Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych w Katowicach - Tak wyglądały samoloty prawie 90 lat temu! Archiwalne zdjęcia

Barbara Romańczuk
Barbara Romańczuk
Samoloty niemieckie Fieseler Fi 97 (na przodzie) i Messerschmitt Bf 108 podczas postoju na lotnisku
Samoloty niemieckie Fieseler Fi 97 (na przodzie) i Messerschmitt Bf 108 podczas postoju na lotnisku Narodowe Archiwum Cyfrowe
Zawody Challenge organizowane przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) były corocznym konkursem samolotów turystycznych organizowanym w Polsce przed II wojną światową. Ostatnie z nich, zorganizowane w 1934 roku zahaczały również o Katowice. Wygrała w nich Polska załoga. Zobaczcie archiwalne zdjęcia z tego wydarzenia. Zobaczcie samoloty, osobistości, oraz pilotów biorących udział w zawodach.

Przed II wojną światową Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) organizowała konkurs Challenge, czyli międzynarodowe zawody dla samolotów turystycznych. Stałym elementem programu było wykonanie okrężnego lotu wokół Europy. W trakcie poszczególnych etapów zawodów oceniano także techniczną jakość konstrukcji samolotów, przeprowadzano testy zużycia paliwa, sprawdzano, jak szybko można uruchomić silnik, a także oceniano czas i sposób składania oraz rozkładania skrzydeł. Zawody Challenge były rozgrywane łącznie czterokrotnie, w latach 1929, 1930, 1932 i 1934 roku. Zobaczcie archiwalne zdjęcia z katowickiego lotniska!

Challenge 1934 - Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych

W roku 1934, zawody Challenge zostały zorganizowane przez Aeroklub Polski, ponieważ polska ekipa, w składzie Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura, zwyciężyła w poprzedniej edycji konkursu. Zasady zawodów zostały ogłoszone w czerwcu 1933 roku. Jak czytamy na portalu dlapilota.pl: "tak jak w przypadku poprzednich edycji, tak i te zawody składały się z trzech osobno punktowanych konkurencji: prób technicznych samolotów, próby szybkości maksymalnej oraz lotu okrężnego wokół Europy. Jego trasa liczyła ponad 9,5 tys. km i została wytyczona wokół Europy i północnej Afryki. Załogi w czasie rajdu wykonywały 27 lądowań na wyznaczonych lotniskach. Jako że głównym celem zawodów była stymulacja rozwoju lotnictwa turystycznego, tym razem nacisk w ocenianiu wyników położono na wydajność i jakość samolotów biorących w nich udział. Jednakże to jednostkowe umiejętności pilotów okazały się rozstrzygające."

Polska reprezentacja liczyła 11 załóg, które latały na samolotach RWD-9 (6 maszyn) i PZL-26 (5 maszyn), specjalnie dostosowanych do uczestnictwa w Challenge na bazie modeli RWD-6 i PZL-19.

Challenge 1934 zakończył się triumfem polskiej ekipy. Ceremonia zakończenia zawodów miała miejsce tuż po przeprowadzeniu próby szybkości maksymalnej, która odbyła się 16 września 1934 roku. Zwycięzcami klasyfikacji ogólnej okazali się Polacy w składzie: pilot Jerzy Bajan i mechanik Gustaw Pokrzywka. Dzięki ich zwycięstwu, Polska zdobyła prawo do organizacji następnych zawodów z serii Challenge, planowanych na rok 1936. Niestety, Challenge 1936 nie doszedł do skutku. Polska, jako zwycięzca, zrezygnowała z organizacji z uwagi na koszty, a pozostałe państwa, widząc zbliżającą się wojnę, skoncentrowały się na rozwoju samolotów wojskowych.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Płomień Solidarności z Ukrainą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera