18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konferencja (KO)Media: Medialna rewolucja stała się naszym udziałem. Co dalej?

Bartosz Pudełko
Dziś odbył się pierwszy panel
Dziś odbył się pierwszy panel Mikołaj Suchan
Media a ekonomia, intencje i kompetencje twórców oraz odbiorców treści, społeczna odpowiedzialność dziennikarzy czy przyszłość dziennikarstwa w kontekście postępującego rozwoju mediów elektronicznych. To tylko niektóre zagadnienia, które specjaliści z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz uczelni w Nitrze i Pradze będą poruszać podczas konferencji (KO)Media. Pierwszy panel, z udziałem m.in. Marka Twaroga, redaktora naczelnego DZ, już za nami. Właściwa część konferencji rozpocznie się dziś i potrwa do jutra. Z prof. Józefem Olejniczakiem z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach rozmawia Bartosz Pudełko

Media się zmieniły, to chyba nie ulega wątpliwości...
Zdecydowanie tak. Odnoszę wrażenie, że dokonuje się rewolucja na miarę tej z lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to telewizja zdominowała rynek medialny. Teraz następuje "inwazja" wszystkich tych środków, które wrzuciliśmy do nieco workowatego pojęcia "mediów elektronicznych". Ich ogromna liczba doprowadziła do tego, że znajdujemy się w fazie, którą nazywam "pulp", czyli papką. Na Uniwersytecie Ekonomicznym rozpoczynamy właśnie, przy współpracy z partnerami z Czech i Słowacji, projekty badawcze dotyczące tego zjawiska. Będziemy się m.in. zajmować "narracją ekonomii". Chodzi o odpowiedź na pytanie, dlaczego treści o tematyce ekonomicznej, mimo że dobrze zredagowane i wiarygodne, nie docierają do odbiorców. Między innymi o tym będziemy mówić podczas konferencji.

Czy ta trudność w dotarciu do informacji nie wynika właśnie z tego, że internet, to często wspomniana papka?
W dużej mierze tak. Treści na portalach są bardzo często spłycane, a i sami użytkownicy nie chcą do nich docierać. Zatrzymują się na nagłówkach. Ale jest jeszcze jeden czynnik. Czasem po prostu nie potrafimy dotrzeć do interesujących nas wiadomości, bo jest ich po prostu zbyt wiele. Dlatego zarządzanie informacją, to według mnie bardzo przyszłościowy kierunek, w który nadawcy powinni inwestować. W opanowaniu medialnego chaosu pomóc też może specjalizacja mediów. Mniejsze portale o wąskiej tematyce, lokalne bądź branżowe, mogą oczyścić nieco przestrzeń.

Wiemy już jakie skutki i zagrożenia przyniosła medialna rewolucja, a jakie niesie ona ze sobą szanse?
Na takie pytanie nie znam jeszcze odpowiedzi. Dlatego pozostaje nam trwać w pozycji obserwatora i podejmować próby diagnozy. Część z nich możemy już przedstawić podczas konferencji. Musimy zdać sobie jednak sprawę, że jakiekolwiek zmiany, to proces dialektyczny. Dziś jest faktycznie tak, że to odbiorca oczekuje od mediów konkretnych treści, ale tę potrzebę ukształtowali w nim właśnie nadawcy. Pamiętajmy przy tym o odpowiedzialności, jaka ciąży na dziennikarzach, oraz o rzetelności, z jaką powinni podchodzić do swojego zawodu.



*POGODA NA WRZESIEŃ 2013
*Koszmarny wypadek w Jasienicy: Jechał pod prąd i zginął w płomieniach [ZDJĘCIA +18]
*MISS POLKA 2013: Najpiękniejsze dziewczyny Polski wybrane! [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Kolejka Elka już działa! Zobacz całą trasę z lotu ptaka [ZDJĘCIA+ WIDEO]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!