Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Meldunek przez internet: już można! Jak to zrobić? Podpowiadamy krok po kroku. Sprawdź!

MCH
Możesz już zameldować się przez internet
Możesz już zameldować się przez internet Andrzej Banas
Meldunek przez internet. Od stycznia 2018 r., żeby się zameldować, nie musimy wychodzić z domu. Można zrobić to przez internet. Ministerstwa Cyfryzacji oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowały, że zaczęła działać usługa e-meldunek. Co ważne, obowiązek meldunkowy nie został zniesiony i każdy, kto mieszka w Polsce, musi o nim pamiętać.

Meldunek przez internet. Elektronicznie możemy się zameldować tak na pobyt stały, jak i tymczasowy. Za pośrednictwem usługi możliwe jest także przemeldowanie się oraz zameldowanie i przemeldowanie niepełnoletniego dziecka czy - jako pełnomocnik - innej osoby.

Jak zameldować się przez internet?

Kto chce skorzystać z nowej usługi musi wejść na stronę obywatel.gov.pl, wybrać zakładkę meldunek, a potem potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO).

Następnie trzeba zaznaczyć, czy chcemy zameldować się na pobyt stały lub czasowy, zameldować dziecko, czy skorzystać z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.

Warto pamiętać o przygotowaniu wcześniej odpowiednich dokumentów. W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, potrzebne są m.in. skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.

Jeśli meldujemy siebie, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składamy jako pełnomocnik, konieczne będzie dołączenie upoważnienia w formie załącznika.

Kolejny krok to już wysłanie wniosku o zameldowanie online do właściwego miejscowo urzędu (odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego/czasowego) – zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.

Jeśli dołączyliśmy wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje nas od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Uwaga, jeśli dołączyliśmy do formularza odwzorowania cyfrowe dokumenty — urzędnik może poprosić o ich oryginały i zameldować dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości. Co ważne, usługa jest bezpłatna. Za darmo zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania.

Płatne – 17 zł – jest jedynie zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. O nie również możemy zawnioskować online. Wystarczy we wniosku zaznaczyć odpowiednie pole. Do wyboru mamy kilka sposobów odbioru zaświadczenia - odbiór osobisty w urzędzie, tradycyjna przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP - wersja elektroniczna.

E-meldunek jest kolejną, uruchomioną przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, e-usługą ułatwiającą obywatelom kontakt z administracją. Bez konieczności wychodzenia z domu można już m.in. zamówić odpisy aktów stanu cywilnego i za to zapłacić, złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.

Ministerstwo przypomina: O tym warto pamiętać mieszkając w Polsce:

Jeśli mieszkasz pod konkretnym adresem i chcesz tam mieszkać na stałe — zamelduj się na pobyt stały,
jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego stałego zameldowania i chcesz tam mieszkać dłużej niż trzy miesiące — zamelduj się na pobyt czasowy,
jeśli jesteś Polakiem zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub Islandii, Norwegii, Liechtensteinu, Szwajcarii lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
jeśli jesteś obywatelem innego kraju, niż te wymienione powyżej zamelduj się najpóźniej w 4. dniu od przybycia.

Obowiązek meldunkowy nie został zlikwidowany!

Usługa e-meldunek to, przypomnijmy, efekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności, która utrzymuje obowiązek meldunkowy i rezygnuje tym samym z planowanego wcześniej jego zniesienia.

MSWiA przekonuje, że utrzymanie obowiązku meldunkowego jest niezbędne dla prawidłowej realizacji obowiązków administracji publicznej związanych z głosowaniem w wyborach czy realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego, tj. emerytur, rent, opieki społecznej etc.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Horoskop 2018 dla wszystkich znaków zodiaku wróżki z Katowic ZOBACZ

Rejestr pedofili i gwałcicieli z woj. śląskiego NAZWISKA I ZDJĘCIA

Czy dostałbyś się do pracy w policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Sylwester w Katowicach z Polsatem przed Spodkiem ZDJĘCIA + WIDEO

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego tyDZień

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!