrzostw bodypaintingu
Zmiana opon na zimówki to obowiązek NOWA USTAWA

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


Ciekawostka! Jedno z miast woj. śląskiego odbudowało swoje średniowieczne mury! [ZDJĘCIA]
Mieszkańcy kontra górnicy - wojna w Bytomiu o fedrowanie. KTO MA RACJĘ?

Południowokoreańska oferta budowy elektrowni jądrowych.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc
dlaczego pociąg Gliwice-Katowice pokonuje tą trasę planowo w 38min a jeszcze 2 lata temu to było 33min, skoro był na tej trasie remont w międzyczasie?
Dodaj ogłoszenie