Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Morsowanie w Częstochowie dla czworonogów. Rozgrzewka w rytmie zumby!

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Częstochowa. Morsowanie dla czworonogów. Rozgrzewka w rytmie zumby!
Częstochowa. Morsowanie dla czworonogów. Rozgrzewka w rytmie zumby! Marek Tęcza
Akcja "Święta z czworonogami" w Parku Lisiniec połączona z Niezależni Zmorsowani Częstochowa oraz z rozgrzewką w rytmach Zumby odbyła się w niedzielę 10 grudnia. Chętnych do udziału we wspólnej kąpieli w lodowatej wodzie nie brakowało!

W Parku Lisiniec odbyło się Częstochowskie Morsowanie Mikołajkowe z Niezależni Zmorsowani Częstochowa oraz częstochowskim youtuberem Pablo Orlikovsky i Karoliną Majewską znaną z "Hotelu paradise". Przy tej okazji odbyła się też akcja #swiętazczworonogami. Celem akcji było zebranie jak największej ilości karmy i kocy dla schroniska. To forma pomocy dla Fundacji Psia Duszka oraz Kocia Strefa w Częstochowie. Sama akcja potrwa do 20 grudnia.

Rozgrzewkę w rytmach zumby poprowadził Instruktor Zumba Maja Nadbrzuchowska, a muzykę zapewnił Dj-ORSHE. Nie zabrakło też świętego Mikołaja.

Morsowanie. Zalety kąpieli w lodowatej wodzie

Morsowanie jest bardzo korzystne z punktu widzenia troski o zdrowie, ze względu na przeciwzapalne działanie zimna.

Ma ono wpływ na białka uwalniane do krwiobiegu przez tkankę tłuszczową oraz "miokiny", czyli białka uwalniane przez mięśnie szkieletowe. Zimno redukuje stan zapalny głównie w schorzeniach narządu ruchu, ale ma też wpływ na redukcję przewlekłego stanu zapalnego wywołanego np. otyłością.

Osoba z nadwagą czy otyłością dzięki morsowaniu może ograniczyć szkodliwy stan zapalny i w ten sposób zmniejszyć ryzyko rozwoju groźnych chorób.

Dzięki morsowaniu wzrasta odporność na przeziębienia. To może być jeden z elementów utrzymujących organizm w zdrowiu - obok aktywności fizycznej, diety, troski o odporność na stres.

Zalety regularnych kąpieli w zimnej wodzie:

  • zwiększa się odporność na zimno m.in. przez podniesienie podstawowej przemiany materii
  • krótkotrwała ekspozycja na silne zimno zwiększa odporność organizmu m.in. o 40% na wirusowe choroby zakaźne górnych dróg oddechowych. Jednak długa ekspozycja na zimno bez wystarczającej regeneracji (przewlekły stres) obniża odporność na infekcje.
  • nagłe zmiany temperatur zwiększają wydolność układu sercowo-naczyniowego
  • poprawia ukrwienie skóry, w konsekwencji wpływając na jej lepszą kondycję i wygląd
  • poprawia parametry krwi:profil lipidowy, hormonalny oraz ciśnienie krwi
  • poprawia regenerację organizmu po intensywnym wysiłku fizycznym lub psychicznym (redukuje poziom stresu)
  • pływanie w lodowatej wodzie wpływa korzystnie na psychikę. min. przez aktywację przywspółczulnego układu nerwowego działa przeciwdepresyjniei
  • redukuje stany zapalne.

W celu polepszenia efektów kąpieli w zimnej wodzie morsowanie można połączyć z wizytą w saunie.

Morsowanie. Jakie są przeciwwskazania?

Korzyści odnieść może prawie każdy, bez względu na wiek. Naukowcy wskazują, że morsować mogą nawet dzieci powyżej 3 lat.

Przeciwwskazania to:

  • niewydolność układu krążenia,
  • epilepsja i niektóre przewlekłe choroby, np. borelioza.

Morsowanie. Jak zacząć?

Żeby zminimalizować ryzyko szoku termicznego do morsowania należy się przygotowywać kilka miesięcy wcześniej przez stopniowe oswajanie się z zimną wodą oraz ćwiczenia fizyczne, oddechowe i medytacyjne.

Kąpiele w zimnej wodzie są dość sporym wysiłkiem, a kąpiel w lodowatej wodzie będzie silnym szokiem dla organizmu, dlatego osoby wrażliwe na zimno powinny rozpocząć regularne oswajanie się z zimną wodą późnym latem lub na początku jesieni.

Przygotowaniem do morsowania mogą być zimne prysznice w domu - codzienne oblewanie się wodą o temperaturze ok. 10 stopni Celsjusza. Już kilka takich natryskiwań zmniejszy ryzyko szoku termicznego.

Można też zacząć od prysznica w normalnej temperaturze i stopniowo redukować ciepłotę wody.

Dobrym sposobem na oswojenie się z zimnem są bose spacery po chłodnym podłożu.

Przed dołączeniem do grupy morsów, należy skonsultować się z lekarzem, by wykluczyć problemy kardiologiczne, w tym ukryte np. zespół długiego QT, choroby układu krążenia, nadciśnienie, nerek, epilepsję.

Metodami wspomagającymi przygotowanie do zanurzenia w zimnej wodzie mogą być: zimne prysznice, chodzenie boso, praktykowanie technik oddechowych.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera