Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nałożyliśmy lockdown na nasze portfele. Wydajemy mniej na zakupy ubrań, butów, a więcej na gry komputerowe

OPRAC.:
Katarzyna Kapusta-Gruchlik
Katarzyna Kapusta-Gruchlik
fot. iStock.com/eldinhoid
Mamy do czynienia z samoistnym lockdownem. Widać to podanych z kart płatniczych - mówił w magazynnie "EKG" na antenie radia TOK fm dr Jakub Borkowski, główny ekonomista banku Credit Agricole, SGH w Warszawie. Polacy sami nałożyli na siebie samodyscyplinę finansową. Odnotowano spadki wartości transakcji za pomocą kart płatniczych w galeriach handlowych, czy na zakupy obuwia i odzieży. Wzrosła za to sprzedaż gier.

Tuż przed lockdownem Polacy masowo ruszyli do sklepów. Największy wzrost był w tygodniu 9-15 marca. To wtedy według badań PAYBACK Opinion Poll, istotna część konsumentów postanowiła zapobiegawczo zbudować zapasy artykułów spożywczych i higienicznych.

Nie przeocz

Sprzedaż w tych kategoriach w tym tygodniu była większa o 56 procent w stosunku do średniej tygodniowej sprzedaży styczniu i lutym 2020 r. Z półek sklepowych znikały przede wszystkim makarony, kasze, ryż, a także konserwy warzywne, mięsne i rybne. Tuż za nimi dużym zainteresowaniem cieszyły się mąka, cukier, drożdże. W tym kontekście nie zaskakuje również wzmożony popyt na płyny dezynfekujące, mydło i papier toaletowy. Wtedy także odnotowano znaczny wzrost sprzedaży octu (600 proc.) Towar ten, który nawet w czasach niedoborów rynkowych lat 80 zalegał półki sklepowe, dziś przeżywa renesans, jako domowy środek czyszczący, odkamieniający i dezynfekujący. I przypuszczalnie ta ostatnia funkcja tłumaczy wzmożone zainteresowanie zakupami octu.

Musisz to wiedzieć

Pandemia koronawirusa. Polacy podczas pandemii wydają mniej

Z danych PAYBACK wynika, że średnia wartość koszyka w 11 tygodniu 2020 roku w Polsce wzrosła o 31proc. – w porównaniu ze średnią stycznia i lutego. Co ciekawe, w wielu regionach odnotowano wzrosty przekraczające 70 proc., w innych – konsumenci tylko nieznacznie zwiększyli swoje zakupy. W Bartoszycach, Świebodzinie czy Zakopanem wzrosty wartości koszyka były największe.

Częściowy lockdown w Polsce to ostatni etap przed narodową kwarantanną, czyli pełnym lockdownem na wzór tego z wiosny, czyli zamknięcia pozostałych branż i wprowadzenia zakazów w przemieszczaniu się.Oto wszystkie obostrzenia, które obowiązują w Polsce od 7 listopada.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Drastyczne obostrzenia weszły w życie. To krok od narodowej ...

Teraz, gdy pandemia trwa już 7 miesięcy sytuacja się zmieniła. Zdaniem dr Jakuba Borowskiego, głównego ekonomisty banku credit Agricole, mamy do czynienia z samoistnym lockdownem. - Widać to po danych z kart płatniczych - mówił ekspert na antenie magazynu "EKG" w radiu TOK fm.

Podczas pandemii wydajemy mniej na odzież, obuwie czy wizytę u fryzjera

Póki co premier Mateusz Morawiecki nie ogłosił całkowitego lockdownu, jednak dane z kart płatniczych pokazują, że wydajemy mniej.

- Analizując dane z ostatniego tygodnia października, widać, że mamy do czynienia z samoistnym lokcdownem. Polacy sami na siebie nałożyli samodyscyplinę w kwestii finansów i mobilności. Widać dość wyraźne spadki wartości transakcji za pomocą kart płatniczych w galeriach handlowych, czy na zakupy odzieży i obuwia. Ten sam trend dotyczy salonów fryzjerskich i kosmetycznych. To samo zjawisko obserwujemy w przypadku hoteli i restauracji, gdzie spadki już od paru miesięcy są wyraźne - wyliczał Jakub Borowski na antenie TOK fm.

Jego zdaniem najbliższe miesiące nie będą lepsze. Sytuacja może się zmienić dopiero wiosną i latem 2021 roku. Wtedy zdaniem ekspertów nastąpi odbicie i wzrost, jednak dojdziemy do poziomu PKB z 2019 roku, czyli 3,6 proc. wzrostu, przy spadku o 3,1 proc. w tym roku. Stały poziom obostrzeń będzie tłumił konsumpcję.

Zobacz koniecznie

W trakcie pandemii kupujemy więcej gier?

Co ciekawe wzrosła sprzedaż między innymi gier komputerowych i streamingu, zdecydowanie wzrosły wydatki na platformach Allegro_Group i AliExpress_EN - tak wynika z badania Revolut Money Report. W badaniu porównano dane o transakcjach blisko miliona użytkowników aplikacji w Polsce z lutego i marca 2020 r.

Jedna z bardziej spektakularnych wzrostów sprzedaży notowały usługi z branży gier komputerowych. Liderami zestawienia były Steam Games (wzrost o 109 proc), Playstation ( wzrost o 87 proc.) i Nintendo (wzrost o 49 proc.), zajmując odpowiednio 2, 3 i 6 miejsce. Imponował także wzrost wartości wolumenu transakcji, Steam Games (wzrost o 140 proc.), Playstation (wzrost o 112 proc.), Nintendo ( wzrost 54 proc.) kolejno na 2, 3, i 8 miejscu.

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera